Annonce
Aarhus

Ønskesedlen bugner: Tunnel-milliard kan bane vejen for topmoderne busser på tværs af hele Aarhus

Bus Rapid Transit - BRT - findes endnu ikke i Danmark, men er aktuelt på vej til Aalborg, hvor det ventes i drift i 2023. Visualiseringen her viser Aalborgs BRT-løsning, der bliver kaldt for PlusBus. Illustration: Plusbus/Aalborg Kommune
Aarhus har fået en milliard kroner i overskud fra Marselistunnelen. Pengene kan eksempelvis bruges til at fremskynde og udvide BRT-busser på den fulde ringvejsstrækning, foreslår rådmanden for Teknik og Miljø. Konservative afviser ikke ideen, men vil allerhelst sende pengene tilbage til erhvervslivet.

AARHUS: Måske har du hørt om BRT-busser.

Hvis ikke, så fortvivl ej. De findes nemlig slet ikke på dansk jord endnu.

Men det er en slags fremtidens elbus. Mere komfortabel end de bybusser, du er vant til. Og så kører den i sit helt eget spor, så den undgår at sidde fast i trafikken - lidt lige som letbanen, bare uden skinner.

Annonce

Aarhus Kommune har besluttet at der skal køre BRT-busser på Ringvejen mellem Viby og Skejby.

Vores indgangsvinkel vil være, at vi får fjernet den sten i skoen, som dækningsafgiften er, hos vores virksomheder én gang for alle.

Steen Stavnsbo, borgmesterkandidat for Konservative

Aktuelt er de første skridt mod en VVM-undersøgelse ved at blive taget. Den skal beskrive en BRT-linjeføring på den del af ringvejen, der løber mellem mellem Viby og Hasle.

Det er i sig selv et kæmpe projekt, men alligevel kun en halv løsning, hvis man spørger teknik og miljø-rådmand, Bünyamin Simsek (V).

- Skal projektet laves rigtigt, så skal man kunne stå på en BRT-bus ved Nordre Strandvej i Risskov og kunne køre på tværs af hele Aarhus, indtil man står ved Oddervej i Højbjerg. Altså BRT på den fulde ringvejsstrækning. visualiserer rådmanden.

Pengene er der

En VVM-undersøgelse af hele ringvejsstrækningen vil dog koste væsentligt mere, end de penge, der aktuelt er sat af til projektet.

Men måske er pengene der pludselig.

Som Stiften fortalte forleden, så udløste det uventet højvande i kassen, da staten i juni gik ind og overtog finansieringen af Marselistunnelen.

Til venstre ses den linjeføring, der indtil videre er i støbeskeen mellem Viby og Skejby. Men ifølge Bünyamin Simsek (V) er det en løsning, der er valgt ud fra, hvad der lader sig gøre ud fra en økonomisk betragtning. Den bedste løsning ville være at bringe den fulde ringvejsstrækning i spil som vist på grafikken til højre. Og nu er pengene der faktisk til i hvert fald at igangsætte en fuld VVM-undersøgelse - hvis der da kan opnås politisk enighed om sagen mellem S, V og K. Kort: Aarhus Kommune / Google Maps.

Det frigav en milliard kroner, som Aarhus Kommune ellers havde planlagt at opkræve i dækningsafgift hos virksomhederne.

De penge kan i teorien bruges på hvad som helst, men i praksis vil det mest ordentlige ifølge Bünyamin Simsek være at bruge dem på andre infrastrukturprojekter, som også vil komme erhvervslivet til gode.

Bünyamin Simsek (V), rådmand for Teknik og Miljø, behøver ikke tænke længe for at komme med bud på, hvordan de penge, der skulle have været brugt til Marselistunelen, kan anvendes i stedet. Foto: Søren Willumsen

- Med de overskydende penge fra Marselistunnelen ville vi eksempelvis få mulighed for at lave en fuld VVM-undersøgelse, så vi kan forberede højklasset offentlig transport på hele ringvejen, siger Bünyamin Simsek.

Annonce

Motorvejen som smutvej

Et andet projekt kunne være etableringen af tilkørselsramper til motorvejen ved Ravnsbjergvej i Viby.

Det ville lede ringvejstrafikken helt uden om Viby Torv, pointerer Bünyamin Simsek.

Den blå linje viser den vej, man kører i dag via ringvejssystemet ind omkring det store lyskryds ved Viby Torv (sort firkant). Hvis man i stedet koblede motorvejen på Ravnsbjergvej (rød linje), så ville man kunne lede store dele af trafikken helt uden om Viby Torv. Samtidig ville det blive lettere for trafikken sydfra at komme på motorvejen, ind mod Aarhus via Åhavevej, eller videre op ad ringvejen. Grafik: Jesper Bech / Google Maps

- Vibykrydset er blevet et tungt belastet trafikalt knudepunkt. Hvis vi i stedet kunne lede ringvejstrafikken sydfra direkte ud på motorvejen og videre derfra, så kunne vi frigøre en stor del af belastningen fra Viby Torv, forklarer Bünyamin Simsek, der altså også her ser en mulighed for at bringe tunnelmilliarden - eller i hvert fald dele af den - i spil.

Det vil anslået koste 250 millioner kroner at anlægge motorvejsramper ved Ravnsbjergvej. Byrådet har allerede afsat 101 millioner kroner til projektet, og det formodes, at staten vil spytte et tilsvarende beløb i kassen.

Hvorfor er der lige pludselig en milliard kroner i overskud?

