Annonce
Erhverv

45 år og stadig på toppen af byggeriet

Vupti. Så er en ny ordre pakket af intern sælger, Michael Bach, og klar til levering ude på taget hos kunden - en af de danske tagdækkere. Foto: Michael Svenningsen

Hetag Tagmaterialer A/S er en af Danmarks største leverandører til tagdækkerbranchen. Forretningsmodellen tæller både levering direkte på taget som en del af servicen samt rådgivning og beregning af tilbud. Størrelsen betyder, at Hetag ofte udarbejder tilbud for forskellige tagdækkere, som byder på samme projekt. - Det er ikke et problem, siger afdelingsdirektøren.

HEDENSTED: Når der er godt gang i byggeriet, så er der også travlt hos Hetag Tagmaterialer A/S på Lundagervej.

Her bliver mellem 100-120 paller tagpap læsset af om dagen, mens omtrent 200 paller tagpap, isolering, befæstningsmaterialer og gas hver dag bliver gjort klar til levering på taget hos kunderne - de danske tagdækkere.

Sådan har det foregået - omend ikke i denne størrelsesorden - i snart 45 år. For 1. april kan handelsselskabet fejre jubilæum. 45 år på toppen af byggeriet i bogstaveligste forstand.

Vagn Clausen grundlagde firmaet, ligesom han gjorde det med Hetag Tagdækning A/S to år tidligere og begyndte at importere tagpap fra Tyskland. Navnesammenfaldet betyder, at Hr. og Fru Jensen med mellemrum ringer til handelsselskabet, når de har brug for at få en tagdækker forbi villaen eller sommerhuset.

- Men vi har heldigvis mange gode samarbejdspartnere rundt i hele landet alt afhængig af, hvor de bor, som vi kan hurtigt sende dem videre til, siger Kristian Jensen, afdelingsdirektør i Hetag Tagmaterialer med et smil.

Annonce
120 paller tagpap bliver læsset af hos Hetag Tagmaterialer i Hedensted om dagen, mens 200 paller inklusive isolering, befæstningsmaterialer og gas forlader matriklen igen dagligt. Foto: Michael Svenningsen

Testcenter i Vejen

Danskproduceret tagpap af mærket Phønix Tag Materialer A/S udgør langt størstedelen af salget hos Hetag Tagmaterialer. Den anden del er belgisk import og kommer fra en leverandør i Antwerpen.

For at sikre kvaliteten benytter Hetag Tagmaterialer sig af Phønix Tag Materialers laboratorium i Vejen med Nordeuropas eneste sugekasse (vindtunnel) til test af produkterne.

- Der er stor forskelle på kvaliteten inden for tagpap - og vi sikrer, at produkterne er fleksible og klare temperaturudsving i testcentret, og at befæstigelsen kan holde til de kraftige storme, som vi har fået flere af, forklarer Kristian Jensen.

Han tilføjer, at det uvildige organ ETA Danmark på baggrund af feltundersøgelser fra Statens Byggeforskningsinstitut har lavet en uafhængig Teknisk Godkendelse til Anvendelsen - også kendt som en TGA - som hæver det estimerede antal leveår for en af Phønix Tag Materialers to-lags løsninger til mindst 50 år under forudsætning af, at taget er udført korrekt.

Tidligere kunne bygherren forvente en levetid på 30 til 35 år, før en udskiftning ville være nødvendig.

Lager- og logistikchef Michael Nielsen t.v. har været en del af Hetag Tagmaterialer i 15 år, mens afdelingsdirektør Kristian Jensen kom ind i firmaet for halvandet år siden. Foto: Michael Svenningsen

Når det brænder på

Kvalitetstesten er en af de måder, som ifølge afdelingsdirektør Kristian Jensen gør Hetag Tagmaterialer til "et sikkert valg" for kunderne, der er tagdækkere i hele landet fra enkeltmandsfirmaer til forretninger med mere end 50 ansatte.

En anden væsentlig parameter er forretningsmodellen, som udover at tilbyde dag-til-dag levering på selve taget, så tagdækkeren hurtigt kan komme i gang med sin brænder, også indeholder en lang række administrative ydelser for kunderne.

- Vi har samlet det hele under ét tag i det, vi kalder vores Premium Club. Her rådgiver vi blandt andet i forhold til tilbud, sagsstyring, juraen i AB18 og entrepriseret. Det betyder, at vi har folk her i huset, som hjælper vores kunder, hvis der opstår en twist ude på byggepladsen. Det er en stor styrke for den enkelte tagdækker at have i baghånden, når for eksempel en tømrer presser på for at overholde en tidsplan. Tagdækkeren kan så tage kontakt til vores enterpriseret-afdeling og få vejledning i, hvilke forbehold han bør tage for at udføre arbejdet, og det hjælper som regel på situationen derude, siger Kristian Jensen.

Omtrent en tredjedel af kunderne er medlem af Hetags Premium Club.

- Premium Club er ikke et sted for alle. Det er dialogen med den enkelte tagdækker, der afgør, om setuppet passer, fortsætter Kristian Jensen.

