Trafikgruppe i Skåde: Kommunen manipulerer med tal


Trafikgruppe i Skåde: Kommunen manipulerer med tal

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Konflikten omkring lukningen af Sandmosevej spidser til. Trafikgruppe går nu uden om rådmanden og direkte til borgmesteren.

Trafikgruppen i Skåde beskylder trafikrådmand Kristian Würtz (S) og socialdemokratens Trafik og Miljø afdeling for at manipulere med trafiktallene i Skåde.

Det passer ikke, når kommunen siger, at lukningen af Sandmosevej har betydet, at den hårdtpumpede trafik på Oddervej bliver 3-7 minutter hurtigere. Fremkommeligheden bliver ikke bedre af lukningen. Effekten er negativ,

Sådan skriver Trafikgruppen i Skåde i en pressemeddelelse og et åbent brev til borgmester Jacob Bundsgaard (S). Trafikgruppen går nu uden om Kristian Würtz og henvender sig i skarpe vendinger til borgmesteren.

Trafikgruppen vil ikke godtage de konklusioner, som Trafik og Miljø udleder af en Rambøll-rapport om virkningen af Sandmosevej-lukningen.

Trafikgruppen læser rapporten stik modsat - og føler sig manipuleret med.

»Rådmandens sidste argument for at lukke Sandmosevej skudt i sænk af Rambøll. Rådmanden for Teknik og Miljø Kristian Würtz har gang på gang fremhævet, at lukningen af Sandmosevej har forbedret fremkommeligheden på Oddervej - helt op til 3-7 minutter. En uvildig rapport fra Rambøll, bestilt og betalt af kommunen selv, undsiger besparelsen, og fremhæver at den samlede effekt for Aarhus som helhed er negativ,« skriver Trafikgruppen Skåde i det åbne brev til borgmesteren.

I brevet skriver trafikgruppen:

»Da forslaget om delvis lukning af Sandmosevej kom på tale første gang, var det med henblik på at løse den trafikale »tilbagestuvning« af biler man oplevede på Oddervej. Efterfølgende brugte kommunen åbningen af Moesgård Museum som argument for at gennemføre en total lukning af Sandmosevej. Det argument er efterfølgende trukket tilbage. I stedet har kommunen argumenteret for, at lukningen af Sandmosevej skal opretholdes for at sikre en bedre fremkommelighed for bilister syd for Aarhus.

Kommunen har igennem hele forløbet påstået, at lukningen af Sandmosevej har forbedret fremkommeligheden helt op til 3-7 minutter på strækningen fra Odder til Århus. Trafikgruppen i Skåde har igennem hele forløbet bestridt denne påstand, og har søgt aktindsigt i hvorledes den påståede besparelse er fremkommet.«

Trafikgruppen mener, at Rambølls nyeste rapport, der blev bestilt?på baggrund af modstridende oplysninger, er klar tale. I pressemeddelelsen skriver Werner Kaihøj på vegne af trafikgruppen:

»Rapporten fastslår, at man har overordnet set forværret fremkommeligheden i Århus. Fremkommelighedsproblematikken eksisterer kun i spidsbelastningen om morgenen og berører ca. 1.700 bilister i et tidsrum på mellem 45 minutter og halvanden time. Lukning af Sandmosevej har forbedret fremkommeligheden med 10 sekunder omkring Ringvej Syd og op til et minut på hele strækningen fra Odder mod Aarhus. Rapporten nævner ikke noget om »tilbagestuvning« af trafikken i krydset Oddervej/Ringvej Syd i retning mod Odder, når en enkelt bil, der skal ind ad Brunbakkevej, kan standse alt trafik mod syd ad Oddervej. Til gengæld har lukningen forværret situationen for næsten 700 private husstande og 3.000 borgere samt en række medarbejdere, børn, forældre og kursister til og fra institutioner og virksomheder i Skåde herunder Skåde Skole, Aarhus Efterskole, Handelsfagskolen, daginstitutioner og Aarhus Golf Club.«

Trafikgruppe i Skåde: Kommunen manipulerer med tal

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce