Annonce
Aarhus

100 oversete aha-oplevelser: Nationalparkens hemmeligheder afsløres i ny bog

Kari Baklund har skrevet en bog om 100 oversete pletter i Nationalpark Mols Bjerge. Hun er træt af, at turisterne kun finder vej til de allerstørste attraktioner. Foto: Axel Schütt
I årevis har det irriteret Kari Baklund, at turister kun besøger de allerstørste attraktioner på Djursland. Nu er hun klar med en lommebog, der viser vej til 100 oversete perler på Syddjursland.

ØSTJYLLAND: Turister og gæster på Syddjursland skal ikke længere storsnyde sig selv for fantastiske oplevelser.

Den tanke fyldte Kari Baklunds hoved, da hun i februar i år satte sig til computeren for at skrive de første linjer til en ny bog.

Kari Baklund gik til tasterne med en kombination af vilje og lyst til at gøre en forskel.

I årevis er hun blevet mere og mere irriteret over, at en stor del af turisterne på Djursland aldrig kommer andre steder end i eksempelvis de store rutsjebaner i Djurs Sommerland eller den historiske Adelgade i Ebeltoft.

- Jeg kan næsten ikke bære, at de går glip af mange nære og overraskende oplevelser. Det er attraktioner, som du ikke bare finder ved at søge på internettet. Men det er præcist de oplevelser, der gør din ferie til noget helt specielt. Det er de oplevelser, vi også selv finder for enden af en grusvej under en ferie i Italien, forklarer Kari Baklund, der sammenlagt har boet 20 år på Djursland.

Annonce

Nationalpark Mols Bjerge

Nationalpark Mols Bjerge åbnede lørdag 29. august 2009. Dronning Margrethe stod for indvielsen.

Med indvielsen fik Danmark sin anden nationalpark efter Nationalpark Thy, der var åbnet sommeren forinden.

Parken i Syddjurs Kommune udgør et 180 kvadratkilometer stort naturområde på det sydlige Djursland. Nationalpark Mols Bjerges særkende er det særprægede istidslandskab, hvor mennesket har levet i årtusinder.

Mod vest i parken ligger Kaløs strandenge og skove med et varieret dyre- og planteliv. Der findes blandt andet sjældne insekter, som bor i gamle, udgåede træer. Mod nord ligger Stubbe Sø og Langesø, og mod øst er Jernhatten. Midt i nationalparken findes Mols Bjerge.

Gnister i engagementet

Det er en varm sommerdag på Syddjursland.

Avisen møder Kari Baklund ved Ørnbjerg Mølle nær Ebeltoft.

Den historiske mølle er en af de lokaliteter, der indgår i Kari Baklunds ny bog "100 hemmelige oplevelser i Nationalpark Mols Bjerge".

Kari Baklund skyder solbrillerne op i håret. Med gnistrende engagement i øjnene fortæller hun om arbejdet med at samle 100 vidt forskellige oplevelser i en håndbog, der passer i regnjakkens inderlomme eller lommen i de korte bukser.

- Det var utroligt let at finde 100 kvalificerede lokaliteter. Jeg havde selv idéer, og samtidig væltede det ind med forslag fra mit netværk. Jeg har udvalgt steder, hvor værterne hilser på dig - og ikke bare ser dig som en turist eller kunde, fortæller Kari Baklund.

At holde i hånden

Kari Baklund er ingen novice indenfor turisme.

Den nyslåede forfatter har blandt andet lavet analyser af turisters bevægelighed på Djursland, og til hverdag driver hun sammen med gemalen, Morten, Egil's Cafe i Femmøller samt Mols Kafferisteri.

Kari Baklunds analyser og erfaringer taler et tydeligt sprog: Mange turister holder sig til de allerstørste attraktioner, og de forlader sjældent nærområdet omkring ferieboligen.

Under den varme sommersol ved Ørnbjerg Mølle får det Kari Baklund til at ryste på hovedet.

- Det er fint, at turisterne besøger de største attraktioner. Men mange af dem vil med garanti mere end det. Min bog skal tage dem ved hånden og lede til de mange mindre attraktioner, der også er i nationalparken. Flere og flere mennesker vil gerne væk fra turiststrømme og guider for at få andre oplevelser. Jeg er overbevist om, at de nære oplevelser som en unik udsigt også har berettigelse, vurderer hun.

100 hemmelige oplevelser

Kari Baklund har udgivet lommebogen "100 hemmelige oplevelser i Nationalpark Mols Bjerge".

De 100 oplevelser er katagoriseret under otte overskrifter: Naturoplevelser, spændende bygninger, spisekammeret, kunstnerens værksted, udstillinger, unikke butikker, aktive oplevelser og oplevelser i børnehøjde.

Alle 100 oplevelser præsenteres på 136 sider med foto, adresse, oplysninger om åbningstider, webadresse og en beskrivende tekst.

Bogen udgives af Skrift & tale, mens Sandahls Grafik står for layout. Udgivelsen er støttet af Nationalpark Mols Bjerge & Feriepartner Ebeltoft.