  • Forestil dig, at I derhjemme hver måned sætter 1.000 kroner over på en feriekonto. Når der på et tidspunkt står 50.000 kroner, så skal I til Thailand.
  • Så sker der det, at bedstemor fylder rundt og tilbyder at betale for turen. Dermed står der pludselig en masse penge på feriekontoen, som nu kan bruges på andre ting.
  • Det er den situation Aarhus Kommune står i, efter finansminister Nicolai Wammen (S) i juni valgte at ophøje  Marselistunnelen til et statsligt vejprojekt og betale størstedelen af projektet.
  • Aarhus Kommune var allerede i gang med at spare op selv. I årene 2020-2028 skulle i alt én milliard kroner fra den såkaldte dækningsafgift sættes til side til projektet.
  • Dækningsafgift er en særlig skat på erhvervsejendomme - lige som når private betaler grundskyld.
  • Det er Venstre, Konservative og Socialdemokratiet, der står bag aftalen om at bruge pengene fra dækningsafgiften på Marselistunnelen. Og det er de samme tre partier, der nu skal blive enige om, hvad pengene så skal bruges på i stedet.
  • Venstre har foreslået at bruge 500 millioner på vigtig infrastruktur og derefter stoppe med at indkræve dækningsafgiften før planlagt.
  • Konservative vil helst stoppe straks med at indkræve dækningsafgift, men er derudover også med på at bruge pengene på infrastruktur.
  • Socialdemokratiet har endnu ikke ville tage stilling til, om og på hvad pengene skal bruges.

Dermed kunne projektet altså realiseres, hvis man tog 50 millioner kroner fra de tiloversblevne penge fra Marselistunnelen.

Annonce

K vil udfase dækningsafgift

Det er dog ikke Venstre alene, der bestemmer, hvordan milliarden skal bruges. Eller om den i det hele taget skal bruges.

Med i aftalen bag Marselistunnelen står også Socialdemokratiet og Konservative. Førstnævnte har allerede over for Stiften meldt ud, at de endnu ikke er parate til at diskutere, hvordan pengene bør bruges.

Hos Konservative mener Steen Stavnsbo, at Bünyamin Simseks ønske om at investere pengene i mere BRT lyder som en god idé.

Steen Stavnsbo har tidligere siddet i byrådet og gør comeback til kommunalvalget 16. november som Konservatives borgmesterkandidat. Foto: Axel Schütt

Allerhelst ser den konservative borgmesterkandidat dog, at kommunen straks stopper med at opkræve dækningsafgift og nøjes med at bruge de penge, der er kommet ind i 2020 og 2021.

- Vores indgangsvinkel vil være, at vi får fjernet den sten i skoen hos vores virksomheder én gang for alle. Der er en grund til, at vi ser store erhvervshoteller ud mod Hinnerup lige på den anden side af kommunegrænsen. Når folk vælger, hvor de skal lægge deres domicil, så er det en afgørende faktor, om kommunen opererer med dækningsafgift, siger Steen Stavnsbo.

Annonce

Hvad vil erhvervslivet?

Det bliver op til de tre partier K, V og S at nå til enighed om, hvordan pengene skal bruges, og hvis det ikke kan lykkes at lægge dækningsafgiften i graven straks, så er også Konservative indstillet på at målrette pengene mod infrastruktur.

- Der er jo også den mulighed, at erhvervslivet siger, at der er problemer med infrastrukturen, der er så kritiske, at de faktisk gerne vil fortsætte med at betale dækningsbidraget nogle år frem, hvis pengene kan gå til at fremskynde en løsning. I så fald vil vi selvfølgelig lytte til det. Det kunne eksempelvis være at øge Bering-Bedervejen fra to til fire spor allerede nu, siger Steen Stavnsbo.

Indtil videre har både Erhverv Aarhus og Dansk Industri Aarhus forholdt sig afventende i forhold til omprioriteringen af milliarden. Fra begge parter lyder beskeden, at man ser frem til at drøfte sagen med de politiske partier.

Annonce
Aarhus For abonnenter

Ramt af Parkinson: Marianne og Peter bokser for at forlænge livskvaliteten

Aarhus

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Lørdagens coronatal: Antal indlagte når højeste niveau i en måned

Annonce
Annonce
Annonce
AGF

Tingager er for tiden ude i kulden i AGF: - Jeg har ikke været god nok, men det er jeg nu

Byudvikling For abonnenter

Beboerprotester hjalp: Fem lokalområder skal alligevel ikke have nye parcelhuse

Debat

Rambøll efterlyser handling: Aarhus Kommune kan tage hårdere fat i klimaindsatsen

Debat

Stiften mener: Tillykke til DIF og Michael Laudrup, men hvad skal vi bruge kåringen til?

Aarhus

Politiker beskyldes for sexchikane: Nu trækker han sig

Aarhus For abonnenter

Fra rundkørsel til cafétorv: Filmfotograf fra Frederiksbjerg vil skabe sydlandsk stemning på central kirkeplads

Navne

85 år: Sølvholdets angriber blev professionel

Aarhus

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Aarhus

Ville være endt som asfalt: Stine laver møbler af overskudsmarmor fra stenproduktionen

Kultur For abonnenter

- Min fars sygdom har lært mig at være til stede med det besværlige i stedet for at flygte

Alarm 112

Voldsom brand i villa: Overetagen er helt væk

Aarhus For abonnenter

Pludselig en dag startede Banedanmark den store motorsav:  - Nu er det som at have et tog kørende i baghaven

Alarm 112

Fodgænger ramt af bil i område med stort biltræf

Annonce