Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Bilister på Oddervej sparer et minut


Bilister på Oddervej sparer et minut

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Sandmosevejs lukning giver en tidsbesparelse på Oddervej. Men det er slet ikke i nærheden af det, forvaltningen havde forventet, kritiserer trafikgruppe.

Bilister, der kører fra Odder til Ringvej Syd, sparer et minut på den samlede tur efter, at Sandmosevej i Skåde er blevet lukket for udkørsel til Oddervej. Det konkluderer konsulentfirmaet Rambøll i en evaluering af vejlukningen. Resultatet får en trafikgruppe i Skåde op i det røde felt og til endnu engang at kræve Sandmosevej genåbnet.

»I starten argumenterede forvaltning og rådmand for at lukke Sandmosevej for at opnå en tidsbesparelse på Oddervej på 5-7 minutter. Senere hed det 3-5 minutter. Og nu viser målingerne, at besparelsen kun er på et minut. Det er jo det rene ingenting, og det sidste argument er skudt helt i sænk. Derfor kræver vi forsøget ophørt og Sandmosevej genåbnet nu,« siger Werner Kaihøj, talsmand for den såkaldte trafikgruppe i Skåde, der repræsenterer en del beboere, men ikke alle.

Evalueringen er lavet på baggrund af målinger af de unikke bluetooth-signaler, der udsendes fra mobiltelefoner, når bilister passerer målestandere på Oddervej.

Ifølge Rambøll er der tale om et resultat baseret på stor usikkerhed, fordi der ikke er så mange målestationer og fordi mange andre forhold kan spille ind på trafikafviklingen på strækningen fra før og efter lukningen af Sandmosevej.

Netop derfor vil kommunen endnu ikke bruge evalueringen til at konkludere noget endnu. Mobilitetschef Mads Holm-Petersen fra Center for Byudvikling og Mobilitet:

»Evalueringen er ikke god nok som beslutningsgrundlag. Der er en vis usikkerhed om resultatet, og vi mangler flere data, inden vi kan lave en konklusion. Men vi er i fuld gang med at indhente flere målinger og data,« siger Mads Holm-Petersen.

Han tilføjer, at det i øvrigt heller ikke er ham som tekniker, der skal konkludere, men rådmand og politikere.

»Derfor forsætter forsøget frem til 1. oktober, som planlagt, samtidig med at vi indhenter flere oplysninger.«

Den melding får Werner Kaihøj til at slå en latter op.

»Ja, og kan jo også bare lukke alle tilkørselsveje til Oddervej, så vil trafikken sikkert suse af sted. Spørgsmålet er, hvem, man spærrer inde? Nej, vi må bare henstille til rådmand, borgmester og byråd at ophæve lukningen nu og i stedet gå i en dialog med os om, hvordan man kan løse trafiksituationen syd for Aarhus.«

Werner Kaihøj peger på oplysninger i evalueringsrapporten om, at der i alt køres 915 km ekstra per dag for beboerne og forældre til Skåde Skole, på grund af omveje. Den samlede effekt øger rejsetiden med 10 timer om ugen.

»Det svarer til ekstra 330.000 km årligt med deraf følgende miljøbelastning. Tidsforbruget for de omveje, vi som beboere må køre, overgår helt sikkert tidsbesparelsen på Oddervej.«

Rapporten fortæller også, at den lille Hamphøjvej har fået en stigning på 760 biler om dagen, så der nu kører 920 biler gennem gaden frem for tidligere 160.

Og evalueringen afslører, at frustrationerne er store i Skåde over vejlukningen. Det er ikke kun vejbommene, der er blevet flyttet et par gange. Takt og tone overfor naboer tilsidesættes også:

»De gennemkørende bilister viser deres frustration over den øgede rejsetid, bump på vejen og parkerede biler ved at dytte, mens de kører på Hamphøjvej eller ved at benytte fortovet for at komme udenom bumpene,« står der i evalueringen.

Samlet konkluderer Rambøll i sin evaluering, at lukningen af Sandmosevej vurderes som et positivt tiltag for trafikken på Oddervej. Beboerne får øget rejsetid, men til gengæld færre biler i boligområdet, især når Ny Moesgårdvej også ombygges til bussluse. Dette er ikke sket endnu på grund af frost og vand, som har gjort det vanskeligt at lægge asfalt, men det vil snart ske, ifølge mobilitetschefen.

Rådmand Kristian Würtz lovede allerede i december borgerne i Skåde et nyt dialogmøde. Det bliver holdt 7. april, men bliver denne gang som et inviteret møde alene for repræsentanter for områdets foreninger.

Bilister på Oddervej sparer et minut

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.