Bogen kan købes hos indtil videre 14 forhandlere i Aarhus, Rønde, Ebeltoft, Knebel og Grenaa.

Den røde løber

Kari Baklunds arbejde med den ny bog begyndte stort set fra nul.

Men tingene tog hurtigt fart, da hun fik økonomisk støtte fra Nationalpark Mols Bjerge og Feriepartner Ebeltoft.

Opbakningen betyder, at bogen er gået fra ingenting til udgivelse i løbet af fem måneder.

- Ja, det er helt vildt. Jeg har faktisk aldrig arbejdet med et projekt, hvor den røde løber på den måde er blevet foldet ud under processen uden en eneste krølle eller krusning. Bogen har mødt så meget begejstring, at jeg overvejer en opfølger eller en lignende bog for et andet områder i Danmark, fortæller Kari Baklund.

Kari Baklund har arbejdet med turisterhvervet på Djursland. Hun står blandt andet bag analyser, der viser stor mangel på bevægelighed blandt turister. Foto: Axel Schütt

Små underværker

I den ny bog om hemmeligheder i nationalparken på Djursland er der ikke blevet plads til de allerstørste attraktioner.

Læserne må altså kigge forgæves efter ”The big five” i form af Djurs Sommerland, Fregatten Jylland, Glasmuseet, Ree Park Safari og Adelgade i Ebeltoft med alle butikkerne og Det Gamle Rådhus.

Til gengæld er der mulighed for at læse om et kig ind i en keramikers værksted, en smuk have, udsigten fra toppen af en stor sten eller en lille sjov butik, som er helt sin egen.

- Det er intet galt med en hæsblæsende tur i en forlystelse eller en gåtur ned ad Adelgade. Det må bare ikke blive de eneste oplevelser på en ferie i et område med så mange muligheder og oplevelser. De små underværker gør tit det største indtryk, vurderer Kari Baklund.

Ørnbjerg Mølle nær Ebeltoft er et af Kari Baklunds favoritsteder i Nationalpark Mols Bjerge. Hun har ingen forståelse for, at den restaurerede mølle ikke trækker turister i stor stil. Foto: Axel Schütt
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Læserbrev

Læserbrev: Jeg vil kæmpe med næb og klør, for at Aarhus aldrig får mere letbane

Helge Bay skriver 7. februar i et læserbrev, at letbanen er på vej til at blive en succes. Jeg spørger: Hvor? Letbanen er en katastrofe og en århushistorie af dimensioner. Og den bliver ikke en mindre katastrofe fremover. I Aarhus afskaffede man sporvognen i 1971. Faktisk havde man allerede nedlagt den første sporvogn, der var i drift fra 1884-1895. Hvorfor vil man ikke lære af sine fejl? Letbanen er et prestigeprojekt, som på ingen måde er designet til den trafik, som Aarhus har, og Aarhus får i fremtiden. Letbanen/sporvognen gav mening for 50 år siden, og før det, da færre havde biler, og færre mennesker boede her. Men Aarhus er en vikingeby. Byen er bygget op om, at gaderne skal være smalle, fordi man ikke havde brug for mere plads, da der var hestevogne til. Letbanen fejler også, ved at den overhovedet ikke fragter det antal passagerer, man havde forventet. Hvorfor? Fordi, som undersøgelserne også sagde, inden man byggede den, så flytter den under én procent af bilister over i kollektiv trafik. Til gengæld har letbanen været en direkte årsag til lukning af utallige busruter i de små byer og forstæder i Aarhus og opland. Derudover glemmer Helge Bay fuldstændig finansieringen. Hvem skal betale? Inden den første centimeter af letbanens etape 2 er lagt, koster det mindst 655 millioner kroner til omlægning af varmerør mm. Det kan man få rigtig mange busser for. Det smarte ved busser er også, at man kan flytte ruten, så den giver mening. Og så er de betydeligt nemmere at sætte i drift. Letbanen fylder alt for meget. Hvorfor skal den køre igennem det mest trafikerede kryds i Aarhus - krydset Nørreport/Kystvejen? Herfra kommer bilister fra færgen, Randersvej, Kystvejen og den nordlige del af Aarhus, samt fra midtbyen. Og så også en letbane? Det er helt tabt. Hvordan Helge Bay kalder en sporvogn for en "ny trafikløsning", er mig også en kæmpe gåde. Som sagt nedlagde vi den i 1971. Og så køber jeg ikke argumentet med, at det er den eneste CO2-neutrale løsning. Så vidt jeg ved, findes der også elektriske busser. Alt det her gør, at letbanen skal droppes. Og så har jeg hverken nævnt problemerne med frosten, eller den evige udskydelse af åbningsdatoen. Letbanen er gammel vin på nye flasker. Vi har prøvet det før og lagde sporvognene ned af en årsag. Forhåbentlig er der kun få mennesker, der ønsker at ødsle pengene væk på et så udueligt projekt.

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce