Annonce
Østjylland

Ægtemand og far til overlevende ved færdselsulykke: - Vores yngste datter skulle også have været med på bagsædet

Familiens Audi A4, som Allan Bundgaards hustru kører i hver dag til sit arbejde i Aarhus, er færdig. Familien skal nu ud at have en ny bil. Privatfoto
Både mor og datter slap med livet i behold, efter at de blev torpederet bagfra af en lastbil, mens de sad i deres bil i krybesporet. Deres Audi A4 var gået i nødprogram, og motoren var gået ud, og mor og datter sad og ventede på vejhjælp, da ulykken skete.

Randers: Allan Bundgaard priser sig lykkelig over, at det trods alt ikke gik værre, selv om hans kone, Karina på 48 år, og parrets ældste datter, Emilie på 19 år, har fået nogle kvæstelser, der gør ondt lige nu. De var de to personer, avisen skrev om, der søndag ved 11-tiden sad i deres bil, som var gået i stykker på E45 i krybesporet. Og som blev torpederet bagfra af en 49-årig lastbilchauffør, der havde overset bilen.

- Det kunne have været gået meget, meget værre. Hvis ikke, de havde siddet med sikkerhedsseler på, havde de nok ikke overlevet. Og vores yngste datter, Louise på 17 år, skulle også have været med i bilen. Hun skulle have siddet på bagsædet, og var hun taget med, havde hun været død i dag, der var nemlig ikke meget bagsæde tilbage, siger Allan Bundgaard fra Fårup.

Heldigvis havde den yngste ikke lyst til at tage med på en handletur til Randers Storcenter søndag formiddag.

Da Karina og Emilie Bundgaard kørte i det sydgående spor lige efter Gudenådalen, begyndte en gul lampe i Audiens instrumentbræt pludselig at lyse.

- Bilen havde lige været til service ugen før, og der er formentlig hoppet et stik af, mente mekanikeren. Men i hvert fald lyste lampen, og så gik bilen i nødprogram og på vej op ad bakken, gik motoren ud. Så de holdt i krybesporet og fik sat både katastrofeblink på og advarselstrekant op, siger Allan Bundgaard.

Han fortæller også, at hustruen og datteren var ude af bilen, og talte om, om de skulle vente udenfor på vejhjælpen.

- Men der var hverken nødspor eller autoværn at stå bagved. Der er kun krybesporet og så en skrænt, man ikke lige kan stå på. Så de gik tilbage og satte sig ind og spændte sikkerhedsselerne, siger Allan Bundgaard.

Annonce
Det var egentlig meningen, at den yngste datter på 17 år skulle have været med, men det havde hun ikke lyst til. Og godt det samme, for hun havde nok ikke overlevet ulykken, erkender familien i dag. Bagsædet er i hvert fald noget medtaget. Privatfoto

Brækket otte ribben og ryggen

Østjyllands Politi, der efterforsker færdselsulykken, meldte søndag hurtigt ud, at der ikke var alvorlige skader efter sammenstødet.

Men Allan Bundgaard forklarer, at Karina, der sad på passagersædet, har brækket otte ribben i venstre side samt brækket en ryghvirvel.

- Bruddet i ryggen er heldigvis billigt sluppet, for hun skal ikke opereres, og de mener, at hun slipper uden mén, men der vil komme en lang tid med smerter. Og der er åbenbart problemer med at give hende et korset på på grund af de brækkede ribben. Hun er i mange smerter, så hun får morfin og er stadig indlagt. Vi ved ikke, hvornår hun vender hjem, siger Allan Bundgaard.

Datteren Emilie har brækket et kraveben, fået hjernerystelse og slået venstre ben. Hun kom hjem efter endt behandling på skadestuen søndag.

- Og dertil er vi alle rystede og i chok. Vi har også fået tilbudt psykologhjælp, men vi ved endnu ikke, om vi tager imod. Vi fik godt nok tudet noget søndag aften, siger Allan Bundgaard.

Lysglimt midt i ulykken

Midt i al ulykken har familien oplevet, hvor søde venner og bekendte de har.

