Annonce
Danmark

3F i faglig konflikt med 20 virksomheder under KA på ét år: Kræver, de skifter til 3F-overenskomst

Karsten Høgild, direktør i Kristelig Arbejdsgiverforening, mener at 3F udsætter foreningen for unfair konkurrence for at skabe monopol. Arkivfoto: Jesper Voldgaard
Medlemmerne af Kristelig Arbejdsgiverforening føler enorm afmagt, når 3F kræver overenskomst. Direktør mener, at 3F er ved at skabe monopol på området.

DANMARK: Bare i år er 20 medlemsvirksomheder på bygge- og anlægsområdet hos Kristelig Arbejdsgiverforening blevet konfliktet af 3F, der kræver, at de skal udskifte KA-overenskomsten med en overenskomst hos 3F. Det sker, selvom en overenskomst hos Kristelig Arbejdsgiverforening i arbejdsretlig forstand regnes som en fuldgyldig overenskomst.

- Vores medlemmer er totalt uforstående overfor det, når de allerede har en overenskomst, og at en organisation kan komme og tvinge dem, siger Karsten Høgild, direktør i Kristelig Arbejdsgiverforening.

Men det kan 3F - og ganske lovligt. Fagforbundet kan konflikte sig til en overenskomst hos virksomheder, der står udenfor Fagbevægelsens Hovedorganisation og Dansk Arbejdsgiverforening, hvilket Kristelig Arbejdsgiverforening gør. Det sikrer den danske model. For Kristelig Arbejdsgiverforening er det vigtigere at en virksomhed er overenskomstdækket, end hvor den er overenskomstdækket.

Men når 3F dukker op med et krav om at virksomheder skal skifte overenskomst, er det kilde til stor frustration. I en konflikt er der risiko for, at virksomheden knækker halsen og må dreje nøglen om.

- Vores medlemmer føler en enorm afmagt og føler sig tvunget til at skrive under på en aftale med 3F. Vi prøver at råde og vejlede, men det er ikke os, der skal spille hasard med virksomheden. Det er virksomheden selv, der skal bestemme, hvor langt de vil gå, forklarer Karsten Høgild.

Typisk vælger virksomhederne at skrive under på en tiltrædelsesoverenskomst med 3F for at få ro. Kristelig Arbejdsgiverforening tilser, om alt er gået fuldstændig lovligt til, og er der det mindste tvivl, tages sagen i Arbejdsretten.

Historisk set har Kristelig Arbejdsgiverforening haft bygge-anlægsområdet som et stort fagområde. Men det er faldende på grund af 3F.

- Det er vi kede af, for det er et vigtigt område at tilbyde overenskomst til, konstaterer Karsten Høgild, der også bemærker, at 3F svækker den styrke, som Kristelig Arbejdsgiverforening har på området.

- På andre områder har vi en konkurrencelovgivning, men det er undtaget på arbejdsmarkeds-området. Det gør, at 3F kan opnå monopol, og det er unfair, mener Karsten Høgild.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Casper Elgaard får comeback bag rettet

Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

Aarhus

Se billederne af et oplyst Bispetorvet: Et lys for hver hjemløs i Aarhus

Aarhus

Århusiansk syrienkriger anholdt ved ankomst til Danmark

Annonce