Annonce
112

35 Lidl-kunder blev syge af peberspray: Nu starter retssagen mod 69-årig mand

Beredskabsstyrelsens kemiske beredskab ”HazMat” undersøgte området ved Lidl i Viby en aften i slutningen af oktober, da der var frygt for kemikalieudslip. Foto: Local Eyes
Der var i første omgang frygt for et kemikalieudslip, da kunder klagede over hoste og åndedrætsbesvær.

VIBY: Området omkring Lidl på Christian X’s Vej samt Jyllands Allé var spærret i flere timer efter evakueringen af butikken, mens Beredskabsstyrelsens kemiske beredskab ”HazMat” undersøgte området nærmere en aften i slutningen af oktober.

Der var nemlig i første omgang frygt for, at Lidl var udsat for et kemikalieudslip, da Østjyllands Politi modtog en anmeldelse fra en kunde, der havde fået det dårligt, efter hun havde været inde og handle i butikken.

Politiet kørte straks til stedet og kunne konstatere, at der var flere personer i butikken, der havde det dårligt og klagede over hoste og åndedrætsbesvær. Derfor blev 35 personer evakueret, registreret og afhørt.

Mandag starter retssagen mod en 69-årig mand, der er tiltalt for legemsangreb af særlig farlig karakter ved at have tømt en peberspray i Lidl på Christian X’s Vej 112.

Annonce
Årsagen til, at kunderne blev dårlig, var peberspray, som en 69-årig mand havde sprøjtet med i indgangspartiet. Mandag starter retssagen mod manden. Foto: Local Eyes

Kunde besvimede

Den 69-årige skal ifølge anklageskriftet have tømt pebersprayen, hvor indgangen til forretningen og udgangen til en parkeringsplads lukkes med automatiske døre, hvilket medførte at rummet fyldtes med ca. 50 ml. forstøvet pebersprayvæske.

Mere end 30 kunder passerede gennem lokalet og blev eksponeret for peberspray. Kunderne fik gener i form af hosten, brænden i brystkassen og rødme og svien i øjnene og en enkelt kastede op. En anden kunde oplevede svimmelhed, mens en tredje fik voldsomme vejrtrækningsproblemer og besvimede, lyder det i anklageskriftet.

Udover at være tiltalt for overtrædelse af straffelovens § 245, stk. 1 er den 69-årige mand også tiltalt for overtrædelse af våbenbekendtgørelsens § 59 ved uden politiets tilladelse at have besiddet og anvendt en peberspray.

Politiet fandt blandt andet frem til den 69-årige mand via overvågning og elektroniske spor, og han blev anholdt på sin bopæl i Aarhus Vest.

På mandens bopæl fandt politiet fire peberspray, som han uden politiets tilladelse har indført fra Tyskland, hvilket er en overtrædelse af våbenloven.

Der nedlægges påstand om erstatning til Lidl K/S.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Annonce