I 2011 talte Hedensted-virksomheden 11 ansatte. I dag er de 18 medarbejdere hos Hetag Tagmaterialer. En af dem er salgsbackup Michael H. Hansen, der her har fået besøg ved skærmen af afdelingsdirektør Kristian Jensen t.v. og lager- og logistikchef, Michael Nielsen. Foto: Michael Svenningsen

Flere tilbud på samme projekt

Forretningsmodellen betyder også, at Hetag Tagmaterialer ofte beregner tilbud for flere tagdækkere, som byder på det samme projekt. Men det er ikke et problem, bedyrer afdelingsdirektøren.

- Det er en del af vores dna, at vi tager byggesager ind på vores bord, regner på det og rådgiver vores kunder. Det foregår altid i fortrolighed og i et tæt samarbejde baseret på tillid, forklarer Kristian Jensen.

- Vi tager det administrative bøvl for dem. Mange tagdækkere er bedst ude på byggepladsen med deres brænder i hånden, og vi har en kunde, der er gået fra at være én mand med én brænder til at være en virksomhed med 28 medarbejdere med vores model, oplyser afdelingsdirektør Kristian Jensen, der skiftede spor fra forsikringsbranchen til at være ny i en nichebranche for halvandet år siden.

- Der er en helt anden nærhed til kunderne her, end jeg har været vant til, og du kan hurtigt måle i hvilken retning, det går, siger han.

Foto: Michael Svenningsen

Endnu et godt år i 2018

Retningen har været god siden november 2011, hvor Hetag Tagmaterialer rykkede ind på den nuværende matrikel med 3500 kvadratmeter under tag og 10.000 kvadratmeter udenomsareal.

Virksomheden er vokset med kundetilgangen og tæller i dag 18 medarbejdere. Dertil kommer fem kranbiler til levering, der er tilknyttet via en lokal vognmand.

De seneste to regnskaber for 2016 og 2017 landede begge i et plus på 5,5 mio. kroner og 5,6 mio. kroner før skat. Det næste regnskab er på trapperne.

Forventningen er, at det er offentliggjort før 45-års dagen 1. april, og at det også bliver værd at fejre.

- Efter to næste identiske år fik vi et løft i 2018, fordi branchen har det godt, og vi har taget vores andel og mere til, siger Kristian Jensen, der glæder sig til jubilæumsfesten, som bliver holdt på dagen.

Her er kolleger, kunder, leverandører og grundlæggeren Vagn Clausen inviteret til tapas. Borgmester Kasper Glyngø (S) holder festtalen, mens lokalskjald og musicalsanger Stig Rossen er booket til underholdningen.

Foto: Michael Svenningsen
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Parkering i Skejby: Gylden mulighed for at få parkering til at fungere

En arbejdsplads med næsten 9.734 medarbejdere samlet på et areal, der svarer til cirka 500 parcelhusgrunde. Det er ikke svært at forestille sig, at det vil give problemer på mange forskellige områder. Men når det drejer sig om selve en af grundpillerne i vores velfærdssamfund; nemlig et sygehus, så tillader vi faktisk ikke, at der er alt for mange problemer. Så forventer vi - alle vi skatteborgere - at tingene bare kører efter en snor, der hverken knækker eller flosser det mindste. Men sådan er det selvfølgelig ikke i virkelighedens verden og slet ikke, når sygehuset er Aarhus Universitetshospital, der siden den tankemæssige fødsel har oplevet at få fjernet millioner og atter millioner af kroner, så det har meget svært ved at leve op til betegnelsen et supersygehus. Aarhus Universitetshospital er ét af de absolut bedste sygehuse i Danmark med nogle af de absolut bedste indenfor deres fag og specialer. Ingen tvivl om det. Men de senere år har Aarhus Universitetshospital fået et ry for også at være mangelfuldt og problemfyldt. Ikke på grund af personalet, men på grund af en økonomi og nogle økonomiske krav fra stat, der gør, at der alt for ofte har været sparerunder, nedskæringer og omorganiseringer. Samtidig har hospitalet kæmpet for at blive færdigbygget med de forsinkelser og fejl, som - desværre - alt for ofte er på store byggerier i Danmark. Nu står sygehuset færdigbygget, men der er stadig mulighed for forbedringer. Især på parkeringsområdet, som vi beskrev i mandagsudgaven af Århus Stiftstidende. Det har sygehusets ledelse, Region Midtjylland og Aarhus Kommune endelig erkendt og har derfor bedt konsulentvirksomheden Cowi om at udtænke noget bedre og langt mere funktionelt end det eksisterende. Som en - heldigvis - sjælden bruger af Aarhus Universitetshospital er det ikke svært at pege på skiltningen, som et forbedringspunkt. Ikke så meget antallet af skilte, mere størrelse og selve indholdet. Som ansat ved man godt, hvor man skal hen. Som indlagt er det mere eller mindre ligegyldigt, da andre oftest afleverer én. Som pårørende og gæst er man straks mere udfordret. Men hospitalet er førdigbygget og parkeringspladserne er lavet, så nu kan Cowi studere det adfærdsmønster, vi bilister har, når vi ankommer til et sygehus. Cowi har alle muligheder for at lave en analyse, der helt ned til de enkelte pladser kan optimere det for både ansatte og pårørende, så begge grupper får optimale parkeringsforhold tæt på supersygehuset. Alt andet vil være ærgerligt.

Danmark

Anden brøler fra myndighederne: Derfor må udskældt omskæringlæge fortsætte

Annonce