Annonce
Sport

1000 tilskuere på Riisvangen? Sociale medier skal være nøglen til højeste tilskuertal i 11 år

Sidst Aarhus Fremad og Brabrand mødtes på Riisvangen Stadion, var der 802 tilskuere. Brabrand vandt dog 3-2 på et straffespark i det sidste sekund af den forlængede spilletid. Arkivfoto: Ole Nielsen
Lørdag lukker Aarhus Fremad og Brabrand deres efterårssæson. Førstnævnte har igangsat kampagnen #1000påvangen

FODBOLD: Det er efterhånden længe siden, men da Aarhus Fremad var i Superligaen, var tilskuertallet på Riisvangen ret imponerende. Godt nok blev der i løbet af de to sæsoner i landets bedste række kun spillet fem kampe på det idylliske stadion i Aarhus Nord, men ingen af de kampe havde under 1000 tilskuere på "Vangen".

Men i 2. Division er det selvsagt svært at trække så mange tilskuere til stadion. Flere gange i denne sæson har der dog været godt med mennesker på stadion, men det har aldrig rigtig været tæt på at komme over den firecifrede grænse.

Hvis det skal lade sig gøre i 2019, er der kun et skud tilbage i bøssen. Lørdagens lokalopgør mod Brabrand IF. Derfor har Aarhus Fremad henover den seneste tid kørt kampagnen #1000påvangen. Her har blandt andet borgmester Jacob Bundsgaard talt kampen op i en video, mens det er blevet annonceret, at ølpriserne er lavere lørdag.

- Tanken om at få 1000 tilskuere på stadion opstod allerede i midten af august. Da vi mødte Brabrand i pokalturneringen var der 802 tilskuere, og vi har haft næsten 600 tilskuere i snit i år, hvis man tæller den pokalkamp med.

- Og så er der fodboldfeber i Aarhus. Hvis AGF kan samle 22.000 til en af deres kampe, kan vi også finde 1000 tilskuere. Og det ligger lidt i Aarhus Fremads ånd, at man sigter så højt som muligt, siger Andreas Damgaard, der er administrations- og sponsoransvarlig i Aarhus Fremad.

Annonce

Aarhus Fremad

Tilskuertallet i Aarhus Fremads hjemmekampe:

  • 802 - Aarhus Fremad - Brabrand (06/08/2019)
  • 732 - Aarhus Fremad - Middelfart (14/09/2019)
  • 704 - Aarhus Fremad - AB (05/09/2019)
  • 581 - Aarhus Fremad - FC Sydvest (24/08/2019)
  • 571 - Aarhus Fremad - Ringkøbing (30/08/2019)
  • 520 - Aarhus Fremad - Thisted FC (28/09/2019)
  • 464 - Aarhus Fremad - Vejgaard (19/10/2019)
  • 368 - Aarhus Fremad - Dalum (10/08/2019)

Vigtig tilføjelse til kontoret

Andreas Damgaard blev ansat i sommer, hvor han stoppede sin aktive fodboldkarriere i netop Aarhus Fremad. Siden da har klubben forsøgt at bruge mere tid på de sociale medier for at samle flere tilskuere. Til kampen har klubben også for første gange prøvet at "booste" begivenheden på Facebook. Det vil sige, at der er blevet brugt penge for at øge rækkevidden for opslaget.

- De sociale medier er utrolig vigtige at bruge. Da jeg kom til i sommer begyndte vi at gøre det hele mere strategisk med at lave et opslag om dagen, og på den måde ender vi højere oppe på folks sider. Før jeg kom til, var det Morten Mølkjær eller en fra bestyrelsens, der havde ansvaret. Nu er det blevet sat mere i orden, siger Andreas Damgaard.

Sidst klubben var i nærheden af de 1000 tilskuere, var i maj 2013. Her var Aarhus Fremad også i 2. Division og endte som nummer to efter Marienlyst. Da de to hold mødtes på Riisvangen Stadion vandt Fremad med 4-0 foran 994 tilskuere.

Og sidst det rent faktisk lykkedes at få over 1000 tilskuere på Vangen, var da klubben var i 1. Division i 2008. I sæsonens syvendesidste kamp kom Vejle Boldklub på besøg og fik en 2-0-sejr foran 1383 tilskuere.

- Jeg er fortrøsningsfuld. Brabrand kommer nok også med nogle mennesker, og vi må ikke negligere, at de gode sportslige præstationer har en effekt. Hvis nu vi ikke kommer over 1000, er der jo heller ikke nogen af vores sponsorer, der er negative, siger Andreas Damgaard.

Hvorfor må man egentlig spille i november måned?

Den (meget) opmærksomme læser vil måske undre sig over, at lørdagens 2. divisionskamp bliver spillet på et kommunalt idrætsanlæg efter 1. November. Aarhus Kommunes regler forbyder normalt, at der spilles på de kommunale anlæg mellem 1. november og 1. april.

Det betød blandt andet, at Brabrand måtte spille fem kampe i den periode på Ceres Park, da holdet var i 1. Division.

Men Aarhus Fremad har fået dispensation til kampen, hvilket man kan få som divisionshold, hvis man allernådigst lover Aarhus Kommune at udrede skaderne på banen.

Ifølge Aarhus Kommunes skov- og landskabsingeniør Jakob Helmer Hansen, fik kommunen anmodningen fra cheftræner Morten Mølkjær allerede 19. august. På grund af den generelle stand på Riisvangen Stadion i de våde efterårsmåneder og gode erfaringer fra klubbens egen banepleje, har han givet klubben tilladelse til at spille på banen.

VSK, der også spiller hjemme lørdag, hvor de møder AB, har fået flyttet kampen over på deres kunstgræsbane.

Tilskuere i 2. Division

  • Aarhus Fremad har 563 tilskuere i snit i deres hjemmekampe i 2. Division. Det gør dem til holdet med det syvendebedste snit i 2. Division og det bedste snit i pulje 2.
  • Til sammenligning har VSK et snit på 233 tilskuere og Brabrand et snit på 193 tilskuere. Det gør, at Brabrand har det laveste snit på hjemmebane af alle hold i divisionen sammen med Jammerbugt, der er på samme tal. VSK ligger fjerdenederst.
  • VSK har noteret det laveste tilskuersnit til en århusiansk hjemmekamp i denne sæson. Til kampen mod Næsby er der blevet registreret 100 tilskuere.
  • Syv 2. Divisionskampe i denne sæson har haft 1000 tilskuere eller mere. FC Helsingør-Avarta og Frem-Brønshøj har rekorden med 1242 tilskuere.
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Casper Elgaard får comeback bag rettet

Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

Aarhus

Se billederne af et oplyst Bispetorvet: Et lys for hver hjemløs i Aarhus

Aarhus

Århusiansk syrienkriger anholdt ved ankomst til Danmark

Annonce