Annonce
Aarhus

1,2 millioner til international satsning: Århusianske kunstnere tager uden om København og til udlandet

Kirstine Højmose er leder af Aarhus Billedkunstcenter og har kontor på Godsbanen. Foto: Hans Petersen
Aarhus Billedkunstcenter bygger videre på kulturhovedstaden, skaber nye netværk og får godt en million til nye samarbejder.

AARHUS: Østjyske kunstnere kigger ud i verden. Tre har netop været i Rijeka i Kroatien. Men også regionalt i Midtjylland er flere samarbejder i gang.

- Hvor mange tidligere drog mod København, når de var færdige med uddannelsen på for eksempel Det Jyske Kunstakademi i Mejlgade, kigger stadigt flere kunstnere nu andre steder hen, for eksempel mod Europa, siger Kirstine Schiess Højmose, der er leder af Aarhus Billedkunstcenter.

Centret har netop fået 1,2 millioner kroner af Region Midtjylland til blandt andet at skabe netværk, konstellationer og samarbejde blandt kunstnerne inden for regionen.

Bodil Sohn, Else Ploug Isaksen og Kim Grønborg er de tre, som har været i Rijeka, og det er en udløber af, at Aarhus var Europæisk Kulturhovedstad i 2017.

- Den titel har Rijeka i 2020, og en henvendelse derfra har medført besøget af kunstnerne fra Aarhus. Vi havde ti kunstnere på en liste, og det endte så med de tre, siger Kirstine Højmose.

Annonce

De får støtte

  • Region Midtjylland har givet penge til syv projekter for at udvikle kulturen. det er:
  • Aarhus Billedkunstcenter: Den kunstproducerende region (1.194.000 kr.)
    Netværk for billedkunstnere, der skal styrke Region Midtjylland som kunstproducerende region.
  • BUM Netværk for børn og unge: Nordlys – Børn og ungekultur med verdensmål (835.000 kr.)
    Et projekt, der kombinerer børne- og ungekultur med FN's verdensmål for bæredygtig udvikling. I projektet skal skoleklasser fortolke og bearbejde udvalgte verdensmål gennem musik, dans, teater, billedmedier, video, digitale medier, fortælling og tværæstetiske naturoplevelser.
  • Performing Arts Platform: ART HACK (600.000 kr.)
    Videreudvikling af netværket ART HACK med det formål at fremme mulighederne for, at regionens kunstnere kan udvikle deres forretningsområde gennem stærke gensidige partnerskaber.
  • Struer Museum: Brugerdesignende soundscapes i autentiske rum (600.000 kr.)
    Udviklingsprojekt med fokus på en ny form for lydformidling på museer, som kan styrke oplevelsen af autentiske miljøer.
  • Det Grænsesøgende Kulturkøkken: Institute of Meals (500.000 kr.)
    Et tværfagligt institut, der gennem projekter, workshops mm. samler bl.a. teatre, kokke, kunstnere og forskere med det formål at skabe en international scene i Region Midtjylland for udvikling af madkunst og "tværfaglige måltidsrum".
  • The Animation Workshop: DRAWn - visuelt talenttræf (250.000 kr.)
    Et visuelt talenttræf, der skal udvikle samarbejdet og netværket mellem de kreative miljøer og styrke fødekæden inden for visuel kunstnerisk talentudvikling.
  • Maltfabrikken: Create Change - International kulturkonference (200.000 kr.)
    En international kulturkonference om den særlige betydning, som kulturen og de europæiske kulturhuse har for samfundet.

To havnebyer

De tre kunstnere fra Aarhus var inviteret til at deltage i en gruppeudstilling i Rijeka, Kroatien, sammen med tre kroatiske kunstnere; Petra Mrša, Dalibor Laginja and Igor Eškinja.

- Udstillingen er blandt andet organiseret af Den Danske Ambassade i Zagreb, Rijeka 2020 og DeltaLab fra Rijekas Universitet. Aarhus Billedkunstcenter har været med til at facilitere samarbejdet, oplyser Bodil Sohn.

