Anmeldelse: Fascinerende og dygtigt dansemiks

Selene Muñoz - dansk-spansk danserinde - står bag forestillingen "Presence" på Bora Bora. Hun danser selv - sammen med to andre. Tema: Narcissime. Foto: Kim Haugaard

I et flot og spændende møde mellem flamenco, klassisk ballet og moderne dans skildrer ?Presence? en udvikling fra ?mig? til ?os?.

Selene Muñoz er en dejlig dansefornyer. Ækvilibristisk til flamenco og ferm til at forlænge og krydse den spanske dansekunst med andre stilarter. Det viste hun for to år siden i "Libertad". Med "Presence" bygger hun videre på projektet. Denne gang udvider hun universet til at have flere medvirkende. Udover selv at medvirke i sin egen koreografi optræder Teele Ude, som behersker den klassiske ballet og Jonas Örknér, hvis område er den moderne dans. Herudover går komponist og perkussionist Stephan Jarl i levende samspil med de tre dansere.

"Presence" handler, som titlen indikerer, om at komme tilstede. Et nærvær, der skildres i dans, musik og scenografi, som en bevægelse fra en række narcissistiske egoer til et samlende "os". I et landskab af blanke sorte flader og reflekterende spejle følger vi danserne fra de mod begyndelsen spænder krops-attributter på sig selv, til de mod slutningen forløser hinanden fra deres respektive energi-indespærrende fængsler. Muñoz får spændt sine påsatte hoftekurve af. Ude bliver fri for sine ekstremt høje tåspidssko. Og Örknér slipper af med sine to lag skulderpuder. Det fremgår tydeligt at der er tale om en forløsning: De i begyndelsen stivnede og lidelsesfulde ansigtsudtryk tør op og vi ser smil, ligesom dansen begynder at få både humor og noget legende over sig. At det måske vil ende der får vi en fornemmelse af i indledningsbilledet, hvor en flæsekjoleklædt krop i et fint forløb bliver til tre.

Samspil og smidighed

Koreografisk er det spændende at følge hvordan Muñoz lader dansernes bevægelser smitte af på og gå i dialog med hinanden. I begyndelsen til dramatisk cello, hvor danserne slæbes lige vel meget i hinanden skørter. Siden når rummet fyldes med spansk guitar og live-percussion kommer der mere variation i dansen. Overgangen fra "mig" til "os" illustreres fx spændende via røde kostumer, hvis overflade kradses af. Ude og Örkner har en skulpturel flot duet, som også illustrerer Udes meget store smidighed.

Selene Muñoz imponerer med taktmæssig præcision, et fast blik og flamenco-roterende arme, håndled og hofter. Samtidig med at hun giver plads til og på en spændende koreografisk vis mikser klassisk ballet, moderne dans og flamenco. Der er passager som forekommer en smule langtrukne. Men den oplevelse opvejes af udtryk fyldt med præcision, passion, fantasi og glæde.

"Presence" beskriver koreografisk og musisk et udviklingsforløb. For et ikke dansevant publikum kan det være en styrke og med til at få udtrykket til at være lettere at modtage, fordi det ikke er udelukkende abstrakt. For et mere garvet dansepublikum balancerer udtrykket på en knivsæg mellem elagance og fantasi på den ende side og for tydelig visning og for mange gentagelser på den anden side. Men uanset hvad og hvem hører den meget seværdige forestilling til i den absolut professionelle og nyskabende ende af dansespektret.

FAKTA - Presence

Koreografi: Selene Muñoz.
Perkussion: Stephan Jarl.