Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


V: Åbn Sandmosevej igen

Sådan skal bilister igen have lov at køre fra Sandmosevej og højre ud på Oddervej, hvis det står til Venstre. Nu skal sagen i teknisk udvalg. Foto: Thomas Nielsen-Grøn


V: Åbn Sandmosevej igen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Evalueringen af trafikken på Oddervej giver så lille trafikforbedring, at Venstre anbefaler at ændre forsøget og genåbne Sandmosevej. SF er også skeptisk.

Med et minuts besparelse for bilister på Oddervej synes forsøget med lukning af Sandmosevej kun at give en meget lille trafikforbedring i Skåde-Højbjergområdet. Derfor er Venstre parat til at droppe forsøget, mens SF vil have sagen op i teknisk udvalg.

Som avisen omtalte tirsdag konkluderer en evaluering fra firmaet Rambøll, at der kun er et minuts besparelse for bilister på Oddervej på hele strækningen fra Odder til Ringvej Syd efter at man har lukket Sandmosevej.

Sagen kort
<ul><li>Aarhus Byråd besluttede i oktober 2014 som forsøg at spærre Sandmosevej ved Oddervej for at forbedre trafikafviklingen.</li><li>En trafikgruppe i Skåde har fra starten været imod forsøget, som skal løbe til 1. oktober. Man klagede fra starten over manglende nabohøring og har kritiseret den manglende lovhjemmel til at lukke vejen. Vejdirektoratet har erklæret lukningen for ulovlig, hvorefter kommunen nu forsøger at få politiets tilladelse ved at henvise til en anden paragraf i vejloven, alt imens vejen fortsat er spærret.</li><li>Sandmosevejs lukning faldt sammen med en ensretning af Moesgård Allé, som skabte endnu mere trafik i Skåde. I februar fortrød kommunen og genåbnede på beboernes opfordring Moesgård Allé som dobbelrettet. Nu afventes, at Ny Moesgård vej ændres til bussluser, så den gennemkørende personbiltrafik forsvinder.</li><li>En evaluering lavet i januar-februar af firmaet Rambøll viser, at der er en tidsbesparelse på et minut for bilister på Oddervej. Men forvaltningen ønsker flere data og undersøgelser.</li></ul>

Rambøll mener, at der er tale om en forbedring, men at resultatet er behæftet med usikkerhed. Kommunens mobilitetschef Mads Holm-Petersen mener derfor, der er behov for flere data og undersøgelser for at få et mere sikkert resultat at konkludere på. Han anbefaler, at man lader forsøget fortsætte til 1. oktober som planlagt, men tilføjer, at det er en politisk beslutning.

Det er byrådet, der har vedtaget lukningen af Sandmosevej og derfor også her, man skal lede efter svar på, om forsøget skal fortsætte tiden ud.

Venstre: Åbn Sandmosevej

Venstres leder, rådmand Bünyamin Simsek, behøver ikke en længere forsøgsperiode.

»En gevinst på kun et minut står ikke mål med alle de gener, man tilfører lokalområdets beboere og Skåde Skole,« mener Bünyamin Simsek.

Han mener grundlæggende ikke, at det er en løsning at lukke veje for at skabe bedre trafikafvikling i Aarhus.

»Det er ok, at lave en forkert beslutning, men så må man også erkende det og lave den om. For den samlede trafikafvikling i området er jo ikke løst.«

Flere tusinde bilister på Oddervej får jo en lidt bedre fremkommelighed?

»Ja, men løsningen er ikke at lade det gå ud over et lokalområde. Løsningen er derimod at lave fire spor på indfaldsvejene, og det bør byrådet afsætte penge til.«

Venstre foreslår, at man genåbner Sandmosevej, så der bliver ind- og udkørsel til højre fra Sandmosevej - men kun det. Det vil sige, at man kan komme ud om morgenen ind mod Aarhus, men må vælge en anden vej ind i området, når man skal hjem.

»Hvis vi skal have trafikken til at glide på Oddervej skal man ikke kunne dreje til venstre ind ad Sandmosevej fra Oddervej, fordi det giver opstuvning bagud mod venstresvingsbane til Ringvej Syd.«

Rambøll skriver, at der ikke er opstuvning der?

»Det er ikke den virkelighed jeg oplever,« svarer Simsek.

SFs Jan Ravn Christensen er heller ikke skråsikker på, at forsøget behøver at fortsætte. Han vil have sagen og evalueringen vendt i teknisk udvalg.

»Vi skal også se på den miljøbelastning de mange ekstra kilometer for beboernes omvej udgør,« siger han.

Det er over de seneste dage ikke lykkedes at få en kommentar fra rådmand for Teknik og Miljø, Kristian Würtz (S).