Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Første 2017-sponsorat i hus

Jens-Ulrik Carstensen går som direktør for Proshop Europe i Lisbjerg nu forrest i kampen for at rejse de anslåede 100 millioner kroner fra EU, fonde og sponsorer til kulturhovedstaden i 2017. Virksomheden bliver med sit bidrag på en million kroner den første og indtil videre altså også største sponsor. Foto: Martin Ballund.

Første 2017-sponsorat i hus

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Proshop Europe i Lisbjerg har som første lokale virksomhed ladet en million kroner rulle til kulturhovedstaden.

Kulturhovedstaden 2017 har scoret sin første millionsponsor. Og millionen, som kommer fra Proshop Europe i Lisbjerg, falder på et meget tørt sted. Det er nemlig samtidig det første sponsorat overhovedet, siden Aarhus i 2012 af Kulturministeriet og EU blev udpeget til europæisk kulturhovedstad i 2017.

Rebecca Matthews, 2017-direktør, tror på, at flere vil følge i halen i løbet af få uger.

»Det her er en både god og stor nyhed for os. Vi har en fundraisingplan klar, og nu er det vigtigt at få skruet op for processen. Vi er i god dialog med en række både fonde og sponsorer, og jeg fornemmer en meget stor interesse for 2017-projektet både lokalt, regionalt og nationalt,« lyder den optimistiske melding.

Men - for der er stadig et stort og efterhånden ofte gentaget men - både på rådhuset og i 2017-sekretariatet venter man fortsat på en melding fra Christiansborg om statens økonomiske engagement. I sin ansøgning har Aarhus kalkuleret med et statsligt bidrag på 200 millioner kroner, og kulturminister Marianne Jelved (R) lovede under sit sidste besøg i Aarhus for et par måneder siden, at pengene nok skal komme. Blot sagde hun ikke noget om hvor mange og hvornår.

»Jeg håber, at vi meget snart får en tilkendegivelse om, hvorvidt kulturhovedstaden vil komme på finansloven for 2015. Statens bidrag er et centralt spørgsmål, som vi bliver mødt med fra både fonde og sponsorer,« tilføjer Rebecca Matthews.

Foreløbig har Aarhus Kommune, Region Midt og de øvrige midtjyske kommuner bevilget tilsammen 200 millioner kroner til 2017-satsningen. Desuden er det forventningen, at EU, fonde og sponsorer skal bidrage med yderligere 100 millioner kroner.

»Det er ambitiøst, men bestemt ikke umuligt. Vi ved fra andre europæiske kulturhovedstæder, at sponsorer og fonde først beslutter sig to-tre år før kulturhovedstadsåret starter. Nogle vil vælge at støtte generelt, mens andre vil øremærke deres bidrag til bestemte begivenheder på programmet. Vi regner med inden for det næste par uger at kunne begynde at løfte sløret for de første store begivenheder,« siger Rebecca Matthews.

Til at rådgive 2017-ledelsen er der dannet en udviklingsbestyrelse (Development Board) med Jens Bjerg Sørensen, direktør for Schouw og Co., i spidsen. Han sidder også i bestyrelsen for Fonden Aarhus 2017 og ikke uvæsentligt også i bestyrelsen for Dansk Supermarked, der gennem Sallings Fonde gennem de seneste år har udvist stor generøsitet i forhold til det lokale kulturliv.

Rundt regnet en kvart milliard har gennem de senere år fundet vej til de lokale kulturinstitutioner.

Også Michael Christiansen, bestyrelsesmedlem Aarhus Universitet og tidligere bestyrelsesformand for Det Kgl. Teater, og den lokale erhvervsmand Claus Hommelhoff sidder med ved bordet.

Ifølge Rebecca Matthews er man i 2017-ledelsen i tæt og løbende kontakt med flere af de store lokale fonde. Hvor tæt ønsker hun dog ikke at uddybe.

Proshop Europe A/S er ejet og ledet af Jens-Ulrik Carstensen og Søren Holmris. Virksomheden sælger og udlejer digitale skilte og skærme til for eksempel koncerter, sportsbegivenheder, konferencer og udstillinger. Siden starten i 1999 i Skolegade har firmaet, der har været indstillet til og vundet flere priser, haft en lang vækstkurve og rundede i 2010 en omsætning på 100 millioner kroner.

Med pioner-sponsoratet opfordrer Jens-Ulrik Carstensen, der blandt andet sidder i bestyrelsen for Sport Aarhus Events, andre erhvervsvirksomheder til at følge trop. Han ser kulturhovedstaden som en enestående mulighed for hele regionen.

»Kulturhovedstaden er et lokomotiv for vækst og udvikling. Vi har fået en unik chance, og det er op til os selv at gribe den og forme fremtiden for hele vores region. Jeg vil stærkt opfordre erhvervslivet til at bakke op om projektet. Vi kender alle tidsramnmen, så vi kan ikke undskylde os med, at vi ikke kan tænke det ind i vores budgetter,« siger Jens-Ulrik Carstensen, der selv har valgt at hensætte 200.000 om året i perioden 2013-17 til sit sponsorat. Millionen vil først blive udbetalt i 2017.

At pengene først falder om to et halvt år anser Rebecca Matthes ikke for et problem.

»Når bare vi ved at pengene kommer, så kan vi udvikle og planlægge. Men det er klart, at vi også vil få brug for kapital i 2015 og 2016,« siger hun.

4. juni er erhvervsvirksomheder fra hele regionen inviteret til et møde i Aarhus. Her vil 2017-ledelsen fortælle mere om nogle af de flere tusinde programtilbud rundt omkring i regionen.