- Det er helt vildt. Du drømmer ikke om, hvor mange kommentarer og hilsner vi har fået. Folk henvender sig og vil gerne hjælpe med hvad som helst. Det talte vi også om i familien i søndag aften. Hvor heldige vi er at kende så mange søde mennesker, siger Allan Bundgaard.

Så midt i alt det alvorlige, har der alligevel været små lysglimt.

- Og så er vi bare så glade for, at det ikke gik værre, gentager Allan Bundgaard, der nu får travlt med at tale med forsikring med mere.

Hos Østjyllands Politi oplyser kommunikationsmedarbejder Janni Lundager, at sagen stadig efterforskes.

Det var datteren på 19 år, der sad ved rattet og moren på 48 år, der sad på passagersædet. Katastrofeblinkene var tændt, og der var advarselstrekant ude. Og de havde begge sikkerhedsseler på. Havde de ikke haft det, havde de nok ikke overlevet, lyder det fra Allan Bundgaard. Privatfoto
Både Karina og Emilie Bundgaard overlevede, at en lastbil bragede op i deres bil, mens den holdt i krybesporet. Moren Karina har brækket otte ribben i venstre side samt brækket en ryghvirvel, mens datteren Emilie har brækket et kraveben, fået hjernerystelse og slået venstre ben. Privatfoto
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Islændinge pillede brodden af Århus

Leder For abonnenter

Parkering i Skejby: Gylden mulighed for at få parkering til at fungere

En arbejdsplads med næsten 9.734 medarbejdere samlet på et areal, der svarer til cirka 500 parcelhusgrunde. Det er ikke svært at forestille sig, at det vil give problemer på mange forskellige områder. Men når det drejer sig om selve en af grundpillerne i vores velfærdssamfund; nemlig et sygehus, så tillader vi faktisk ikke, at der er alt for mange problemer. Så forventer vi - alle vi skatteborgere - at tingene bare kører efter en snor, der hverken knækker eller flosser det mindste. Men sådan er det selvfølgelig ikke i virkelighedens verden og slet ikke, når sygehuset er Aarhus Universitetshospital, der siden den tankemæssige fødsel har oplevet at få fjernet millioner og atter millioner af kroner, så det har meget svært ved at leve op til betegnelsen et supersygehus. Aarhus Universitetshospital er ét af de absolut bedste sygehuse i Danmark med nogle af de absolut bedste indenfor deres fag og specialer. Ingen tvivl om det. Men de senere år har Aarhus Universitetshospital fået et ry for også at være mangelfuldt og problemfyldt. Ikke på grund af personalet, men på grund af en økonomi og nogle økonomiske krav fra stat, der gør, at der alt for ofte har været sparerunder, nedskæringer og omorganiseringer. Samtidig har hospitalet kæmpet for at blive færdigbygget med de forsinkelser og fejl, som - desværre - alt for ofte er på store byggerier i Danmark. Nu står sygehuset færdigbygget, men der er stadig mulighed for forbedringer. Især på parkeringsområdet, som vi beskrev i mandagsudgaven af Århus Stiftstidende. Det har sygehusets ledelse, Region Midtjylland og Aarhus Kommune endelig erkendt og har derfor bedt konsulentvirksomheden Cowi om at udtænke noget bedre og langt mere funktionelt end det eksisterende. Som en - heldigvis - sjælden bruger af Aarhus Universitetshospital er det ikke svært at pege på skiltningen, som et forbedringspunkt. Ikke så meget antallet af skilte, mere størrelse og selve indholdet. Som ansat ved man godt, hvor man skal hen. Som indlagt er det mere eller mindre ligegyldigt, da andre oftest afleverer én. Som pårørende og gæst er man straks mere udfordret. Men hospitalet er førdigbygget og parkeringspladserne er lavet, så nu kan Cowi studere det adfærdsmønster, vi bilister har, når vi ankommer til et sygehus. Cowi har alle muligheder for at lave en analyse, der helt ned til de enkelte pladser kan optimere det for både ansatte og pårørende, så begge grupper får optimale parkeringsforhold tæt på supersygehuset. Alt andet vil være ærgerligt.

Annonce