Annonce
Aarhus

10.000 solgte 'vesgestøgger': Stædig butikschef står bag bedste 2017-sællert

Butikschef Bettina Krüger med viskestykket, der i den grad er røget over disken på Strøget hos Georg Jensen Damask. Spørgsmålet er, hvad det næste bliver? Foto: Kim Haugaard

Først sagde Georg Jensen Damask nej til den århusianske kulturhovedstads 2017-viskestykker. Men lokal butikschef på Strøget holdt ved. Nu er der solgt 10.000 'vesgestøgger'.

Annonce

Hovedkvarteret i Kolding sagde nej. Et Europæisk Kulturhovedstad Aarhus 2017-vesgestøgge, oven i købet stavet på århusiansk, var en lidt for århusiansk idé for designerikonet Georg Jensen Damask. Men butikschefen i Aarhus holdt ved sin gode idé.

Nu har designervirksomheden skabt sig årets uden sammenligning største kulturhovedstads-sællert og souvenir.

De første 5000 viskestykker med enten engelsk eller dansk tryk var revet væk i juni. Den næste produktion på yderligere 5000 viskestykker er også blevet et salgshit, og der er tæt på udsolgt. Vesgestøkket koster 120 kroner stykket.

Butikschef Bettina Krüger og de øvrige ansatte har haft travlt på Strøget i Aarhus hos Georg Jensen Damask. Men det har også været sjovt. Vaskevejledningen, der har hængt i stort format i vinduet, er skrevet på ægte århusiansk. Så mange strøgkunder har fået sig et godt grin over vesgestøggerne, som de udtales med Aarhus-accent.

- Folk er stoppet op i stor stil og er flækket af grin. Vi er jo egentlig en meget stilig butik, så det har været befriende at opleve og rigtig skægt, siger Bettina Krüger, der er ophavskvinden til den store sællert.

- Men det er i øvrigt ikke kun her i Aarhus, at kulturhovedstadsviskestykkerne sælges. Efterspørgslen har været stor i vores forretninger i Lyngby og i Pilestræde i København. Men der er selvfølgelig også en stor invasion af århusianere i hovedstaden. Viskestykkerne har under alle omstændigheder taget fusen på os. Vi havde aldrig forestillet os, de ville blive så populære.


  • Mange forveksler Georg Jensen Damask med det mindst lige så berømte varemærke, der slet og ret hedder Georg Jensen og er kendt for blandt andet sine smykker.
  • I Aarhus er forvirringen specielt stor. På Strøget ligger de to - lad os bare sige ikoniske - designbutikker side om side, og begge har adresse i ejendommen Søndergade 1. Georg Jensen Damask har dog tilføjet et b på adressen.
  • Men smykke- og tekstilfirmaet har intet med hinanden at gøre. Ud over at begge er kendt for gennem historien at have engageret de største danske designere til at forme deres produkter.
  • Georg Jensen Damask blev grundlagt allerede i 1756. Virksomheden ligger i dag i Kolding og er familiedrevet. Georg Jensen Damask bygger kort fortalt på vævemetoder fra det gamle det gamle Kina og Egypten.
  • Firmaet er kongelig hofleverandør, og Georg Jensen Damask er kendt for sin høj kvalitet af tekstiler. Navnet kommer af den type vævning, som bliver brugt i hovedparten af deres tekstiler, damask.
  • Sølvsmed Georg Jensen etablererede sit firma i 1904, og virksomheden er også kongelig hofleverandør, indenfor smykker, ure - og alt til hjemmet.
Når kunderne køber viskestykket, der koster 120 kroner, følger en vaskeanvisning med. Både på engelsk og ægte århusiansk: "Vask på 60 grajer. Alt andet vil være dosk". Foto: Kim Haugaard
Annonce

Vesgestøgge som bryllups- og dåbsgave

Det mere end 250-årige Georg Jensen Damask gør i alskens tekstil indenfor boligudstyr. Normalt er et viskestykke måske ikke den mest oplagte gaveidé. Men det har kulturhovedstads-viskestykket i den grad gjort op med. Viskestykket er ikke blot en oplagt værtinde- og værtsgave.