- Vi var af sted i 18 dage, og det var en stor oplevelse. Vores udstilling var en del af præåbningen af Rijeka som kulturhovedstad, siger Else Ploug Isaksen og fortsætter:

- Vi forberedte os herhjemme og skabte udstillingen dernede, så den var stedsspecifik. Rijeka er en havneby ligesom Aarhus, så de to byer har lighedspunkter.

Nu håber de tre kunstnere, at udstillingen senere kommer til Aarhus.

Også kokken Simon Clemens fra Vejle var med, og han lavede dansk mad ved åbningen.

Kunsthistoriker ansat

Beløbet, som regionen har bevilget Billedkunstcentret, skal bruges over tre år, og det betyder, at Billedkunstcentret har kunnet ansætte kunsthistorikeren Julie Nyhuus til at skabe samarbejder i regionen.

- Kunstnere er ofte lige så meget konkurrenter, som de er kolleger, og vi vil bringe dem sammen og få dem til at bruge hinanden. Vi har været i gang med det i et år, og det har fungeret godt. Samarbejdet mellem kunstnere og museer i 2017 har sat spor, og der er åbnet for noget, også blandt embedsfolkene i kommunerne, siger Kirstine Højmose, der vil opdyrke stærkere miljøer frem for at lave udstillinger.

Billedkunstcentret har allerede lavet arrangementer med kunstnere, der bliver kørt ud til andre kunstnere og kunststeder i busser, og der har været en workshop på Maltfabrikken i Ebeltoft. Residencies med kortere ophold for kunstnere er også en mulighed.

- Kunstnerne skal inspireres til at bruge og lære af hinanden på tværs af geografi, erfaring og alder. Det kan også være dyrt for kunstnere at bo i de større byer, så vi kan hjælpe med at finde billigere steder, hvor de kan have arbejdsro, siger Kirstine Højmose.

Kim Grønborgs værk i Rijeka hedder "Transition - ritual for a better bike - society". Det er en collage af prints, animation og andre materialer. Foto: Else Ploug Isaksen
Bodil Sohn og Else Ploug Isaksen har arbejdet sammen om dette værk "Power of Dreams". Foto: Else Ploug Isaksen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Blog

Blog: Lad os nu udskifte den rædsel af en nationalsang!

Danmarks Radio markerede traditionen tro nytåret med rådhusklokker, fyrværkeri og DR Pige Koret. Men helt bemærkelsesværdigt præsenterede den nedsparede statsradiofoni en splinterny optagelse sammen med stjernemusikerne i Den Danske Strygekvartet. Og skulle man ikke have opdaget det på grund af almindelig træthed, buldrende brag, løsslupne champagnepropper, forvrøvlede onkler, berusede teenagere, gøende hunde eller festende naboer, kan du få lidt hjælp her! Der var nemlig et tydeligt budskab i repertoiret på de fire fremførte sange: Lad os nu få en nationalsang, som hæver sig over den bedagede, udtjente, lettere patetiske og banale Oehlenschläger-hymne, som vi og tidligere generationer er blevet plaget med siden 1819. Vel var det trange tider efter den ydmygende statsbankerot i 1813 og Norges farvel til unionen året. Lige så deprimerende var Frederik VI´s håbløse klamren sig til taberen Napoleon, selv om kongens rådgivere mindeligt bad ham skifte side i tide. Adam Oehlenschläger og jeg er faktisk begge to studenter fra Efterslægtsselskabets Skole, men vi bliver nok ikke enige om de lyriske kvaliteter i hans selvudnævnte ”Fædrelands Sang”. Det er jo så ravende banalt, at selv Richard Ragnvald fremstår som kunst. Og så er det galt! Der er et yndigt land, det står med brede bøge nær salten østerstrand.| Det bugter sig i bakke, dal, det hedder gamle Danmark og det er Frejas sal. Og for at understrege håbløsheden og de anstrengte rim napper vi altid sidste halvdel af og den 12.!! afsluttende strofe, når vi skal spille landskampe eller være højtidelige. Vort gamle Danmark skal bestå, så længe bøgen speiler sin top i bølgen blå.

AGF For abonnenter

AGF giver stort skulderklap til klubbens unge keepere: - Står 100 procent på mål for det her

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];