Annonce
Aarhus

23.802.000 kroner i prisforskel: Her er den dyreste og billigste villa i Aarhus

304 kvadratmeter plus kælder - og plus en ret god udsigt ud over Aarhus Bugt. Det er, hvad du før for godt og vel 24 millioner kroner på Skrænten i Risskov, der er Aarhus' dyreste villa til salg lige nu. Foto: Nybolig
Næsten 24 millioner kroner skiller den dyreste og den billigste villa til salg i Aarhus Kommune. De ligger i hver sin ende af kommunen.

AARHUS: Hyggelig have med opvoksede træer.

Sådan står der i boligannoncen for den billigste villa i Aarhus Kommune, og samme beskrivelse kunne hæftes på den dyreste villa i kommunen, selv om der er 23.802.000 kroner i prisforskel på de to salgsobjekter.

Den billigste villa til salg i Aarhus lige nu er Nordvejen 24 i Hvilsted med postnummer Solbjerg, til 698.000 kroner. Den dyreste er Skrænten 2A i Risskov til 24.500.000 kroner. Det viser en opgørelse fra Boligsiden.dk.

En unik villa med panorama udsigt - som villaen i Risskov - har altid været et godt salgsargument, og det er det også hos Nybolig Risskov og ejendomsmægler Mads Faurholt, der står for salget af villaen, som ingen ringere end Thomas Helmig og Renée Toft Simonsen tidligere har boet i.

Ejendomsmægler Søren Sindal Jensen, Home i Tranbjerg og Solbjerg, bruger dog et helt enkelt sælger-trick. I salgsopstillingen står ganske enkelt, at den billigste villa i kommunen kan erhverves i Hvilsted, der ligger på grænsen til Skanderborg og Odder kommuner.

På Skrænten i Risskov får en køber - ud over udsigten over Aarhus Bugten og en bindingsværksvilla - 304 kvadratmeter bolig plus kælder. Villaen er højt placeret i det kuperede landskab, hvilket giver panoramaudsigt ud over Aarhusbugten og ikke mindst fra den store veranda, der er en stor del af villaens arkitektur, står der i salgsopstillingen.

Annonce
Det er en tidlere købmandsforretning i Hvilsted - en hjørneejendom - der er den billigste villa til salg i Aarhus Kommune lige nu. Foto: Home

156 billige kvadratmeter

I Hvilsted får køberen af kommunens billigste villa med 156 kvadratmeter bolig. Det tager kun 5 minutter i bil til Solbjerg - en af Sydbyens hurtigst voksende postnumre. Her finder I gode indkøbsmuligheder samt en meget populær folkeskole, og der er skolebus til Solbjerg, står der i salgsopstillingen.

Villaen er opført i 1898 og indtil 1925, fungeret som både købmand, smed og telefoncentral, hvilket også i dag bærer præg på boligens indretning.

På landsplan er der ifølge Boligsiden.dk stor forskel i prisen på de aktuelt dyreste og billigste villaer til salg i hver enkelt af landets kommuner. I Rudersdal lyder forskellen på 73 millioner kroner, mens prisspændet i Albertslund kun er på 1,9 millioner kroner, viser opgørelse fra Boligsiden.

I øvrigt er beløbet 14.494 kroner, hvad en køber i gennemsnit skal slippe per kvadratmeter for et hus i Danmark.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Casper Elgaard får comeback bag rettet

Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

Aarhus

Se billederne af et oplyst Bispetorvet: Et lys for hver hjemløs i Aarhus

Aarhus

Århusiansk syrienkriger anholdt ved ankomst til Danmark

Annonce