Annonce
Sport

36 år senere: Bakken Bears ordnede israelere og er i kvartfinalen

Bears-spillerne svævede højt i Israel. Foto: FIBA
Bakken Bears vendte på imponerende vis et truende nederlag til en sejr på fem point i Israel og kvalificerede sig dermed til kvartfinalen i FIBA Europe Cup.

BASKETBALL: Det er 36 år siden at et dansk hold for første gang mødte et israelsk.

Dengang tabte Viby 62-133 i Israel til Maccabi Tel Aviv, på trods af, at århusianerne var fint med i kampen – i hvert fald hvis man skal tro træner Jørgen Johansen, der reporterede hjem til Århus Stiftstidende over telefon:

- Sejrens størrelse giver ikke det rette indtryk af kampen. Faktisk spillede vi det første kvarter lige op med de dygtige israelere, men da Maccabi efter pausen gik over til zoneopdækning, kunne vi slet ikke komme på skudhold – og så begyndte det for alvor at gå stærkt.

Maccabi Tel Aviv var dengang – som i dag – ét af Europas bedste hold. Vibys spillere betalte kontingent og trænede to gange om ugen.

Lad os stille og roligt konstatere, at styrkeforholdet mellem dansk og israelsk basketball har nærmet sig hinanden.

Onsdag aften mødte Bakken Bears Ironi Ness Ziona i 1/8-finalen i FIBA Europe Cup. De har hjemme i en forstad til Tel Aviv. Nærmere bestemt hallen Lev Hamoshava.

Her var føromtalte Maccabi Tel Aviv på besøg tidligere på sæsonen og led et nederlag, selvom hjemmeholdet kæmper en kamp midt i den israelske række.

De har råd til en tidligere NBA-spiller i Daequan Cook, men det var ikke nok i de to holds første møde i Aarhus, hvor Bears – i modsætning til Viby dengang i 1983 – skabte sig et forspring på 17 point, som de tog til Israel med.

Og det var en føring, som danskerne hurtigt fik brug for at spise af.

Efter en solid begyndelse hvor de to hold fulgtes ad til 25-25, skabte hjemmeholdet sig en føring. Gæsterne virkede en smule kyste af israelernes fysik og missede ukarakteristisk mange layups.

Det gav en pauseføring på 40-31 ved pausen. Altså en difference på ni point og halvvejs mod de 17, de skulle hente.

Derfor godt liv i den lille hal, hvor 850 israelere og 34 sponsorerer fra Bakken Bears havde droppet Champions League i fjernsynet for at se basketball.

Og hvad gjorde Bakken Bears så?

Ingen af Bears-spillerne var født, da Viby gik kold efter pausen for 36 år siden. Så den kamp skænkede de næppe en tanke. I stedet satte de fart på. Det er på den måde, Bears er bedst i denne sæson. Når de bruger hele bænken og stormer frem og tilbage som var det kampens sidste spil.

De vandt tredje periode 20-11, udlignede dermed kampen og var altså tilbage på sit forspring fra Aarhus på 17 point.

Det er rigtig meget at hente på blot ti minutter, og hjemmeholdets spillere lagde da heller ikke skjul på, at de var frustrerede. Med andre ord. Bakken Bears kunne stikke kniven ind.

Og det gjorde Tylor Ongwae og kompagni så med et par ordentlige dunks lige i bøtten så hatten og kalotten passede.

- Ved pausen havde vi stadig en tro på, at vi med et højt tempo kunne få vendt kampen. Vi ramte ringe i første halvleg så vi vidste godt, at vi kunne lave flere point. Spørgsmålet var, om vi kunne holde deres arkade af skud tilbage, sagde Bears’ head coach Steffen Wich efter kampen.

Også han bemærkede, at dansk basketball har rykket sig de seneste 36 år:

- Der er sket et skred i dansk basketball siden Viby var hernede i stenalderen og tabte med 71 point. Som en af vores amerikanere sagde til mig forleden, så er den store forskel de danske spillere. Han er imponeret over niveauet på dem og den indstilling, de lægger for dagen. I kvartfinalen skal Bakken Bears møde tyske s.Oliver Würzburg. Først kamp spilles i Aarhus på onsdag.

Annonce

FIBA Europe Cup

  • Ironi Ness Ziona – Bakken Bears 76-81
  • Periodecifre: (21-20), (19-11), (11-20), (25-30)
  • Ironi: Golan Gutt 19, Daequan Cook 19, Talib Zanna 14
  • Bears: Ryan Evans 13, Hayden Dalton 11, Michel Diouf 10, Adama Darboe 10, Tylor Ongwae 8, Darko Jukic 7, Thomas Lærke 7, Tobin Carberry 7, Ryan Martin 3, Morten Sahlertz 3, Sylvester Berg 2
  • Rebounds: Ironi 47, Bears 49
  • Tilskuere: Cirka 900 i Lev Hamoshava
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce