Annonce
Aarhus

200 tons sprængstof eksploderede: Fokus på værste ulykke i Aarhus' historie

Den Gamle By, Besættelsesmuseet og Aarhus Stadsarkivet sætte torsdag 4. juli fokus på katastrofen, da en tysk pram sprang i luften med 200 tons sprængstof ombord. Det skete for 74 år siden.
For 75 år siden eksploderede en tysk pram med 200 tons sprængstof i Aarhus Havn. Arrangement i Dokk1 sætter fokus på katastrofen.

AARHUS: Den 4. juli 1944 indtraf den uden sammenligning største ulykke i Aarhus' historie.

Det skete, da en tysk pram, der lå i Aarhus Havn, eksploderede med 200 tons sprængstof ombord.

Mens en dødbringende last af granater blev sendt ind over byen, blev havneområdet ved kornpieren lagt i ruiner samtidig med, at en voldsom brand truede med at sprede sig til resten af byen.

Torsdag - på selve jubilæumsdagen - går Den Gamle By, Besættelsesmuseet og Aarhus Stadsarkiv sammen om et arrangement, der sætter fokus på havnekatastrofen, hvor 33 århusianere omkom og 250 blev såret. Hvor mange tab, den tyske besættelsesmagt led, ved vi ikke.

Arrangementet foregår i Dokk1's store sal. Her fortæller Ida Jermiin Offenberg om, hvordan hun som syvårige oplevede eksplosionen.

Bagefter fortæller leder af Besættelsesmuseeet, Søren Tange Rasmussen, om katastrofens årsag og konsekvenser.

Efter foredragene er der mulighed for at se historiske fotos, og ligger man selv inde med fotos fra besættelsestidens Aarhus, er man meget velkommen til at tage dem med. Og måske lade arkivet lave en digital kopi af billederne.

Arrangementet, der er gratis, foregår mellem kl. 16.00 og 17.30. Tilmelding er ikke nødvendig.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Eksperter om Michelin-uddeling: Aarhus bør være særligt skuffede

Læserbrev

Læserbrev: Jeg vil kæmpe med næb og klør, for at Aarhus aldrig får mere letbane

Helge Bay skriver 7. februar i et læserbrev, at letbanen er på vej til at blive en succes. Jeg spørger: Hvor? Letbanen er en katastrofe og en århushistorie af dimensioner. Og den bliver ikke en mindre katastrofe fremover. I Aarhus afskaffede man sporvognen i 1971. Faktisk havde man allerede nedlagt den første sporvogn, der var i drift fra 1884-1895. Hvorfor vil man ikke lære af sine fejl? Letbanen er et prestigeprojekt, som på ingen måde er designet til den trafik, som Aarhus har, og Aarhus får i fremtiden. Letbanen/sporvognen gav mening for 50 år siden, og før det, da færre havde biler, og færre mennesker boede her. Men Aarhus er en vikingeby. Byen er bygget op om, at gaderne skal være smalle, fordi man ikke havde brug for mere plads, da der var hestevogne til. Letbanen fejler også, ved at den overhovedet ikke fragter det antal passagerer, man havde forventet. Hvorfor? Fordi, som undersøgelserne også sagde, inden man byggede den, så flytter den under én procent af bilister over i kollektiv trafik. Til gengæld har letbanen været en direkte årsag til lukning af utallige busruter i de små byer og forstæder i Aarhus og opland. Derudover glemmer Helge Bay fuldstændig finansieringen. Hvem skal betale? Inden den første centimeter af letbanens etape 2 er lagt, koster det mindst 655 millioner kroner til omlægning af varmerør mm. Det kan man få rigtig mange busser for. Det smarte ved busser er også, at man kan flytte ruten, så den giver mening. Og så er de betydeligt nemmere at sætte i drift. Letbanen fylder alt for meget. Hvorfor skal den køre igennem det mest trafikerede kryds i Aarhus - krydset Nørreport/Kystvejen? Herfra kommer bilister fra færgen, Randersvej, Kystvejen og den nordlige del af Aarhus, samt fra midtbyen. Og så også en letbane? Det er helt tabt. Hvordan Helge Bay kalder en sporvogn for en "ny trafikløsning", er mig også en kæmpe gåde. Som sagt nedlagde vi den i 1971. Og så køber jeg ikke argumentet med, at det er den eneste CO2-neutrale løsning. Så vidt jeg ved, findes der også elektriske busser. Alt det her gør, at letbanen skal droppes. Og så har jeg hverken nævnt problemerne med frosten, eller den evige udskydelse af åbningsdatoen. Letbanen er gammel vin på nye flasker. Vi har prøvet det før og lagde sporvognene ned af en årsag. Forhåbentlig er der kun få mennesker, der ønsker at ødsle pengene væk på et så udueligt projekt.

AGF

Efter aflysning i Superligaen: AGF besejrede AaB i træningskamp

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce