Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Stærke kontraster i ny udstilling på Aros

Den rygvendte figur er et tilbagevendende element i flere af den norske kunstner Leonard Richards malerier. Foto Kim Haugaard


Stærke kontraster i ny udstilling på Aros

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Norske Leonard Rickhard er kunstneren bag udstillingen »Mellem krig og fred«, der åbner på Aros i dag. Han bliver beskrevet som stilhedens og yderpolernes maler.

En rygvendt figur står i skumringen og ser på en mand i en lade. Man kan ikke se, hvad manden laver. Man kan kun se, at han står i en meget oplyst lade, hvor der udenfor er parkeret et højteknologisk jagerfly armeret med et missil.

Scenen udspiller sig på et af malerierne i udstillingen »Mellem krig og fred«, der åbner på Aros i dag. Bag udstillingen står den norske kunstner Leonard Rickhard (f. 1945), som for første gang udstiller unden for Norge.

Udstillingen har fået sit navn, fordi Leonard Rickhard er kendt for at dyrke yderpolerne. Hans malerier rummer både hjemlighed og uhygge, det velkendte og det fremmede og - som på maleriet med jagerflyet - krig og fred.

»Når man ser hans malerier, er det umiddelbart freden og det stille, der springer i øjnene. Men når man dvæler ved det, ser man, at krig og kaos i lige så høj grad er til stede. For eksempel i form af tanks og jagerfly,« siger Jakob Vengberg Sevel, som er museumsinspektør på Aros.

Leonard Rickhard bliver ofte kaldt stilhedens maler. Hans værker er renset for dramatik og indeholder ofte melankolske, anonyme figurer. For eksempel er den rygvendte figur et tilbagevendende element i flere af hans værker. Det samme er laden og symboler fra 2. verdenskrig.

Denne særlige melankolske stemning i billederne er noget, der appellerer til et dansk publikum, mener Aros' museumsdirektør Erlend Høyersten. Han er selv nordmand, og i en længere periode har han ønsket at få Leonard Rickhard udstillet på museet.

»I Norden er vi præget af årstiderne. Af de lyse somre og de mørke vintre. Man er opstemt i nogle årstider, og nedtrykt i andre. Dette fanger Leonard Rickhard med lyrisk melankoli i sine malerier, og det taler til både danskere og nordmænd,« siger han.

Kunstneren selv fortæller, at han især er præget af at være vokset op i efterkrigstiden. En periode, hvor der ikke var krig, men hvor den alligevel var til stede. Det var det største samtaleemne. Derfor er flere af hans malerier spækket med symboler, der peger tilbage mod de store krige i det 20. århundrede.

Og så er han præget af, hvad han oplever som en spirende ængstelse i den vestlige verden:

»Jeg fornemmer en stor uro i Vesten. Vi er nervøse for fremtiden, hvilket for eksempel kommer til udtryk ved, at vi holder klimakonference efter klimakonference. Denne uro og alvor har præget mig,« siger han.

Udstillingen på Aros er bygget efter kunstnerens temaer. Det første, man ser, er en væg med 200 små tegninger, hvorefter de besøgende kan se en film om Leonard Rickhard. De efterfølgende rum viser hans yndlingsmotiver: modelbyggeren, samlinger af fugle, militærbarakker, snelandskaber og det betragtende menneske.

Det sidste rum i udstillingen er et værksted, hvor publikum selv kan skabe kunstværker i Leonard Rickhards stil. Man kan tegne eller eksperimentere med konstruktioner, der går igen i kunstnerens værker.

Udstillingen »Mellem krig og fred« er på Aros fra i dag til og med den 15. maj. Malerierne er lånt af forskellige kunstmuseer i Norge.