Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


400 i kø for at opleve kunstner-garderober


400 i kø for at opleve kunstner-garderober

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Fotografen Ukendt Aarhus har udsmykket Musikhuset med usædvanlige fotos.

Folk er vilde med billeder, der er skabt af kunstneren med det sælsomme navn Ukendt Aarhus.

Da Musikhuset Aarhus søndag viste nye kunstnergarderober frem med hans fotografier, stod de første gæster i kø tre en halv time før.

400 var tilmeldt, og kun 25 kunne lukkes ind ad gangen.

Det var en halvhemmelig fremvisning af gangen i Musikhusets baglokale med de otte rum, hvor de optrædende skifter tøj og bliver sminket.

Arrangementet var kun offentliggjort på Ukendt Aarhus' hjemmeside.

Hvad der også tiltrak mange var, at de første 100 ville få en signeret plakat, et af Ukendt Aarhus' fotografier taget i højderne.

Derfor blev der uddelt billetter til dem, der stod i kø ved personalets daglige indgang i Skovgårdsgade, og for at lette dem lukkede arrangør Mimi Lund og teknisk chef Jesper Kjær de første ind allerede 40 minutter før planlagt. Hver gruppe havde 20 minutter til at beundre stedet.

»Vi syntes, det var synd, de skulle stå i kø så længe, så vi uddelte billetter, og så kunne folk gå ind i Musikhusets foyer og deltage i et arrangement med at synge med på sange fra Højskolesangbogen,« siger Mimi Lund.

Og hvad så de så?

De så otte garderober af forskellig størrelse. Alle er renoveret, så de har en tip-top moderne standard med nyt lys, nye, strømlinede messingknager, hvoraf nogle hænger så højt oppe, at lange kjoler ikke slæber på gulvet.

Der er nyt lys omkring spejlene med mange pærer. De kan skrues op på højt blus, så det er nemt at se hver eneste detalje. Lyset i loftet kan nu dæmpes, så det er mere hyggeligt, når det hele på scenen er overstået, og forestillingen skal fordøjes.

Der er kommet guldhaner - sådan ser de i hvert fald ud - på toiletterne.

Og så er der kommet otte meget store fotografier, taget af Ukendt Aarhus, som stadig forbliver ukendt.

Det er billeder, der fordrer, at man ikke har højdeskræk, hvis man skal studere dem.

Ukendt Aarhus går - ofte i nattemørket - op på høje bygninger og fotograferer ud over byen. Han stiller kameraet op sådan, at han selv kommer med på billederne. Der er for eksempel et særligt ét fra toppen af Skt. Pauls Kirke, hvor man ser hans udstrakte arme falde i hak med horisonten.

Der er også et fra en demonstration på Rådhuspladsen efter terror-skuddene i København for nylig. Der er oversigter over North Side-festival, Strøget og Aarhus Å, Langenæs-området, jernbaneterrænet set ind mod byen og Gl. Munkegade.

»Garderoberne var stadig pænere end de fleste andre, aktørerne oplever, men vi syntes alligevel, de trængte til renovering efter 32 års slitage,« siger Jesper Kjær.

Han fortsætter:

»Nu er de blevet lysere og mere venlige. Mange kunstnere er her kun et halvt døgn, inden de rejser videre. Derfor ville det være godt at have billeder fra byen, så de optrædende trods alt har dét indtryk med herfra. Vi har allerede fået begejstrede reaktioner.«

Der er en særlig finesse ved billederne.

»De er printet på glas, så de ikke bliver ødelagt, når kunstnerne sætter sig på sofaen nedenunder og læner hovedet mod dem. Ofte bliver der brugt meget voks og fedt til håret, så billederne skal kunne tørres af, og det kan de nu,« siger Jesper Kjær.

Der er også en særlig effekt i, at LED-pærerne ved spejlene reflekterer ind i billederne.

Ukendt Aarhus kan man ikke få i tale face to face. Men på mail fortæller han:

»Billederne er et udvalg af tidligere og nye. Nogle viser et sovende Aarhus, mens andre viser århusianerne samlet til arrangementer. Det var ekstra vigtigt at lægge vægt på, at vise Aarhus og århusianerne. Når vi har kultureller artister i byen, skal vi ikke blot læne os tilbage for at modtage deres indtryk, men give dem noget igen. Vi har så meget at give af. Billederne dækker Aarhus gennem en hel sæson. Nogle emmer af sommer, hvor træerne er grønne og himlen lys. Andre har vinterens mørke og kulde i deres udtryk.«