Annonce
forside

25-årig århusianer på månedlang tyvetogt: Stjal over 100 computere fra efterskoler

En 25-årig mand blev torsdag formiddag varetægtsfængslet i fire uger for omfattende tyverier mod især efterskoler. Arkivfoto: Palle Herløv

Et tyvetogt varende fra januar til juni trækker efter politiets overbevisning tråde til organiseret tyveri målrettet efterskoler over hele landet. Manden nægter sig skyldig.

ØSTJYLLAND: En 25-årig mand fra Aarhus nåede at stjæle minimum 102 bærbare computere fra 10 forskellige skoler og rådhuse, inden han onsdag kl. 10.10 blev fanget og anholdt.

Men han er langt fra den eneste gerningsmand i sagen, der i øjeblikket trækker tråde til 43 anmeldelser fra efterskoler over hele landet.

Sådan lyder i hvert fald vurderingen fra politiet og anklagemyndigheden, da manden torsdag formiddag blev fremsat i grundlovsforhør i Retten i Horsens og efterfølgende varetægtsfængslet i fire uger.

- Gennem første og andet kvartal i år har Østjyllands Politi oplevet en eksplosiv stigning af tyverier fra efterskoler. Fremgangsmåden har været den samme, hvor man er gået ind i uaflåste døre under fællessamlinger. Det er politiets opfattelse, at vi har fat i en gerningsmand, der kan være del af det, der betragtes som organiseret tyveri, sagde anklager Lone Petri Kristensen.

Tyveknægtens synderegister breder sig angiveligt til skoler i blandt andet Galten, Hornsyld, Skanderup, Lunderskov og Snaptun, mens også Silkeborg Rådhus og en OK Tank i Viby skulle være blandt ofrene. Han nægtede sig selv skyldig og meddelte i retten, at han ikke ønskede at svare på spørgsmål.

Annonce

De mange tyverier

Januar: Stjal 19 bærbare computere, to telefoner og tre portreplikatorer fra Silkeborg Rådhus. Samlet værdi: 105.000 kr.

Januar: Stjal tre bærbare computere fra OK Tanken i Viby. Samlet værdi: 27.000 kr.

Marts: Stjal 13 bærbare computere fra Gyvelhøjskolen i Galten. Værdi ukendt.

April: Stjal otte bærbare computere fra BGI Akademiet i Bjerre. Samlet værdi: 70.000 kr.

Juni: Stjal 20 bærbare computere fra True North Efterskole i Snaptun. Værdi ukendt.

Juni: Stjal fem bærbare computere fra Skanderup-Hjarup Forbundsskole. Værdi ukendt.

Juni: Stjal 20 bærbare computere fra Skanderup Efterskole: Samlet værdi: 152.000 kr.

Juni: Stjal en Macbook Pro fra Flemming Efterskole. Ukendt værdi.

Juni: Blev forstyrret under et indbrud på på Brøruphus Efterskole, hvorfra han ikke fik tyvekoster med.

Juni: Stjal 13 bærbare computere fra Lunderskov Efterskole. Ukendt værdi.

Få oplysninger

Af hensyn til det videre efterforskningsarbejde og jagten efter en eller flere medgerningsmænd blev grundlovsforhøret holdt for lukkede døre. Derfor vides det ikke, hvad der førte til anholdelsen, eller præcis hvorfor den 25-årige forbindes med de 10 tyverier.

Med sin udenlandske etnicitet, flydende danske sprog og kraftige kropsbygning passer han dog med vidnebeskrivelser fra Flemming Efterskole, hvorfra han for et par uger siden blev set efter tyveriet af en Macbook Pro.

Den 25-årige blev i grundlovsforhøret ligeledes sigtet for at have være i besiddelse af 39 gram kokain samt en peberspray, hvilket han erkendte.

To øvrige gerningmænd sidder i øjeblikket fængslet for lignende tyverier i Midt- og Vestjylland, men politiet ønsker ikke at fortælle, om der er en sammenhæng.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Kombineret Ungdomsuddannelse (KUU) går i glemmebogen som kæmpe succes

Alt imens de nye, store FGU-institutioner (FGU = Forberedende Grund Uddannelse) kæmper for at finde fodfæste, viser det sig, at forløberen, Kombineret Ungdomsuddannelse (KUU), har været en stor succes (https://www.uvm.dk/aktuelt/nyheder/uvm/2019/sep/190927-syv-ud-af-ti-unge-kommer-godt-videre-efter-kombineret-ungdomsuddannelse). FGU-institutionerne er opbygget som meget store institutioner (Aarhus ca. 700 elever) og skal løse opgaven med at hjælpe unge uden forudsætninger for at gennemføre en anden ungdomsuddannelse. KUU havde samme målsætning, men uddannelsen var baseret på institutionssamarbejder og dermed mindre pædagogiske miljøer med plads til individuelle forskelle. I Aarhus havde vi gennem pilotforsøg gjort positive erfaringer, med at forskellige mindre institutioner (bl.a. produktionsskoler og daghøjskoler) arbejdede sammen i respekt for indbyrdes forskelligheder og med plads til forskelligheden i målgruppen. Det førte naturligt frem til et forbilledligt samarbejde omkring den KUU, der nu viser sig at have været en stor succes, og hvor syv ud af ti unge er kommet godt videre. Lovgivningsprocessen bagved KUU var desværre præget af politisk uenighed, så opbakningen var ikke bred. Derfor blev KUU-lovgivningen tidsbestemt med udløb i 2021. Lovgiverne på Christiansborg købte sig tid til at blive enige om en løsning på den udfordring, man vidste var der. Resultatet blev FGU, en stor og samlende lovgivning med bred opbakning, hvilket naturligvis er positivt og helt nødvendigt. Desværre levner FGU-loven umiddelbart ikke plads til undervisningssamarbejder med mindre, selvstændige institutioner (f.eks. daghøjskoler), der dermed afskæres fra at bidrage med massiv erfaring og kompetencer, der nu ses dokumenteret gennem den succes, som KUU har været. Politiske ønsker om indflydelse og styrbarhed gik forud for hensynet til den sårbare målgruppe; systemkrav trumfer menneskehensyn og sund fornuft. Alt imens vi slikker sårene og kæmper for at holde os på benene, efter at have investeret massivt i at gøre det godt til gavn for målgruppen, ønsker vi FGU-institutionerne held og lykke med at løse opgaven. Men vi savner en forklaring på, hvorfor eksempelvis daghøjskolerne i Aarhus, der nu gennem fem år har bidraget massivt til en sjælden set succes på uddannelsesområdet, atter skal kæmpe for overlevelse efter at have spillet rollen som nyttige idioter. Når det så viser sig, hvor FGU oplever problemer, er vi naturligvis klar til at indgå i samarbejder, til glæde for de mange, der ikke lige er skabt til at trives på kæmpe institutioner.

Annonce