Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Velkommen til en skole i bevægelse

Fra skolegården og legepladsen tager Frederiksbjerg Skole sig sådan ud. Bag det høje hegn på tagterrassen øverst er der boldbane med mulighed for at spille fodbold og basket. Foto: Flemming Krogh


Velkommen til en skole i bevægelse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den spritnye Frederiksbjerg Skole åbner på onsdag. Vi kigger indenfor på skolen, hvor eleverne får aflåste skabe med ladestik til mobiltelefonen, hvor kunsten er finurlig, og hvor eleverne kan vælge trappe eller klatrevæg fra den ene etage til den næste.

Det er da lige før, man får lyst til at pakke penalhuset i skoletasken og tage den lange rejse gennem folkeskolen én gang til.

For det er lidt af et palads, 850 elever rykker ind i, når de på onsdag siger farvel til den mere end 100 år gamle N. J. Fjordsgades Skole og goddag til den helt nye Frederiksbjerg Skole på hjørnet af Ingerslev Boulevard og Skt. Anna Gade.

Avisen har fået et smugkig indenfor i det store nybyggeri med skoleleder Jette Bjørn Hansen som guide.

Allerede lige indenfor hovedindgangen bag de høje søjler fornemmer man de nye tider: En trappe fører op til etagen over. Men man kan også vælge at klatre op ad en klatrevægsagtig konstruktion lige ved siden af.

»Det er et hus med et tydeligt bevægelses-DNA,« siger skolelederen.

Det ser vi flere eksempler på rundt om i bygningen.

Et sted er en trappe bygget op, så eleverne kan vælge den lette vej op med almindelige trin eller en lidt mere zigzagget rute med trin af dobbelt størrelse, hvor opstigningen kan få pulsen i vejret. Ved foden af trappen hænger tre fugleredegynger ned fra loftet, og på væggen er der monteret flere små basketballnet.

Ikke lige sådan, vi andre husker barndommens skole.

Dyrene i indskolingen

Indskolingen - 0. - 2. klassetrin - får lokaler på 1. sal og en smule i stueplan. Eleverne er ikke delt op i almindelige klasser men i aldersintegrerede grupper alle med dyrenavne, samlet i klynger med fire grupper i hver.

Kattedyrene er en klynge med fire grupper/klasser: Tigre, leoparder, løver og pumaer.

Grupperne får hver deres lokale. Her er et formidlingshjørne, hvor eleverne kan sidde på en lidt trappeagtig opstilling og følge med i, hvad der via den interaktive projekter bliver vist frem på tavlen. Derudover er der siddepladser - borde og taburetteter med fodstøtte i forskellige højder - til mere individuel fordybelse og pladser, hvor eleverne kan arbejde sammen i grupper.

Grupperne er fire og fire samlet omkring et større fællesområde med blandt andet køkken med udgang til en stor tagterrasse og grupperum.

»Om eftermiddagen er der SFO i lokalerne. Og fra terrassen kan børnene gå direkte ned på legepladsen,« fortæller Jette Bjørn Hansen.

Garderoben er noget helt særligt. Alle elever får et lille skab, de kan låse af. Her er ladestik til mobiltelefonen og plads også til en computer, spil, lidt legetøj og måske en skolebog eller to.

Og der er særlige hylder til at stille sko og støvler på.

Frederiksbjerg Skole er nemlig en sko-fri skole. Så når eleverne møder ind om morgenen, skal de som det første stille sko og støvler i garderoberne. Al færdsel indendøre foregår i strømpefødder eller hjemmesko.

Mælkekasse-kunst

»Se der,« siger Jette Bjørn Hansen og peger på nogle mælkekasser fra Arla, der står lidt hulter til bulter på gulvet et sted på 1. salen.

Der skal de står. Som en del af den kunstneriske udsmykning af skolen, der er både finurlig og fantasifuld.

Mælkekasserne er støbt i bronze og malet i vellignende farve - og sat fast i gulvet.

»Eleverne kan sidde eller kravle på dem. Hoppe over dem, eller bruge dem som mødested. »Vi mødes ved mælkekasserne,« siger Jette Bjørn Hansen.

Mælkekasserne er lavet af kunstneren Rose Eken.

Koøje-kig

Et andet sted på skolen har hun hængt en knagerække med en blå cowboyjakke op. Også lavet i bronze. Og et tredje sted er vi lige ved at tro, at pedellen har stillet kost og et halvfyldt fejeblad fra sig.