- Viskestykkerne er især blevet købt som bryllupsgaver og dåbsgaver. Det er nok årstallet, der gør det. På den måde rammer de virkelig noget. Det sjove er, at vi ofte bytter bryllupsgaver, hvis farven for eksempel ikke passer brudeparret. Men vi har stort set ikke byttet et af kultur-viskestykkerne. Dem beholder kunderne, siger Bettina Krüger.

Annonce

Den gode idé blev sat i produktion

Det er to et halvt år siden, Bettina Krüger fik ideen, som hovedsædet i Kolding i første omgang sagde nej til.

- Jeg var til et møde i strøgforeningen, hvor Kulturhovedstads-projektet blev præsenteret. Det var diffust for mig på det tidspunkt.

- Men pludselig blev der sat ord på. Jeg syntes, kulturhovedstaden giver mening på rigtig mange måder. Ikke mindst, fordi det drejer sig om hele regionen. Jeg så viskestykket for mig, men i vores hovedsæde mente man, at ideen var lidt for århusiansk. Heldigvis har vi en rigtig god virksomhedskultur, hvor der bliver lyttet, og da min chef kom med til et andet kulturhovedstadsmøde, købte han ideen, forklarer Bettina Krüger, der har været glad for hver eneste dag i de 16 år, hun har arbejdet i hos Georg Jensen Damask på Strøget.

En ægte århusiansk vaskeanvisning til vesgestøgger. Reklamebureaet Campfire & Co. står bag. Foto: Kim Haugaard
Annonce

Intet overladt til tilfældighederne

Kulturhovedstads-organisationen har ikke selv sat souvenirs eller merchandise som T-shirts eller flag i produktion, oplyser pressechef for 2017-fonden, Peter Vestergaard. Det skyldes blandt andet, at forretningen ville blive for kompliceret og uden for organisationens kompetencer.

Derfor har firmaer uden at skulle betale goodwill kunne bruge brandet Europæisk Kulturhovedstad Aarhus 2017.

Det har blandt andre Grünbag også gjort. Taskefirmaet har designet sig frem til en taske designet af gamle 2017 flag og bannere, som ellers skulle være smidt ud. Aarhus Bryghus har også lavet en 2017-øl, ligesom Carlsberg lancerede en Røde Orm øl. Senest er sølvsmedefirmaet Georg Jensen, altså naboen til Georg Jensen Damask, kommet med en oplukker.

Hittet blandt dem alle har dog på salgssiden været vesgestøggerne, hvor intet har været overladt til tilfældighederne. Det århusianske reklamebureau Campfire & Co. blev hyret, og partner Jonas Waaben stod for den efterhånden berømte århusianske vaskevejledning.

Her er de så, vesgestøggerne, som går som varmt brød. 10.000 Europæisk Hovedstadstad Aarhus 2017 er sat i produktion. Foto: Kim Haugaard
Annonce

Hvad bliver det næste?

- Vi forsøgte selv her i butikken at lave en vaskevejledningen på århusiansk. Ideen kom fra Den Gamle By, der også gør i ægte århusiansk. Men det var en svær opgave, så vi kontaktede Campfire, og vi må sige, de i den grad tog opgaven til sig, siger Bettina Krüger.

Butikschefen glemmer aldrig 2017. Spørgsmålet er, hvad hun disker op med i sin designerbutik næste gang.

- Jeg blev fanget af kulturhovedstadens åbning. Det var noget af det mest fantastiske, jeg har oplevet. Folk gik og klappede politiet på skuldrene, og alle var i godt humør. Jeg skal have mine forældre med til afslutningen 9. december. Men hvad der skal afløse viskestykkerne her i butikken, ved jeg ikke. Jeg har faktisk lidt præstationsangst, for viskestykkerne bliver svære at følge op på.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Danmark

Overlæge: Jeg har aldrig set en så langvarigt kritisk syg patient på intensiv som Flemming

Aarhus

Dagens corona-tal: Ja tak - lad os bare få flere af den slags meldinger

Annonce