Annonce
Skanderborg

11.500 kvadratmeter og en hvid by: Ambiente har bygget nyt hovedkvarter ved E45

Sådan ser det nye hovedkvarter ud udefra. PR-Foto
Virksomheden Ambiente, der laver indretning til butikker og messer, har bygget et nyt, stort hovedkvarter ved frakørslen til Stilling

STILLING: Har du kørt sydpå ad E45 mellem Aarhus og Skanderborg de sidste måneder, har du sikkert lagt mærke til, at der kort før frakørslen til Stilling er dukket en ny, stor bygning op.

Det er firmaet Ambiente, som laver indretning til butikker og messer, der har bygget nyt hovedsæde på 11.500 kvadratmeter. Umiddelbart ligner det hovedkvarter måske en betonklods, som betonklodser er flest, men det er ikke tilfældet - tanken har nemlig været at lave noget unikt, siger Michael Skjødt, der ejer Ambiente.

- Jeg var ikke i tvivl om, at jeg ville bygge fremtidens domicil. Noget, der ikke er set før, og som får folk til at sige wauw. Og frem for alt et sted, det er fedt at arbejde og være – med højt til loftet på alle måder. Men som alle andre har vi naturligvis også haft et budget, der skulle overholdes. Vi besluttede bare helt fra starten ikke at lade det være en begrænsning, men en mulighed for at udfordre og udforske vores egen kreativitet, siger han.

Annonce
"White City," som de hvide kasser på billedet er blevet døbt, er kontorer, mødelokaler og et designlaboratorium. PR-Foto

Den hvide by

En af de steder, hvor kreativiteten skal udforskes, er i 18 hvide kasser, som har fået navnet "White City". I kasserne er der kontorer, designlaboratorium og mødelokaler, og udenfor dem ligger et stort åbent kontorlandskab, ligesom det store atrium på 1.000 kvadratmeter viser prøver på firmaets produkter.

Ambiente har eksisteret siden 1999, har 50 ansatte og blandt andre Bang & Olufsen, Spar Nord, Kulturstyrelsen og Aarhus Arkitektskole som kunder.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Islændinge pillede brodden af Århus

Leder For abonnenter

Parkering i Skejby: Gylden mulighed for at få parkering til at fungere

En arbejdsplads med næsten 9.734 medarbejdere samlet på et areal, der svarer til cirka 500 parcelhusgrunde. Det er ikke svært at forestille sig, at det vil give problemer på mange forskellige områder. Men når det drejer sig om selve en af grundpillerne i vores velfærdssamfund; nemlig et sygehus, så tillader vi faktisk ikke, at der er alt for mange problemer. Så forventer vi - alle vi skatteborgere - at tingene bare kører efter en snor, der hverken knækker eller flosser det mindste. Men sådan er det selvfølgelig ikke i virkelighedens verden og slet ikke, når sygehuset er Aarhus Universitetshospital, der siden den tankemæssige fødsel har oplevet at få fjernet millioner og atter millioner af kroner, så det har meget svært ved at leve op til betegnelsen et supersygehus. Aarhus Universitetshospital er ét af de absolut bedste sygehuse i Danmark med nogle af de absolut bedste indenfor deres fag og specialer. Ingen tvivl om det. Men de senere år har Aarhus Universitetshospital fået et ry for også at være mangelfuldt og problemfyldt. Ikke på grund af personalet, men på grund af en økonomi og nogle økonomiske krav fra stat, der gør, at der alt for ofte har været sparerunder, nedskæringer og omorganiseringer. Samtidig har hospitalet kæmpet for at blive færdigbygget med de forsinkelser og fejl, som - desværre - alt for ofte er på store byggerier i Danmark. Nu står sygehuset færdigbygget, men der er stadig mulighed for forbedringer. Især på parkeringsområdet, som vi beskrev i mandagsudgaven af Århus Stiftstidende. Det har sygehusets ledelse, Region Midtjylland og Aarhus Kommune endelig erkendt og har derfor bedt konsulentvirksomheden Cowi om at udtænke noget bedre og langt mere funktionelt end det eksisterende. Som en - heldigvis - sjælden bruger af Aarhus Universitetshospital er det ikke svært at pege på skiltningen, som et forbedringspunkt. Ikke så meget antallet af skilte, mere størrelse og selve indholdet. Som ansat ved man godt, hvor man skal hen. Som indlagt er det mere eller mindre ligegyldigt, da andre oftest afleverer én. Som pårørende og gæst er man straks mere udfordret. Men hospitalet er førdigbygget og parkeringspladserne er lavet, så nu kan Cowi studere det adfærdsmønster, vi bilister har, når vi ankommer til et sygehus. Cowi har alle muligheder for at lave en analyse, der helt ned til de enkelte pladser kan optimere det for både ansatte og pårørende, så begge grupper får optimale parkeringsforhold tæt på supersygehuset. Alt andet vil være ærgerligt.

Annonce