Annonce
forside

Ældre og svagelige blev ofre for ung rumæner

Flere ofre har fået psykiske og fysiske skader efter røverier i København, Ballerup og Hvidovre.

En ung rumæner tog til Danmark for at stjæle, og det fik fysiske og psykiske følger for flere ældre, har Retten i Glostrup slået fast.

I København, Ballerup og Hvidovre begik han fire røverier og en lang række tyverier, fremgår det af en dom, der er afsagt fredag.

Han udså sig specielt ældre, dårligt gående og svagelige personer som ofre. De blev spottet i butikscentre og supermarkeder, oplyser retten fredag.

25-årige Ionut-Christian Pasnicu er blevet idømt fængsel i tre år, ligesom han er blevet udvist.

Han tilstod at have begået tyveri mod de ældre. Men han mente ikke, at han havde truet ofrene og nægtede derfor, at der i fire tilfælde var tale om røveri.

I flere tilfælde blev de ældres pinkoder afluret i forretningerne. Derefter blev de diskret fulgt hjem, hvor de så blev kontaktet og frastjålet eller frarøvet deres dankort.

Nogle af ofrene har fået varige psykiske og fysiske skader, også selv om volden ikke var specielt grov. Netop den virkning af forbrydelserne indgår som en skærpende omstændighed, fremgår det af rettens omtale af dommen.

Den 25-årige arbejdede ikke alene. Nogle gange deltog en anden i overfaldene. I alt er han fundet skyldig i 20 kriminelle handlinger.

Dommeren og de to lægdommere er enige om straffen og også om, at han skal udvises af Danmark.

I retten forklarede han, at et af formålene med at rejse til Danmark var at stjæle.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Selvfølgelig skal de møde til tiden, men...

En del af børn og unges opdragelse er at lære at møde til aftalt tid. Det handler ikke kun om skolen, men også når man laver aftaler med andre. Vi skal kunne stole på hinanden. Derfor skal unge lære at møde til tiden. Også når de er nået i gymnasiet. At de ikke altid gør det, er en kendt sag. Men der kan være gode forklaringer på, at en elev ikke er til stede, når klokken ringer ind til en times undervisning. Ved dagens begyndelse kan bus eller tog være forsinket, og hvis eleven er taget hjemmefra i passende tid til at nå frem til første time, har det ingen mening, at han eller hun skal have fravær for for sent fremmøde, hvis forklaringen ligger i, at den offentlige transport ikke fungerer som lovet. Undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) kommer eleverne i møde, når hun har besluttet at afskaffe den bekendtgørelse om fravær, som den tidligere regering indførte i oktober sidste år. Hun vil lade landets gymnasier og deres lærere vurdere, hvornår en elev skal noteres for fravær. Hun mener, at lærerne fuldt ud er i stand til at vurdere, hvornår der er tale om en elev, som kommer for sent sammen med 300 andre, fordi busserne er forsinkede, og hvornår det handler om elev, der er sløv i optrækket. For de findes også. Der er sikkert også dem, der regner på, om de kan holde sig inden for grænsen for advarsler og lignende og tager sig en ekstra fridag på den konto. For slet ikke at tale om dem, der kan finde på at gå hjem før skoledagen slutter eller dem, der ikke sørger for at være i klassen, når frikvarteret slutter. Her skal gymnasiet og lærerne selvfølgelig gribe ind. Sløvhed, slendrian og ligegyldighed skal ikke tolereres. Men den sunde fornuft skal råde, når en elev, der kommer for sent, har en forklaring, som lyder plausibel. Systemet med at notere fravær bør heller ikke afskaffes, for det giver skolen en mulighed for at gribe ind, hvis en elev har brug for støtte i det faglige eller på trivsel i skolen. Så skal der sættes ind på andre måder, og ikke alle elever er lige åbenmundede om deres eventuelle problemer.

Annonce