Annonce
Sport

århusianske Antonsen videre i Kina - Axelsen ude

Viktor Axelsen vandt andet sæt med 21-12 over verdensetteren Kento Momota, men tabte kvartfinalen i tre sæt. Yoan Valat/Ritzau Scanpix
Viktor Axelsen tabte i tre sæt i China Open til Kento Momota, der nu skal møde Rasmus Gemke i semifinalen. Anders Antonsen slog besværlig indoneser.

BADMINTON: Den århusianske bedmintonspiller Anders Antonsen er videre til semifinalen i Super 750-turneringen Fuzhou China Open, som - ja - spilles i Kina. Han vandt sin kamp fredag i to sæt over Jonatan Christie fra Indonesien med 21-16, 21-11. I semifinalen skal femteseedede Antonsen op mod verdens nummer to, Tien Chen Chou fra Taiwan.

Jonathan Christie har ellers generelt et godt tag på de danske spillere, og sendte både Antonsen og Viktor Axelsen ud i French Open for et par uger siden i henholdsvis kvart -og semifinalen.

Men denne gang tog Anders Antonsen fuld kontrol fra første fjerbold, og selv Christie stak snuden frem i starten af andet sæt, blev han sat eftertrykkeligt på plads af en aggressivt spillende århusianer, der altså kun gav elleve point væk i sættet.

Viktor Axelsen gav verdensetteren Kento Momota fra Japan kamp til stregen i kvartfinalen.

Desværre var det ikke nok for danskeren, der tabte kampen i tre sæt med cifrene 18-21, 21-12, 16-21. Dermed har Momota vundet 13 af de 15 indbyrdes opgør mod danskeren og er videre til semifinalen i turneringen, der rangerer på samme niveau som Denmark Open. Japaneren er forsvarende mester i turneringen og skal i semifinalen op mod en anden dansker, Rasmus Gemke. Gemke slog overraskende verdens nummer ni, Ng Ka Long Angus fra Hongkong, der torsdag sendte Jan Ø. Jørgensen ud af turneringen. Danskeren vandt i tre sæt med cifrene 13-21, 21-14, 22-20. Og dermed er der i teorien mulighed for en ren dansk finale i Kina, selvom det er verdens nummer et og to, de skal op imod.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Casper Elgaard får comeback bag rettet

Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

Aarhus

Se billederne af et oplyst Bispetorvet: Et lys for hver hjemløs i Aarhus

Aarhus

Århusiansk syrienkriger anholdt ved ankomst til Danmark

Annonce