Annonce
Østjylland

2400 gæster og 100 kørere havde en fest på Striben: Læs om Tommys nye amerikaner, Jørgens carlsbergflaske og Nicklas' japanske kultbil

Jørgen Ulriksens motorcykel er specialbygget til det stive ben, som en tidligere motorcykelulykke har givet ham. Foto: Lars Rasborg
Ræs, glade mænd og dyre biler. Det må være overskriften for lørdagens længe ventede fest på Striben, hvor særligt mænd, men også kvinder og børn fik sig en sikker oplevelse med det lovlige gaderæs.

Randers: Den svedne og lidt skærende lugt af forskellige typer brændstof. En summen af snak afbrudt af larmende motorer i forskelligt taktslag. Udsigt til smil, blanke biler og travle officials.

Der er ingen tvivl: lørdag skulle der endelig være ræs på Striben igen.

Det er længe siden sidst, og entusiasterne har sukket efter det. Derfor kom det ikke bag på arrangøren, at man for første gang længe kunne lukke omkring 2400 tilskuere ind på vejstrækningen syd for motorvejen og Hammelvej.

Annonce

Dertil kom omkring 100 kørere i bil og på motorcykel, som i de fire timer, gaderæset varede, kunne dyste så mange gange, som de orkede.

- Der var godt bid i banen, siger Jesper Mølgaard, som er presseansvarlig og medlem af bestyrelsen for foreningen bag det lovlige ræs.

Udstillingsjapaner

Biddet i banen kom fra god asfalttemperatur kombineret med den opvarmning af dækkene, som kørerne får gennem larmende og lugtende hjulspind, lige før de kører de godt 200 meter, som løbet varer.

- Mange satte personligt bedste, forklarer den glade pressemand dagen derpå.

For at varme dækkene, så vejgrebet bliver bedst muligt, er der lagt en strimmel vand ud kort før start. Så kræver det mindre motorkraft at lave hjulspind. Foto: Lars Rasborg

En af dagens gæster kunne dog ikke prale af nogen forbedring - eller nogen tid overhovedet. Til gengæld kunne han prale af en bil, som der blev kigget langt efter.


Der skal lige laves lidt mere ved bilen.

Nicklas Mosbæk om sin Nissan Skyline R34, der ikke skal ud at køre


Nicklas Mosbæk havde taget sin nye Nissan Skyline R34 med. For uvidende journalisttyper og andre begyndere indenfor ræs er det en kultbil, som er kendt fra The Fast and the Furious filmene. Men den skulle ikke ud at køre.

- Der skal lige laves lidt mere ved bilen, forklarede den stolte ejer, som ikke ville ud med det præcise beløb, han havde lagt i den.

Nicklas Mosbæks japanske kultbil er højrestyret. - Det kræver en co-driver, hvis man skal overhale, konstaterer han. Foto: Lars Rasborg

- Mellem en kvart og en halv million ville han dog godt afsløre om bilen, der har sin egen instagramprofil.

Annonce

17-årig med juniorlicens

Ud over at vise bilen frem, ville han gerne bakke op om det lovlige løb.

- Jeg er 27 år, så jeg er blevet for gammel til at køre og flytte lokalitet hele tiden, forklarer Nicklas Mosbæk, som også tager den nye lov om konfiskering af biler ved vanvidskørsel meget seriøst.

En dreng kommer hen til Nicklas Mosbæk og siger:

- Hvor er den fed. Det var mig, der skrev på Tiktok

Tommy Jensen og sønnen Benjamin Jensen fra Brønderslev er til gengæld helt klar til at køre med. Benjamin Jensen har dragracerlicens, og må derfor køre med, selvom han kun er 17 år, så længe løbet er på lukket bane. Han er den første af Tommys fire sønner, som har vist interesse for farens årelange interesse.

Tommy Jensen fra Lågsus Racing er ikke nervøs for at bruge sin nye gamle amerikanske muskelbil til ræs. - Men man skal være en lille smule nervøs. Ellers skal man lade være, siger han og roser sikkerheden ved det lovlige ræs på Striben i Randers. - Det er ikke alle, der har så godt styr på det, siger han. Foto: Lars Rasborg

For Tommy "Lågsus" Jensen, som er 44 år, har været i gamet længe. Han har taget sin nye røde Chevrolet Nova fra 1970 med til ræs. SS står der på fronten.

Annonce

Langsom?

- Det står for supersport, fortæller han, mens Jesper Mølgaard grinende råber en alternativ fortælling fra baggrunden:

- Superslow.

Det er en bil, som mange samlere ville lade stå og pynte derhjemme. For selvom der ikke er mange dele, der har overlevet fra den oprindelige bil, er den restaureret med originale dele - og så er den heller ikke billig sådan en.

- Gamle amerikanske muskelbiler er blevet kult, fortæller Tommy Jensen og fortæller, at de typisk koster omkring en kvart million.

