Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Tæl til 6 stjerner: Anmeldelse af Tina Dickow på Værket i Randers

Der dryssede seks ud af seks stjerner ned over solokoncerten med Tina Dickow, da avisens anmelder var forbi Værket torsdag aften. Foto: Lars Rasborg

Tæl til 6 stjerner: Anmeldelse af Tina Dickow på Værket i Randers

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Åbyhøj-pigen holder et suverænt højt niveau, også når hun optræder helt alene på Værkets store scene.

ANMELDELSE: Det kan i virkeligheden udtrykkes med ganske få ord: Fuldstændig suverænt.

Tina Dickow er på mange måder i en ekstraordinær klasse helt for sig selv, både som komponist, sanger, musiker, arrangør og performer. Det beviste hun eftertrykkeligt torsdag aften, helt alene på Værkets store scene foran næsten 1100 forventningsfulde tilskuere.

Noget af et modigt set-up, og indledningsvis understregede hun med velvalgte ord, hvor satset forehavendet da også var.

Både for hende selv men så sandelig også for publikum, der frivilligt havde betalt for at give sig hen til en kvinde, solo med et par lejrbålsguitarer og en mikrofon. Det skulle nu hurtigt vise sig at være en god investering.

Man skulle nemlig ikke mange sekunder ind i startnummeret "Open Wide", inden man fornemmede, at det kunne blive én af de rigtig store aftener.

Det dybt koncentrerede og lydhøre publikum blev nemlig præsenteret for en helt afpillet og "nøgen" version af denne smukke sang, der nu fremstod ekstra kraftfuld og intens, hvor paradoksalt det end lyder.

Det fortsatte i de efterfølgende tre numre - også fra succesalbummet "Count To Ten", der blev udsendt i 2007 og nu også delvist har lagt navn til Dickows helt nye selvbiografi "Tæl til Tina", der højst sandsynligt bliver et julegavehit af de store.

Publikum overgav sig betingelsesløst til den kosmopolitiske sanger, der voksede op i Åbyhøj og siden har ført en omskiftelig tilværelse med base i både London, København, USA og ikke mindst Island, hvor hun har stiftet hjem med mand og tre mindre børn.

Hendes mange flotte selvkomponerede sange har da også sjældent fremstået mere smukke og musikalsk lækre end det, vi blev vidner til denne magiske aften, hvor Tina Dickow med stor styrke involverede os i hendes helt eget univers.

Solokoncert med Tina Dickow, Musik- & Teaterhuset Værket, store sal. Foto: Lars Rasborg
Helt alene på Værkets store scene. Men Tina Dickow kan godt selv. Foto: Lars Rasborg
Sætlisten
Koncert, torsdag aften, 30. november i Værkets store sal: Tina Dichow solo (sang, guitar, banjo, mundharpe, trommer).Sætliste: Open Wide, Count To Ten, Sacré Coeur, Everybody Knows, Break Of Day, Room With A View, Some Other Day, Magic, Rebel Song - PAUSE - Friend In A Bar, Night Out, Someone You Love, In Love And War, Quarter To Forever, No Time To Sleep, Alt Hvad Hun Ville Var At Danse, True North/Copenhagen. EKSTRA: Spark, River, An Open Ending.

Fremragende formidler

Hun er en aldeles fremragende formidler. Meget naturlig, jordbunden og nærværende og vældig kompetent til at binde de enkelte numre sammen med relevante betragtninger og holdninger, der bærer præg af stor indsigt og interessante refleksioner. Kloge ord, der maner til eftertanke.

Det ledsages alt sammen af en skøn humor, der både er underfundig, skæv, underspillet, jysk og med masser af selvironi. Pragtfuldt. Hvem sagde Hausgaard?

Tina Dickow er noget af en musikalsk tusindkunstner. Hendes one-woman-band bestod ikke kun af hendes to guitarer, men blev hurtigt tilført to fodbetjente trommer, der senere blev suppleret af både mundharpe og den banjo, som Dickow holder så meget af.

At hun samtidig er en eminent god sanger, gjorde bare aftenen endnu mere komplet. Man kan ikke andet end imponeres over hendes alsidighed og fantastiske dygtighed, som konstant kommer til udtryk.

Hun er i den grad på hjemmebane med en kuffert fyldt med flotte og nuancerede sange, der er hendes helt egne. Mange af dem fik vi i nyfortolkede og indlevelsesrige versioner, hvor de interessante og tankevækkende tekster kom til at spille en mere central rolle end normalt.

Solokoncert med Tina Dickow, Musik- & Teaterhuset Værket, store sal. Foto: Lars Rasborg
"Fuldstændig suverænt", lyder vurderingen af Tina Dickows koncert på Værket i denne anmeldelse. Foto: Lars Rasborg

Varm stemning

Det siger noget om Tina Dickows overskud, at hun ikke bare havde de sikre og velkendte "sællerter" på sætlisten men også gav plads til mere ukendte og knap så tilgængelige numre.

Det faldt i publikums smag, og der herskede aftenen igennem en både intens lyttende og varm stemning, med Dickow selv som den helt store katalysator.

Efter næsten to timers musikalsk opvisning af meget høj klasse sluttede Tina Dickow af med den monumentale og flotte sang "True North", der er en hyldest til hendes nye hjemland Island.

Publikumsbegejstringen var enorm og stående ovationer signalerede, at vi hellere end gerne ville have mere. Det blev til hele tre ekstranumre, heriblandt en coverversion af den canadiske inspirationskilde Joni Mitchells smukke "River" (1971) - fulgt op af Dickows egen "An Open Ending".

En værdig afslutning på en aldeles fremragende aften.