Anmeldelse: Carl på nynordisk

Der var Carl Nielsen-klassikere på Klostertorvet søndag eftermiddag. Nordens Tone, som har dansk-norske Jullie Hjetland på sang, markerede komponistens 150-års fødselsdag. Foto: Axel Schütt

Anmeldelse: Carl på nynordisk

Jazzkvartet opdaterede den store komponist Carl Nielsen med skæve toner.

»Det lyder religiøst«, sagde en forbipasserende om de folkemusikalske toner på Klostertorv søndag eftermiddag. Tja, den label kunne vel også - hvis det skal være - sættes på den soul, Shades of Blues spillede samtidig andetsteds.

Mere begejstret for musik fra naturens egen hånd (næsten) udsat for trio med den Grammy-vindende vokalist Jullie Hjetland i front var en herre ved cd-boden, som bad om »den nye med Carl«.

Det skal du høre mandag
<ul><li>Søg til Ambassaden, hvis du søger jazz, der lyder som en frisk brise. Tjek programmet på deres hjemmeside, for der kommer dagligt nye navne på. Søndag stod folk ude på Rosensgade og lyttede til bandet I Think You?re Awesome. Unge gutter inspireret af Hemingway og magiske øjeblikke i bøger, de læser. Og sikkert også grupper som I Got You On Tape, bare med mere surfguitar, syrede synths og koklokke. Mandagens bud på jazz fra den unge skuffe: Eskildsen/Ammitzbøll/Iversen Trio (kl. 16).</li><li>Søndagens store overraskelse var Berlin-baserede Move String Quartet på Radar. Gruppen spillede globalmusik kendt fra ensembler som Kronos Quartet. Stykker inspireret af hvide stykker papir og postkort. Det, gruppen centreret om Carlos Bica på kontrabas, præsterede var ren magi! Mandag er Bastard Assignments på scenen (kl. 19.30). Lokale kræfter bidrager: Kaj Duncan David (komponist) og Troels Primdahl (koreografi).&nbsp; </li><li>Der er ECM-aften på Atlas. Jakob Bro Tentet har beatpoeten Peter Laugesen med (kl. 22). Det tyske kvalitetsmærke har også fået øje på Giovanni Guidi. Den italienske pianist indleder med en trio, som tæller bassisten Thomas Morgan (kendt fra Jakob Bros grupper) (kl. 21). <br /> </li></ul>

Carl Nielsen er blevet jazzificeret før. Men nu fylder han altså 150 år. Nordens Tone, som er Hans Mydtskov (sax), Torben Bjørnskov (bas) og Pojken Flensborg (klaver), fejrede ham med titler som »Vi sletternes sønner«, »Jeg bærer med smil min byrde«, »Nu lyser løv i lunde« - sunget på alle nordens sprog og i et tonesprog vekslende mellem nænsom minimalisme, dansende ostinater og visesang båret af simple gode melodier.

Imitationer af naturens egne lyde er et gennemgående element hos dansknorske Hjetland, som også bød på ABBA og mere eksperimenterende klange, som hun dyrker med den elektroniske musiker Rumpistol.

Denne eftermiddag blev alle lyde mellem himmel og jord taget i brug. Med ét dækkende ord: Nynordisk soul en rytmekonge værdig. Intet religiøst over dét.