Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Genstande fra Aarhus-rockens guldalder


Genstande fra Aarhus-rockens guldalder

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

For musiker og Gnags-frontmand, Peter A. G., er tanken om at komme på museum ikke så fjern. Allerede i 1980?erne blev Gnags spurgt, om de ville donere effekter til Skjern Museum, der i dag har en stor del af bandets historie i sin samling.

For musiker og Gnags-frontmand, Peter A. G., er tanken om at komme på museum ikke så fjern. Allerede i 1980'erne blev Gnags spurgt, om de ville donere effekter til Skjern Museum, der i dag har en stor del af bandets historie i sin samling.

»Hvis man gerne vil være ved sin egen historie, så har man vel heller ikke noget imod at udstille effekterne. Vi har været med der, og det fortryder vi ikke på nogen måde,« siger 61-årige Peter A. G.

Musikken spreder sig ud over flere historiske spor, og derfor har den en relevant stemme for eftertiden, mener han.

»Den rytmiske musik har også sat sig nogle elektroniske spor og har været med til at udvikle teknologien. Derfor er det et interessant felt at dykke ned i, hvor man kan følge meget udvikling indenfor forskellige felter,« forklarer Peter A. G.

Historie som folk kan forstå

Gnags-forsangeren mener, at det har stor betydning, at den nyere historie også bliver formidlet på museerne.

»For at få folk til at interessere sig for historie, er det meget vigtigt, at man også beskæftiger sig med en historie, som er så tæt på os, at vi stadig kan fatte den. Så hvis musikhistorien kan være med til at skabe historisk interesse, så er jeg med,« siger Peter A. G.

Gnags var i høj grad med til at tegne byens musikmiljø 1980'erne, der i dag bliver betegnet som 'guldalderen' i den århusianske rockhistorie.

»Jeg ser os absolut, som en del af en fælles Aarhushistorie. Der var meget musik, der manifesterede sig i Aarhus,« siger Peter A. G.

»Der blev skabt et kulturelt udtryk, som er anderledes end det, de andre har. Vi fik stor betydning for byen, og det er de jo ved at fatte i dag, hvor der ikke er så meget tilbage. Det fattede bystyret ikke dengang, for at sige det mildt,« griner Peter A. G., der i dag bor i København.