Tommy Jensens søn Benjamin Jensen er også glad for at køre løb. Fordi han kun er 17 år, har han fået en juniorlicens til dragrace på lukket bane. Foto: Lars Rasborg

Og selvom han fik bilen til god pris, er den så tilpas ny, at den i hvert fald ikke var billig.

- Og så har jeg jo også brugt penge på at sætte den i stand til ræs, fortæller han.

For Tommys biler bliver ikke renoveret til pynt. Ud over at leve af at være mekaniker og renovere andres biler til ræs, har han biler for at køre i dem.

- Jeg er ikke nervøs for det. Jeg er jo en gammel hund og opretholder illusionen om, at jeg har fuld kontrol, griner han.

Han glæder sig over sikkerhed og lovlighed ved ræset i Randers og garanterer, at han kører efter reglerne resten af tiden.

- Jeg får jo afløb her, forklarer han og plæderer for, at denne type gaderæs gør det lettere at holde sig i skindet for de unge.

- Men nogle er selvfølgelig udenfor pædagogisk rækkevidde, indrømmer han.

Annonce

Ingen pladder på vejen

For Jørgen Ulriksen, som har et stift ben efter en motorcykelulykke, er den illusion røget. Men han er alligevel ikke stoppet med at køre.

Sædet på Jørgen Ulriksens motorcykel er ikke videre behageligt. Det er for at holde vægten nede. - Det er lidt ligesom dem, der cykler. De køber også et letvægtsstel, når de går en størrelse op i lycra, griner han. Foto: Lars Rasborg

Derfor har han taget sin næsthurtigste motorcykel med til ræs på Striben fra hjemme i Hedensted.

Nu har den stået i stuen i et år, som han siger.

Også kæresten gennem et par år er med for første gang. De er begge lidt spændte på, hvordan hun har det bagefter.

- Vi gider ikke gå i stykker, siger han og fortæller, at han forventer at nå en hastighed på cirka 190 kilometer i timen på de 201 meters ræs.

På siden af hans motorcykel sidder en carlsbergflaske i plastik.

På et skilt midtvejs på banen kan tilskuerne se tophastighed og tid for bilerne og motorcyklerne. De hurtigste kører typisk 200 meter på knap seks sekunder. Foto: Lars Rasborg

- Det er, fordi reglerne kræver, at motorens udluftning skal ryge i en beholder, hvis man ikke har luftfilter på, forklarer han pædagogisk, efter han har forsøgt sig med mere tekniske begreber.

- Det er for, at det ikke pladrer ud på vejen, siger han.

Få minutter efter klokken 19 bliver løbet sat igang. Der er vand på vejen, så hjulene kan blive varmet op uden at bruge alt for stor kraft på det. En dreng på otte-10 år trykker ørepropperne godt ind i ørerne. Tilskuerne strækker nakken udover afspærringerne.

Nu er det endelig tid til ræs.

Foto: Lars Rasborg
Foto: Lars Rasborg
Foto: Lars Rasborg
Foto: Lars Rasborg
Foto: Lars Rasborg
Foto: Lars Rasborg
Foto: Lars Rasborg
Foto: Lars Rasborg
Foto: Lars Rasborg
Annonce
Aarhus For abonnenter

Ramt af Parkinson: Marianne og Peter bokser for at forlænge livskvaliteten

Aarhus

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Lørdagens coronatal: Antal indlagte når højeste niveau i en måned

Annonce
Annonce
Annonce
AGF

Tingager er for tiden ude i kulden i AGF: - Jeg har ikke været god nok, men det er jeg nu

Byudvikling For abonnenter

Beboerprotester hjalp: Fem lokalområder skal alligevel ikke have nye parcelhuse

Debat

Rambøll efterlyser handling: Aarhus Kommune kan tage hårdere fat i klimaindsatsen

Debat

Stiften mener: Tillykke til DIF og Michael Laudrup, men hvad skal vi bruge kåringen til?

Aarhus

Politiker beskyldes for sexchikane: Nu trækker han sig

Aarhus For abonnenter

Fra rundkørsel til cafétorv: Filmfotograf fra Frederiksbjerg vil skabe sydlandsk stemning på central kirkeplads

Sport

JV erfarer: Thomas Mogensen stopper karrieren og fortsætter i SønderjyskE i ny rolle

Aarhus

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Aarhus

Ville være endt som asfalt: Stine laver møbler af overskudsmarmor fra stenproduktionen

Kultur For abonnenter

- Min fars sygdom har lært mig at være til stede med det besværlige i stedet for at flygte

Alarm 112

Voldsom brand i villa: Overetagen er helt væk

Aarhus For abonnenter

Pludselig en dag startede Banedanmark den store motorsav:  - Nu er det som at have et tog kørende i baghaven

Alarm 112

Fodgænger ramt af bil i område med stort biltræf

Annonce