Anmeldelse: Bevinget jazz under den blå måne

Kira Skov og Mads Mathias deltog i Aarhus Jazz Orchestras åbning af årets jazzfestival.

Det skortede ikke på bevingede ord lørdag aften under åbningen af Aarhus Jazz Festival i Musikhusets foyer.

Hvordan kunne det være anderledes, når det var sange af Billie Holiday og Frank Sinatra, som var på programmet. Og når åbningstalen kom fra en afgående biskop, som mener, at jazzen kan være en døråbner til mange ting her i livet. "Intet menneskeligt skal være os fremmed", sagde Kjeld Holm blandt andet. Ret jazzede ord - og spot on, når det handler om de to giganter Holiday og Sinatra, som begge fejrer 100 år, og som på hver deres måde personificerer musikkens inspirerende, frigørende og omkalfatrende kraft. For individet såvel som i relationerne mellem mennesker i en global verden.

Når man så Kira Skov gå ned i knæ i "Strange Fruit" og vrænge spidst, som var hun blevet ramt i hjertekulen, kunne giften næsten smages. I det relativt korte nummer svajede hun, som var vægten af ordene ubærlig for den spinkle rocksangerinde, som ellers er kendt for at være en sejlivet plante, når hun synger egne sange. At hun tør tage en helligdom som denne op skyldes, at Holidays univers ligger naturligt for Skov, som man kunne høre for nogle år siden på coveralbummet "Memories Of Days Gone By".

Det swingede i "Don't Explain", "Yesterdays", "The Man I Love"og "God Bless the Child", og bassisten Nicolai Munch-Hansen (Kira Skovs mand) og trommeslageren Jakob Høyer leverede ikke bare forrygende opbakning men så ud til at hygge sig som gæster i storbandet, som undervejs supplerede med fine markeringer. Efter knap en times tid føltes det alligevel som om, dørene ind til det holidayske univers bandt lidt.

"Er I friske på at fejre Sinatra?" sagde Mads Mathias, der var "hyret til at være Frank Sinatra", som aftenens dirigent Nikolai Bøgelund formulerede det. "It's a piece of cake" jokede Mathias tilbage og sang "Fly With Me".

Ja, mange af Sintras sange er nærmest luftbårne. For Sinatra var jazzen en døråbner til la dolce vita. Han var en gambler, der syndede med åbne øjne og sjældent brugte ordet nej. Og det er der jo intet umenneskeligt i. Især ikke når "Could You" inspirer Jakob Buchanan til en så let og fint sprudlende trompetsolo.

Attituden er cool og stemmen knaser sprødt hos den 34-årige Mads Mathias med det lange lyse hår. I stram jakke og lille hat gik han ombord og spiste af den amerikanske swingkage, som Aarhus Jazz Orchestra lagde ud til ham.

Mads Mathias har ikke de store problemer med at krybe ind under den samme blå måne som Sinatra nærmest opfandt, og som stadig lyser videre hos mandlige sangere som Harry Connick Jr. og Kurt Elling, som Mads Mathias stemmemæssigt ligger et sted midt imellem.

Mads Mathias, som er opvokset i Tanzania og Silkeborg og spiller en række instrumenter, er en yderst talentfuld herre. Klart en af de bedste mandlige danske jazzsangere for tiden. Men frisk var stemmen ikke. Den netop overståede københavnske jazzuge havde været hård, lød forklaringen. Aftenen kom i hvert fald først i omdrejninger i hans egen "Free Falling" (fra debutalbummet af samme navn fra 2012), hvor scatsang og Michael Bladts saxofon nærmest mundhuggedes for at komme til, og som banede vejen for aftenens bedste og sidste numre "Fly Me To the Moon" og "My Way". Her fandt Mads Mathias for nøglerne til sluserne til den blå himmel, som Sinatra engang opfandt, og som de fleste mænd, der synger jazz, gør meget for at swinge sig op i.

Aarhus Jazz Orchestra feat. Kira Skov og Mads Mathias

Aarhus Jazz Festival, åbningskoncert, Musikhusets foyer lørdag aften