Annonce
Byudvikling

Østjyske toppolitikere i storoffensiv: Nu skal der køre letbanetog mellem Aarhus og lufthavnen på Djursland

Aarhus Letbane skal have en linje til Aarhus Airport. Det ønske vil blandt andre borgmestrene i Østjylland have med i Folketingets kommende infrastruktur-forhandlinger. Foto: Jens Thaysen
Mandag samles borgmestre, folketingsmedlemmer og andre vigtige aktører for at få gang i en mulig etablering af letbanespor til lufthavnen på Djursland. Det er beregnet, at projektet kommer til at koste ca. 800 millioner kroner.

AARHUS: En letbanestrækning til Aarhus Lufthavn.

Den plan står mandag øverst på dagsordenen, når lokale borgmestre, folketingsmedlemmer samt repræsentanter for lufthavnens ledelse, erhvervslivet og for uddannelsesinstitutionerne samles til en online-drøftelse

Deltagerne er enige om, at der for at understøtte vækst og konkurrenceevne i Aarhus Airport bliver behov at styrke infrastrukturen til lufthavnen.

På den lange bane i form af enten en letbane og/eller en motorvejsforbindelse.

- Det vil understøtte en tættere kobling mellem de større og mindre byer og oplandene - og må forventes at bidrage positivt til udviklingen af området, blandt andet i forhold til bosætning og erhvervsudvikling, forklarer Aarhus Kommune i en pressemeddelelse om mødet.

Annonce

De store ambitioner

I forbindelse med mandagens møde er der udarbejdet et baggrundsmateriale.

Det fortæller, at ca. 45 procent af passagererne i Aarhus Airport ved Tirstrup er inbound passagerer - altså gæster som rejser til Aarhusområdet.

I øjeblikket betjenes lufthavnen af lufthavnsbusser. Men den transportform rækker ikke, hvis Aarhus Airport skal nå ambitionen om at betjene 1,5 million passagerer i 2027 og 4 millioner passagerer i 2040.

Kort om Aarhus Airport

Aarhus Airport har en ambition om at forbinde Østjylland med populære storbyer og andre attraktive rejsemål. 

Ejerkredsen i Aarhus Airport A/S (Staus A/S samt Aarhus, Syddjurs og Norddjurs Kommune) har indtil videre investeret 130 millioner kroner i en massiv udvikling af Aarhus Airport.

Der er  igangsat en gennemgribende ud- og ombygning af lufthavnen, som bl.a. omfatter en ny topeffektiv sikkerhedskontrol, syv gates, toetagers transitlounge og et lufthavnshotel. 

Under corona-epidemien har Aarhus Airport sat turbo på byggeriet, der forventes færdigt i februar 2022.

Aarhus Kommune og Aarhus Airport har bedt ATKINS om at gennemføre en indledende screening af tilgængeligheden til Aarhus Airport.

Den indledende screening peger på, at der kan etableres en forgrening af den nuværende letbanestrækning mellem Aarhus og Grenaa fra Kolind til Aarhus Airport med to afgange i timen til og fra lufthavnen.

Annonce

Krav om forundersøgelse

Mandagens møde skal give input til de kommende infrastruktur-forhandlinger på Christiansborg.

Aarhus-borgmester Jacob Bundsgaard (S) er initiativtager til mødet, som kan ende i et ønske om en konkret forundersøgelse af mulighederne for en letbanestrækning til lufthavnen samt en motorvej helt til Grenaa.

Aarhus Airport er i gang med en omfattende modernisering. I fremtidsplanerne skal lufthavnen måske til at arbejde et letbanestop. Foto: Henning Bagger

Aarhus Kommune oplyser, at etableringen af en letbane forventes at kunne overflytte passagerer fra bil til kollektiv trafik. Det understøtter en grøn omstilling af transporten.

Ifølge beregninger fra ATKINS havner anlægsudgifterne til etableringen af en forlængelse af letbanen frem til Aarhus Airport på knap 800 millioner kroner.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
AGF

Efter mareridtsuge: Sådan kommer AGF tilbage på sporet

AGF

Schouby om ny sportschef: Vigtigste opgave bliver at købe nye spillere og trimme truppen

Danmark For abonnenter

Runes knogler er skrøbelige som glas

Aarhus For abonnenter

Coronaen afsporede rejsebranchen: Men nu er der håb for sommerferien

Annonce