Også her er det Rose Eken, der har været på spil.

Andre steder sidder der små koøje-vinduer i væggene. En eller anden teknisk installation, tænker man, og undlader man at trykke på knappen under ruden, kan man blive i den tro.

Trykker man, tænder man lyset derinde bag ruden. Et sted åbenbarer det et tableau med en børnefødselsdag med lagkage og cola på bordet. Et andet sted kigger man ind i kunstnerens kaotiske værksted.

Også her er kunstneren Rose Eken.

Midt i bygningens atrium hænger en motorik-sal, hvor de mest ihærdige kan klatre fra den ene etage til den næste. Over den sal ligger en dansesal, der kan mørklægges helt og også bruges til at vise film i.

Det er mellemtrinnet - 3.-6. klasse - der huserer på 2. sal. Her er klasseværelserne afskaffet og erstattet af fagmiljøer, som eleverne skal bevæge sig mellem, alt efter om der står matematik, dansk eller historie på skemaet.

Og så er der faglokalerne til naturfag, musik og madlavning blandt andet. I tilknytning til det store musiklokale med et lydregulerende gardin er der to mindre øverum og et lille lydstudie. Alene til eleverne på mellemtrinnet.

»Det er fantastisk. På den gamle skole foregik musikundervisningen i en pavillon,« siger Jette Bjørn Hansen.

Og det stopper ikke her.

Efter musiklokalet peger skolelederen mod et lokale, der stadig er umøbleret.

»Herinde får vi udstyr, som eleverne kan bruge til at lære at arbejde med lyd og billede,« siger hun.

Muligt tilløbsstykke

Bliver Frederiksbjerg Skole et sted, skolefolk og andre interesserede kommer rejsende til Aarhus for at se?

»Jeg ved det ikke. Men der er da nogen, der har sagt, at jeg skal forberede mig på mange besøg. Også fordi det jo er Henning Larsens tegnestue, der har tegnet skolen,« siger Jette Bjørn Hansen.

Undervejs gennem hele processen har medarbejderne været inddraget massivt - og været med til at sætte deres præg på, hvordan bygningen er indrettet, understreger skolelederne, mens vi bevæger os op til udskolingen - 7.-9. klasse på øverste etage.

Også her er klasseværelserne fortid og erstattet af fagmiljøer. Her finder vi blandt andet et laboratorielignende fysik- og kemi-lokale, hvor hvid kittel og beskyttelsesbriller bliver påbudt påklædning, når eleverne skal i gang med at eksperimentere.

Ligesom på de øvrige etager er her overalt i lokaler og på fællesarealer mulighed for at sætte sig alene eller i mindre grupper og arbejde. Bløde lounge-møbler appellerer til gruppesnakke eller bare en slapper.

Fra øverste etage er der udgang til en stor boldbanen på taget - omgivet af et fem meter højt trådhegn.

Boldbane på tagterrassen

»Her kommer også møbler, så eleverne kan sidde og hygge sig eller bare sidde og kigge ud over byen,« siger Jette Bjørn Hansen.

Et par drenge er allerede i gang med at spille bold heroppe i 3. sals højde. Og det er mere end helt okay.

»Boldbanerne på tagene er åbne for alle efter skoletid. Det er fedt, hvis de bliver brugt. Via trappetårnet kan man bare gå derop,« siger skolelederen.

Håbet er, at folk kan finde ud af at bruge banerne til boldspil og ikke til fester, larm og ballade. Skulle det ske, er der mulighed for at låse trappetårnet af.

Nede i stueplan igen kommer vi til skolens café, hvis køkken kan klare 1.000 kuverter om dagen. Skolen tilbyder eleverne en frokostordning. 20 kr. for frokostmaden, 25 kr. hvis der skal følge en formiddags- eller eftermiddags-snack med.

Bag cafeen langs boulevarden er der en teatersal og derefter skolens store multisal. Dørene kan slås til side, så det hele bliver ét stort rum.

Skolebygningen rummer også en børnehave, Frederiksbjerg Fritidsklub og den pædagogisk ledede legeplads Skolemarken, der vender tilbage efter et par år i eksil på Baunes Plads.

Børnehaven har sin egen aflukkede legeplads, der dog er åben for alle efter kl. 17, mens resten af Skolemarken med en lang række træhuse til såvel undervisning som til kaniner, geder og mooncars er skolens legeplads - og åben for, at alle andre kan bruge den i og udenfor skoletiden.