Annonce
Sport

Århusiansk OL-løbestjerne skal få folk til at optage kviklån

<p>Foto: Phil Noble/Scanpix</p>

Forbrugerrådet finder det problematisk, at Sara Slott Petersen reklamerer for politianmeldt kviklånsfirma.

Løbestjernen Sara Slott er ikke bare sportsidol og vinder af en OL-guldmedalje. Hun er også reklamesøjle for det politianmeldte kviklånsfirma Ferratum.
Det er ikke et godt signal, at sportsstjerner reklamerer for kviklån, mener Forbrugerrådet TÆNK. Det skriver TV2 Østjylland.
»Hun sender et signal om, at det faktisk er en okay ting at tage kviklån. Men det er et meget dyrt og uheldigt lån målrettet impulsive unge. Netop denne lånetype fører mange unge ud i store gældsproblemer,« siger cheføkonom i Forbrugerrådet, Morten Bruun.
Også Den Sociale Retshjælp, der hjælper folk med gældsproblemer på Sara Slott Petersens hjemmebane i Østjylland, oplever, at kviklån er et stort problem for deres klienter.
På Sara Slott Petersens egen hjemmeside står der: At Ferratum udbyder Kviklån, men det er især deres internationale profil, som tiltalte mig i forhold til at indgå et samarbejde. Ferratum barsler med at have en konto, der ikke er begrænset af landegrænser, og det er meget interessant for mig, som har mange rejsedage i løbet af et år, skriver hun.
Sara Slott Petersen ønsker ikke at udtale om sit samarbejde til TV2 Østjylland. Hun oplyser dog, at Ferratums sponsorat af hende udløber om to måneder.
Ferratum selv mener, at deres sponsorkroner af atleter, som Sara Slott Petersen, bedrer idrætsudøveres muligheder for at vinde medaljer.
»Når vi bruger Sara Slott Petersen, er det fordi, vi ser en synergi i, at vi gerne vil være hurtige til det, vi gør - ligesom Sara gerne vil være hurtig til det, hun gør,« siger Ferratums nordiske direktør, Mikkel Winston.
Han afviser, at Sara Slott Petersen skal blåstemple de produkter, som virksomheden har. Samtidig afviser Ferratum, at de sender unge ud i gældsproblemer, da de har en særlig aldersgrænse på 23 år for, hvornår man kan få et lån.
Da det ikke er ulovligt at sælge kviklån i Danmark, preller Forbrugerrådets kritik af på direktøren.
»Vi overholder love og regler. Det, vi taler om, er forbrugerrådets holdninger, og dem kan vi jo altid diskutere,« mener Mikkel Winston.
Ferratum er blevet politianmeldt af Forbrugerombudsmanden for brud på markedsføringsloven. Ferratum Kredit oplyser til TV2 Østjylland, at sagen handler om en tekst på hjemmesiden, og den er ikke afgjort endnu.
Forsker Kenneth Cortsen, der underviser i sportsbranding på UC Nordjylland, finder det ærgerligt - men ikke overraskende - at danske sportsstjerner ender som reklamesøjle for virksomheder, der er genstand for kritik. De er ikke altid klædt nok på til at navigere i markedsføringsspørgsmål. Derfor anbefaler han, at idrætsfolk får tilbudt mere undervisning eller rådgivning på området. Det kunne for eksempel være fra Team Danmark eller deres sportsforbund.
»Inden for mindre kommercielle idrætsgrene er det ofte sportsfolkene selv, deres familie, personlige netværk og klub, der hjælper med at vurdere, hvorvidt et sponsorat er godt eller skidt. Samtidig kan det være svært finde sponsorer nok,« siger Kenneth Cortsen.
En, der kan genkende det billede, er den østjyske OL-roer, Nina Hollesen. Hun jonglerer medicinstudie og elitesport. Gode sponsorkontrakter er altafgørende for at kunne købe sig tid til at dyrke sin sport på eliteplan.
»Men jeg aner ikke, hvor jeg skal starte eller slutte. Og jeg har ikke meget tid til at sætte mig ind i det. Et opstartskursus i sponsorkontrakter ville falde på et tørt sted - ikke kun for mig men for mange af mine sportskollegaer,« siger Nina Hollesen.
Set i det lys kan Forbrugerrådet TÆNK godt forstå, at det kan være fristende for sportsstjerne at kaste sig ud i reklamer. De opfordrer dog stadig sportsudøvere til at tænke nøje over, hvilket signal de sender, når de vælger sponsorer.
»Mange sportsstjerner er forbilleder for rigtig mange - især unge - mennesker. I Sara Slott Petersens tilfælde gør det, at kviklån kan blive opfattet som noget, der nok ikke er så galt, når sådan en dygtig sportsstjerne lægger ansigt til. Jeg kan sagtens forstå, at et sponsorat kan være fristende, men man skal tænke over, hvad man går ind til her,« siger cheføkonom, Morten Bruun fra Forbrugerrådet TÆNK.
Team Danmarks direktør Lone Hansen ønsker ikke at kommentere på den konkrete sag om kviklån. I en mail til TV2 Østjylland skriver hun:
»Vi blander os ikke i, hvordan atleternes private aftaler og privatøkonomi hænger sammen, og vi kan ikke have en holdning til, om en virksomhed er god eller dårlig at indgå en sponsoraftale med... Det er ikke en del af Team Danmarks opgave at hjælpe med atleternes personlige aftaler.«
I mailen oplyser hun, at mange danske eliteatleter fortjener mere økonomi, end de har til rådighed i dag. Hvordan det skal ske, kommer Lone Hansen ikke nærmere ind på.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Sport For abonnenter

Divisions-formand kalder forslaget et frontalt angreb - eks-OB-direktør Thomas Christensen ser hele fodbold-verdens balance truet

Sport

Opløsning i den ene lejr i fodboldkrigen: Flere klubber trækker sig fra Super League, melder medier

Aarhus For abonnenter

På rundtur til de fredede bygninger i Aarhus: - Alt er gennemtænkt

Annonce