Annonce
Skanderborg

20 minutters forsinkelser: Asfalten på E45 får en opgradering

Slidlaget skulle gerne give en mere jævn og rolig køreoplevelse mellem Aarhus og Skanderborg. Genrefoto
Motorvejsstrækningen mellem Aarhus og Skanderborg skal have sidste lag asfalt, og det kommer til at koste på rejsetiden. Til gengæld skulle det gerne give en mere behagelig kørsel bagefter.

AARHUS: Hvis du har kørt på E45 mellem Aarhus og Skanderborg det sidste stykke tid, har du sikkert også lagt mærke til at asfalten nogle steder minder lidt om en græsk grusvej. Men det bliver der nu lavet om på - i hvert fald skal strækningen mellem Aarhus Syd og Skanderborg Syd have ny asfalt.

Det er det øverste lag asfalt, slidlaget, der skal skiftes. Slidlaget sikrer resten af asfalten mod trafik, regn, frost og salt samtidig med at det giver god friktion, komfort, stabilitet og mindre støj. Altså et farvel til den græske grusvej. Det går man i gang med 24. maj, og det bliver i sagens natur noget af et arbejde, siger projektchef Robin Højen Madsen fra Vejdirektoratet.

- Det er mange tons asfalt, der skal lægges ud. Og derfor vil det beklageligvis også have mærkbare konsekvenser for de mange trafikanter på strækningen, selv om vi gør, hvad vi kan, for at afvikle det så hurtigt og skånsomt som muligt. Men jeg håber på trafikanternes tålmodighed, for de får en mere komfortabel vej at køre på bagefter, siger han.

Annonce
Illustration: Vejdirektoratet

20 minutter ekstra køretid

Arbejdet med asfalten er delt op i tre forskellige etaper. Den første, som er stykket lige syd for Skanderborg S til lige syd for Skanderborg V, går altså i gang 24. maj, og man lægger asfalt i skiftevis nord- og sydgående retning inden næste etape går i gang.

Grunden til, at Vejdirektoratet har planlagt arbejdet på den måde, er, at det skaber så få problemer for trafikken som muligt. Der vil nemlig kun være en til- og frakørsel spærret ad gangen. Mens asfaltarbejdet finder sted, bliver hastigheden på hele strækningen mellem Skanderborg S og Aarhus sat S ned til 110 km/t. I den etape, hvor der udføres asfaltarbejder, sættes hastigheden yderligere ned til 80 km/t. Det betyder, at man skal regne med en forlænget rejsetid på cirka 20 minutter mellem Aarhus og Skanderborg.

- Vi er klar over, at det er et vejarbejde, der kommer til at gribe voldsomt ind i mange trafikanters hverdag, og der skal lidt ekstra planlægning til for at få hverdagen til at gå op for den enkelte. Som ved udbygningen sidste år stiller vi servicen med at få besked om trafikale ændringer på strækningen direkte på mobilen til rådighed. Forhåbentlig vil det gøre det nemmere for de mange pendlere at planlægge hverdagen, siger Robin Højen Madsen.

Vejdirektoratet regner med, at arbejdet er overstået i september 2019.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Århusiansk syrienkriger anholdt ved ankomst til Danmark

Læserbrev

Læserbrev: Socialdemokratiet vil gerne være med

Socialdemokratiet ønsker naturligvis at være med til at præge udviklingen i Odder Kommune. Derfor er vi også næsten hvert år med i budgetforlig. Desværre ikke i år. Det, der skiller, er især grønthøstermetoden forklædt som "hverdagseffektiviseringer", manglende satsning på grøn og bæredygtig udvikling og detailstyring på fagområderne. Med detaljerede retningslinjer og puljer udstråler budgetforliget desværre mistillid til medarbejderne. Det er New Public Management og djøfisering, når det er værst. Hverdagseffektiviseringerne, puljerne og flere eksempler på beslutninger, der ikke føres ud i livet, tegner et billede af en kommune, der er ved at gå i stå. Politikere, der ikke tager ansvar for udviklingsretningen. Og ikke tager ansvar for at rette økonomien op i tide. Ved sidste års budgetlægning blev det vedtaget, at der skulle udarbejdes et udviklingskatalog over mulige smarte investeringer/besparelser. Det er ikke udarbejdet. Ved 2. behandling af budgettet argumenterede borgmesteren for, at der ikke er afsat nye penge til energibesparende foranstaltninger, fordi penge i sidste års budget ikke er brugt. Eksempler blandt flere på manglende tempo og vilje til at udføre byrådets beslutninger. Det hjælper ikke at give forvaltningen skylden, ansvaret ligger entydigt hos borgmesteren. Manglerne i forhold til grøn og bæredygtig udvikling har fået mindre opmærksomhed. Lone Jakobi trak forskellen op således: "Sølle halvanden millioner kroner har I fundet til grøn og bæredygtig omstilling i Odder Kommune - over fire år! (...) Men derfra, da finder I ingenting. Som i absolut ingenting. Og I stopper endda det vigtige arbejde med energirenoveringer." Til sammenligning har Socialdemokratiet i sit budgetforslag fundet otte millioner kroner. Socialdemokratiet vil gerne tilbage til samarbejde over midten. Men det forudsætter, at borgmesteren leverer på byrådets beslutninger og herunder ikke mindst det omstillingskatalog, som også hans forligspartnere har bestilt. Der er brug for seriøs prioritering og handling, hvis vi skal rette op på både økonomi og kernevelfærd og samtidig bidrage til en grøn og bæredygtig udvikling.

AGF

Målfest, sejr og ny optimisme: Her er hele dækningen af AGF-Sønderjyske

Annonce