Annonce
Norddjurs

46-årig ville frifindes for bokssprængninger: I stedet fik han forlænget sin straf

Det gik voldsomt for sig, da tre gerningsmænd natten til fredag 5. august 2016 tog grove metoder i brug for at skaffe sig adgang til kontanterne i hæveautomaten i Sparekassen Djursland i Grenaa. Arkivfoto: Søren Andersen
Vestre Landsret har i denne uge stadfæstet en dom fra retten i Randers, hvor en nu 46-årig mand fra Djursland sidste år blev idømt fængsel for sin rolle i tre sager om sprængning af hæveautomater. Fængselsstraffen blev dog forlænget fra ét år til et år og tre måneder.

Djursland: Et år og tre måneders fængsel. Det er, hvad den nu 46-årige djurslænding Jakob Rudbeck ender med at se tilbage på, efter Vestre Landsret i denne uge har stadfæstet en dom, som blev afsagt i retten i Randers for ét år og fem dage siden.

Dengang besluttede et enigt domsmandsting at dømme Jakob Rudbeck skyldig i medvirken til sprængning af tre hæveautomater i henholdsvis Auning, Grenaa og Give. En dom, der ifølge byretten dog ikke kunne give mere end ét års fængsel, fordi der ikke var tilstrækkeligt belæg for at konkludere, at Jakob Rudbeck havde deltaget aktivt i de tre sprængningssager.

Afgørelsen fik efterfølgende den dømte og hans forsvarsadvokat Jan Schneider til at anke sagen til Vestre Landsret med henblik på frifindelse.

Men initiativet gav altså bagslag for makkerparret, eftersom Vestre Landsret besluttede at forlænge dommen med yderligere tre måneder.

Annonce

Sagen kort

Den spektakulære sag om bankbokssprængninger tog sin begyndelse, da Sparekassen Djurslands pengeautomat i Auning natten til 11. juli 2016 blev sprængt i luften og lænset for mere end 550.000 kroner i danske kroner og euro.

Mindre end en måned senere - natten til 5. august - fulgte endnu en bokssprængning. Denne gang var målet Sparekassen Djurslands hæveautomat i Grenaa, som det mislykkedes tyvene at sprænge hul i. Selve eksplosionen medførte dog skader på bygningen for mere end 350.000 kroner.

Natten til 31. august 2016 fandt den sidste af de tre bokssprængninger sted. Fra Jyske Banks hæveautomat i Give, stjal gerningsmændene 690.000 kroner og 17.660 euro, inden de som ved de foregående bokssprængninger forsvandt i en sort Audi RS6.

Den sorte Audi, der viste sig at være stjålet, blev efterfølgende fundet under en ransagning på Jakob Rudbecks bopæl på Djursland i efteråret 2016. Her kunne det konstateres, at bilen var blevet specialtillavet som flugtbil med en agent 007-lignende gulvlem, hvorfor det ifølge anklagemyndigheden var usandsynligt, at Jakob Rudbeck ikke skulle have kendt til Audiens reelle formål.

Tre andre mænd blev allerede forrige år idømt mellem tre et halvt og fem års fængsel i sagen for deres aktive medvirken i bokssprængningerne.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Velforberedte indbrudstyve: Tog strømmen, brugte medbragt stige og klippede dyre lamper ned

Annonce