Annonce
Byudvikling

26.000 kvadratmeter med velkomstcenter: Plan om stort kontorhusbyggeri på havnens mellemarm

Det er nogenlunde her ved Polensgade på Mellemarmen, hvor krydstogtskibene lægger til, at der er planer om at bygge et stort kontorhus, der også skal indeholde velkomstfaciliteter til krydstogtturister. Foto: Axel Schütt
MT Højgaard planlægger kontorhus på 26.000 etagekvadratmeter på havnens mellemarm bag Dokk1. Huset skal efter planen også rumme velkomstfaciliteter til krydstogtturister.

AARHUS: Et stort kontorhus, der også kan rumme ankomstfaciliteter til krydstogtturister er under planlægning på Mellemarmen på Aarhus Havn – bag Dokk1 og lige i nabolaget af den nuværende ankomstplads for krydstogtturisterne.

Det fortæller havnens kundechef, Nicolai Krøyer, i en pressemeddelelse om, hvordan havnen fortsætter sine aktiviteter under coronakrisen.

Der er ifølge kundechefen tale om et kontorhus på 26.000 etagekvadratmeter på Mellemarmen og med MT Højgaard som bygherre. Byggeriet skal udlejes til både havnerelaterede vidensvirksomheder og mere traditionelle havnevirksomheder, ligesom der er planer om at indrette velkomstfaciliteter til krydstogtgæster i byggeriet.

Annonce

Det er et yderst spændende projekt, som vil forvandle en del af den gamle industrihavn til et moderne maritimt område, der vil virke tiltrækkende på de mange virksomheder, der arbejder vidensbaseret i den maritime branche

Nicolai Krøyer, kundechef Aarhus Havn

Et moderne maritimt område

- Det er et yderst spændende projekt, som vil forvandle en del af den gamle industrihavn til et moderne maritimt område, der vil virke tiltrækkende på de mange virksomheder, der arbejder vidensbaseret i den maritime branche, siger Nicolai Krøyer.

Der er endnu ikke en lokalplan for det store kontorbyggeri på havnens arealer, og der vil gå mindst et år, før der kan være en godkendt lokalplan, så byggeriet kan gå i gang.

- Vi er meget tidligt i forløbet, og derfor kan jeg heller ikke sige noget konkret om projektet endnu, siger Finn Mortensen, der er projektudviklingsdirektør i MT Højgaard Projektudvikling.

Færgeterminal bliver flyttet

Udover planerne på Mellemarmen oplyser havnen, at arbejdet med at opgradere Østhavnsvej og lave den nye færgeterminal til Molslinjen færdig fortsætter som planlagt. Færgeterminalen skal stå klar til oktober.

Derudover er der forhåbninger om, at kommunen sammen med regeringen kan finde en løsning, så det forberedende arbejde med tunnelen under Marselis Boulevard kan starte allerede i år, mens selve tunnelbyggeriet så kan gå i gang om cirka tre år.

Marselis Boulevard og Østhavnsvej kommer fra oktober til at skulle lægge asfalt til ikke bare den tunge havnetrafik som i dag men også trafikken til og fra Molslinjens færger.

Holder på medarbejdere og kunder

Udover de store anlægsprojekter, der kan være med til at holde hånden under beskæftigelsen, vil Aarhus Havn bruge et trecifret millionbeløb på at fastholde medarbejderstab og kundekreds gennem coronakrisen.

- Vi holder havnen åben og operationel, og blandt andet på den baggrund har vi besluttet at fastholde vores medarbejderstab, som både er meget dedikerede og specialiserede i forhold til vores erhverv. Derfor tror vi på, at vi får brug for dem alle efter krisen, siger Nicolai Krøyer.

Han oplyser, at Aarhus Havn derudover har valgt at understøtte kundernes forretning ved at yde en hel ekstraordinær kredit i de kommende måneder og frem til 1. juli.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Tæt trafik på Helgenæs skaber debat

Annonce