Annonce
Kultur

100.000 kroner i sigte: Nominerede må bide negle til på mandag

Den Hemmelige Klub har lavet indadvendt legeplads på Frederiksbjerg. Foto: Flemming Krogh

Den store "Kulturprisen" i Aarhus for 2018 bliver uddelt på Aarhus Universitet.

AARHUS: Fem er nomineret til at få "Kulturprisen" i Aarhus for 2018. Men de må alle bide negle indtil mandag eftermiddag. Først da bliver det offentligt, hvem der skal have æren og det store beløb på 100.000 kroner.

Spar Nord Fonden og Aarhuus Stiftstidendes bidrager hver med 50.000 kroner til den pris, som bliver uddelt i forbindelse med en kulturkonference på mandag på Aarhus Universitet. Det er også der, en større evaluering af Aarhus som Europæisk Kulturhovedstad bliver lagt frem.

Der var mange om buddet, da en jury nominerede fem kandidater.

Ikke færre end 53 kandidater var foreslået, og der var kommet i alt 180 indstillinger. Nogle blev altså foreslået mere end én gang.

Annonce

Kulturprisen 2018

Kulturprisen 2018 gives til en eller flere aktører i det århusianske kulturliv.Fem er nomineret: Museum Ovartaci, En hemmelig klub, Ungdomskulturhuset, Institut for X og Det tyrkise telt.

Prisen bliver uddelt på Aarhus Universitet mandag 10. december om eftermiddagen.

I 2017 gik prisen til Sydhavnen.

Mia Lejsted er leder af Museum Ovartaci. Foto: Jens Thaysen

Bredt felt

Feltet var meget bredt, lige fra nogle af byens kendteste folk til andre, der arbejder mere i det skjulte. Det sidste batter ikke, når prisen skal uddeles, for kulturprisen tildeles "en person, en gruppe en forening eller en institution, der med udgangspunkt eller base i Aarhus Kommune har sat kultur på dagsordenen og gjort en forskel for både byen og århusianerne".

Med til at udvælge de fem var musiker Christian Vuust, der er formand for Musikudvalget i Aarhus, Rikke Øxner, der er chef for Aarhus Festuge, Gunvor Ganer Krejberg, der er formand for Kunstrådet i Aarhus, kunstneren Katja Bjørn, der er formand for Billedkunstudvalget, Jens Erik Sørensen, tidligere direktør for Aros og med i Aarhuus Stiftstidendes Fond, direktør Erling Sørensen fra Spar Nord Fonden og journalist Hans Petersen, Århus Stiftstidende.

Mange aspekter af kulturlivet blev sat i spil i indstillingerne, og disse fem blev nomineret:

Ovartaci Museet, En Hemmelig Klub, Ungdomskulturhuset, Institut for X og Det tyrkise Telt.

Ungdomskulturhuset har hjemme i Knudriisgade. Foto: Kirstine Lefevre Sckerl

Ovartaci Museet

Om Museum Ovartaci står blandt andet i en indstilling, at "det har sat kulturen på dagsordenen på grund af den fantastiske kreativitet og finurlighed, der også findes trods et "sygt" sind".

Og videre: Museet har været udsat for uvidenhed om, hvad det kan betyde for almindelige borgere og syge mennesker. Det har formået at præsentere værker på Kunsthal Charlottenborg i København, på Oluf Høst Museet på Bornholm, Business Park Skejby og flere steder i udlandet.

Lige nu er museet midlertidigt på Katrinebjergvej, fordi det psykiatriske hospital er flyttet til Skejby Sygehus. Det rykker senere ind i Danmarks Medie- og Journalisthøjskole på Olof Palmes Alle, når skolen flytter.

Museet er livsdygtigt og har i år haft en udstilling i samarbejde med 37 kunstnere fra ind- og udland.

Mads Peter Lauersen er manden bag Institut for X. Foto: Flemming Krogh

Hemmelig klub

"En Hemmelig Klub" er indstillet af flere, men mest for to projekter, står der i en af indstillingerne.

Det er "Den indadvendte legeplads", som ikke handler om at klatre, være modig og vild, men hvor man kan lege inde i sit hoved.

Desuden "Indtag Brabrandstien", et projekt i samarbejde med "Smag på Aarhus" ved hjælp af skilte, der leder tankerne hen på "Alice i Eventyrland".

"En hemmelig klub" inviterer børn og deres voksne ind i et fantastisk og sjældent fantasiunivers, står der.

Det tyrkise talet byder blandt andet på vandpiber. Foto: Jens Thaysen

Ungdomskulturhuset

"Ungdomskulturhuset giver så meget plads og så mange muligheder til alle unge, der enten har drømme eller leder efter dem. Huset skaber grobund for et styrket kulturliv," står der blandt andet i indstillingen af huset, der blev oprettet som udviklingsprojekt i 2014-16 og videreført med en ekstra bevilling i 2017. Først i Hjortensgade i det tidligere Børnenes Hus, nu i Knudriisgade i det gamle folkeregisterkontor.

Der kommer dagligt 40-50 unge i alderen 15-25 år i huset. Rundt regnet er 120-150 unge forbi i løbet af en uge.

Huset er åbent kl. 15-22 på hverdage, hvor der er ansatte til stede.

Institut for X

Institut for X på Godsbanen med Mads Peter Lauersen i spidsen er blandt andet indstillet, fordi "han de sidste ti år har gødet jorden på Godsbanen med så megen kreativ energi og opfostret kreative talenter i et omfang, som ikke kun har uendelige kunstneriske sprækker i Aarhus, men også nationalt og internationalt.

"Med en ustyrlig ild og energi og troen på og tilliden til den enkelte, udformer Mads Peter Lauersen filosofier, som ikke kun er floskler, men filosofier, han selv efterlever hver dag. Han tror på noget og gør noget."

Det tyrkise telt

"Det tyrkise telt skaber hvert år et unikt åndehul og et mangfoldigt kulturelt samlingspunkt," står der i en indstilling.

Og videre: "Forskellige musiktraditioner og mennesker bringes sammen i de smukkeste rammer. Alt dette står der et kæmpe hold bag, og de frivillige bliver en del af en familie, hvor fællesskabet er fantastisk".

"Foreningen har formået at vise, at det lader sig gøre at skubbe til grænserne for den gængse koncertoplevelse ved at inddrage en lang række lokale aktører i opbygningen af området. Alt fra syriske flygtninge, der laver mad, til en lang række upcoming musikere er med."

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

To lokale restauranter var samlet til Michelin-aften: - Vi er glade for udmærkelsen, nu går vi efter en stjerne næste år

Aarhus

Eksperter om Michelin-uddeling: Aarhus bør være særligt skuffet

Annonce