Annonce
Udland

356 migranter er reddet om bord på norsk skib i Middelhavet

Anne Chaon/Ritzau Scanpix
Siden fredag har "Ocean Viking" reddet 356 migranter. Det er endnu uvist, hvor det norske skib vil lægge til.

Det norske skib "Ocean Viking" har i alt reddet 356 migranter, der i løbet af de seneste dage var kommet i havsnød i forsøget på at krydse Middelhavet i gummibåde.

Det oplyser Læger uden Grænser og den franske nødhjælpsorganisation SOS Mediterranean sent mandag aften.

Mandag er 105 migranter reddet op af havet 40 sømil fra Libyen, hvilket bringer det samlede antal migranter om bord til 356.

"Ocean Viking" er dog kun udstyret til at have mellem 200 og 250 personer om bord.

Migranternes båd var punkteret og var ved at synke, da det norske redningsskib nærmede sig. Flere af personerne befandt sig allerede i vandet.

De personer, der mandag er blevet reddet, er alle mænd. 29 af dem er mindreårige, hvoraf de to yngste er 12 og 5 år gamle.

Fredag i sidste uge reddede det norske skib de første 85 migranter i havsnød.

Det skyldes ifølge nødhjælpsorganisationerne, at gode vejrforhold har medført, at flere både med migranter sejler ud fra Libyen.

Det er fortsat uvist, hvor "Ocean Viking" planlægger at lægge til.

Italien har vedtaget en lov, der forbyder private redningsskibe at lægge til, hvilket har skabt spændinger i relationen til de øvrige EU-lande.

Den italienske regering truer med at beslaglægge skibe, der trodser forbuddet.

"Ocean Viking" har kontaktet Malta, men her har myndighederne ligeledes nægtet at tage imod migranterne, da de ikke er blevet reddet i maltesisk farvand.

Alle migranterne er reddet ud for Libyens kyst, men skibets operationskoordinator, Nicholas Pomaniuk, oplyser, at de sidste fem dages forsøg på at kontakte de libyske myndigheder har slået fejl.

Ud over de 356 migranter på det norske skib, der ikke har et sted at gå i havn, befinder der sig yderligere 150 migranter på det spanske redningsskib "Open Arms".

Det spanske skib anmodede mandag de spanske myndigheder om at give asyl til de 31 mindreårige migranter om bord.

- Alle de mindreårige lever op til kravene for at blive anset som flygtning, skrev skibets kaptajn, Marc Reig, til den spanske ambassade i Malta.

/ritzau/AFP

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Fiskerihavnen er til liv og fiskeri – ikke langtidsparkering

Det er ikke noget mere trist, end når vi mister nogle af de unikke miljøer, vi har i byen. Kommunen har ændret reglerne for parkering på havnen, så området kan slippe for bilister, der kommer og stiller bilen i otte timer. Og det er en god idé. Fiskerihavnen skal ikke være til opmagasinering af transportmidler, men et sted, hvor der kan skabes liv og drives forretning til glæde for alle århusianere. Men når de to konkurrerende fiskehandlere på Fiskerivej i samme ombæring står sammen og råber op om, at de nye regler er skadelige for deres forretning, blandt andet fordi man samtidigt fjerner flere af pareringpladser på Fiskerivej for at give plads til cyklister, så er det også en vigtig pointe. Hvis der ikke længere kan være havnerelateret virksomhed på havnen, så er iveren efter at vækste og gøre byen til en cykelby kommet for vidt. P. Clausens Fiskehandel og Havnens Fiskehus er institutioner i Aarhus, og man flytter ikke bare virksomheder, der larmer og lugter til et andet sted i byen. De skal ligge på havnen, og derfor er det glædeligt, at blandt andre Venstres Hans Skou er gået ind i sagen for at sikre, at der fortsat kan drives forretning på Fiskerihavnen. Siden er der gået politisk forvirring og en slags mudderkastning i den mellem de to rådmænd, (for Teknik og Miljø, Bünyamin Simsek (V) og for Kultur og Borgerservice, Rabih Azad-Ahmad (R)), som ikke kan blive enige om, hvem der har ansvaret for, at de nye regler i første omgang gik igennem. Det er heller ikke det væsentligste. Det er i stedet, at der bliver lavet en ændring, så man både slipper for pendlerne samtidigt med, at man gør stedet attraktivt for fiskehandlernes kunder, for Havnens Varmestue og for de to restauranter på Fiskerivej. Forleden var det netop Venstres Hans Skou og Bümyamin Simsek, der sikrede, at en populær vinhandler på Kystpromenaden kunne blive, selvom planerne var, at deres bygning skulle rives ned og erstattes af noget nyt. På den måde sikrede de et sted, der giver havnen liv. Lad os håbe, de gør det samme med parkeringsituationen på Fiskerivej.

Aarhus

Gaslugt fra restaurant: Politi og brandvæsen rykket talstærkt ud til Jægergårdsgade

Annonce