Annonce
112

28-årig århusianer er afgået ved døden efter at være blevet ramt af taxa

En 28-årig mand er afgået ved døden efter natten til lørdag at være blevet ramt af en taxa i Aarhus. Arkivfoto: Michael Bager
Den unge mand, der natten til lørdag trådte ud foran en taxa på Randersvej i Aarhus, er død af sine kvæstelser.

AARHUS: En 28-årig mand, der natten til lørdag blev påkørt af en taxa i det nordlige Aarhus, er død af sine kvæstelser.

Det bekræftede vagtchef hos Østjyllands Politi, Peter Hallstrøm, søndag over for Stiften:

- Ja, det er desværre korrekt. Manden er død som følge af sine kvæstelser. De pårørende er underrettet, siger han.

Ulykken skete, da manden ville passere Randersvej omkring klokken halv fire natten til lørdag. Østjyllands Politis indledende undersøgelser tyder på, at manden er trådt ud foran taxaen, der ikke har kunnet nå at undvige.

Annonce

Tæt på Stjernepladsen

Ulykken skete på den del af Randersvej, der ligger umiddelbart nord for Stjernepladsen.

Østjyllands Politi modtog anmeldelsen klokken 03.35 og havde betjente fremme før ambulancen.

Politifolkene udøvede førstehjælp på stedet, hvorefter den 28-årige med ambulance blev bragt til Aarhus Universitetshospital i Skejby i kritisk tilstand. Her viste hans skader sig så alvorlige, at han ikke stod til at redde.

Chauffør er ikke sigtet

Taxaen blev ført af en 35-årig chauffør, der ikke kom til skade ved ulykken.

Han er i skrivende stund ikke sigtet for noget, og ifølge vagtchef Peter Hallstrøm er det endnu for tidligt at tale om eventuel skyld.

- Skyldsspørgsmålet er ikke afgjort endnu, men indtil videre er der ikke noget, som har udløst en sigtelse. Nu skal vi først have en bilinspektør på, og så skal vi også samle forklaringer fra vidner, siger Peter Hallstrøm.

Den afdøde bor ifølge Østjyllands Politi i Aarhus.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce