Annonce
Aarhus

29-årig kvinde franarret sin iPhone: Velkendt fremgangsmåde, siger politiet

Ved hjælp af en kendt fremgangsmåde lykkedes den en mand at franarre en 29-årig kvinde dennes iPhone. Arkivfoto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

AARHUS: En 29-årig kvinde fra Aarhus troede i cirka et døgn, at hun havde solgt sin forholdsvis nye iPhone - i stedet viste det sig, at hun var blevet snydt for flere tusinde kroner ved hjælp af en fremgangsmåde, som ifølge Østjyllands Politi har været brugt flere gange.

Kvinden havde sat en nyere iPhone til salg via Den Blå Avis og blev kontaktet af en mand, som ville købe telefonen. De aftalte, at mandens bror skulle komme og hente den, og at betalingen skulle ske via en bankoverførsel, da hverken han eller broren havde mobilepay.

Kvinden mødtes med mandens ”bror” som aftalt. Han tastede lidt på sin telefon og fortalte, at han nu havde overført pengene til hende. I samme øjeblik fik kvinden en sms med Danske Bank som afsender, hvor der stod, at der var overført et beløb til hende, som ville være tilgængelig på hendes konto 24 timer senere.

Den 29-årige kvinde troede, at hun havde fået betalingen og overrakte iPhonen til manden, men da hun tjekkede kontoen mandag, kunne hun se, at pengene ikke var gået ind, og at hun var blevet snydt.

Østjyllands Politi har flere gange fået anmeldelser om samme fremgangsmåde, hvor en person får en vare og sender en falsk, men meget troværdig sms, til sælgeren med en bank som afsender.

Aflever aldrig en vare, før du har fået pengene og benyt gerne mobilepay eller kontanter. Tjek om sælgeren har fået anmeldelser af andre købere, og om han er NemId-valideret, som man kan blive det på Den Blå Avis.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Islændinge pillede brodden af Århus

Leder For abonnenter

Parkering i Skejby: Gylden mulighed for at få parkering til at fungere

En arbejdsplads med næsten 9.734 medarbejdere samlet på et areal, der svarer til cirka 500 parcelhusgrunde. Det er ikke svært at forestille sig, at det vil give problemer på mange forskellige områder. Men når det drejer sig om selve en af grundpillerne i vores velfærdssamfund; nemlig et sygehus, så tillader vi faktisk ikke, at der er alt for mange problemer. Så forventer vi - alle vi skatteborgere - at tingene bare kører efter en snor, der hverken knækker eller flosser det mindste. Men sådan er det selvfølgelig ikke i virkelighedens verden og slet ikke, når sygehuset er Aarhus Universitetshospital, der siden den tankemæssige fødsel har oplevet at få fjernet millioner og atter millioner af kroner, så det har meget svært ved at leve op til betegnelsen et supersygehus. Aarhus Universitetshospital er ét af de absolut bedste sygehuse i Danmark med nogle af de absolut bedste indenfor deres fag og specialer. Ingen tvivl om det. Men de senere år har Aarhus Universitetshospital fået et ry for også at være mangelfuldt og problemfyldt. Ikke på grund af personalet, men på grund af en økonomi og nogle økonomiske krav fra stat, der gør, at der alt for ofte har været sparerunder, nedskæringer og omorganiseringer. Samtidig har hospitalet kæmpet for at blive færdigbygget med de forsinkelser og fejl, som - desværre - alt for ofte er på store byggerier i Danmark. Nu står sygehuset færdigbygget, men der er stadig mulighed for forbedringer. Især på parkeringsområdet, som vi beskrev i mandagsudgaven af Århus Stiftstidende. Det har sygehusets ledelse, Region Midtjylland og Aarhus Kommune endelig erkendt og har derfor bedt konsulentvirksomheden Cowi om at udtænke noget bedre og langt mere funktionelt end det eksisterende. Som en - heldigvis - sjælden bruger af Aarhus Universitetshospital er det ikke svært at pege på skiltningen, som et forbedringspunkt. Ikke så meget antallet af skilte, mere størrelse og selve indholdet. Som ansat ved man godt, hvor man skal hen. Som indlagt er det mere eller mindre ligegyldigt, da andre oftest afleverer én. Som pårørende og gæst er man straks mere udfordret. Men hospitalet er førdigbygget og parkeringspladserne er lavet, så nu kan Cowi studere det adfærdsmønster, vi bilister har, når vi ankommer til et sygehus. Cowi har alle muligheder for at lave en analyse, der helt ned til de enkelte pladser kan optimere det for både ansatte og pårørende, så begge grupper får optimale parkeringsforhold tæt på supersygehuset. Alt andet vil være ærgerligt.

Annonce