Annonce
Aarhus

5.400 rejser på to år: Sponsorrejser for læger møder kritik

<p>I løbet af de seneste 22 måneder har sundhedspersonale i Region Midtjylland været på 1.358 rejser, som er helt eller delvist betalt af private virksomheder. Eksempelvis til konferencer inden for deres specialer. Kritikere mener, at arbejdspladsen - regionerne - selv burde betale for den slags ture, så der ikke opstår tvivl om lægernes uafhængighed. Foto: Iris/Scanpix</p>

På to år har ansatte i sundhedsvæsenet været på knap 5.400 rejser støttet af medicinal- og lægemiddelindustrien.

Danske læger og andre ansatte i sundhedsvæsnet har siden 2014 rejst af sted til konferencer og kongresser sponseret af lægemiddel- og medicoindustrien næsten 5.400 gange.

Annonce

Sundhedspersoner, der har deres arbejdsgang i Aarhus Kommune, har i alt modtaget økonomisk støtte til 761 rejser. Det viser tal fra Lægemiddelstyrelsen.

Den økonomiske støtte til rejserne modtages på trods af, at flere internationale studier viser, at eksempelvis læger lader sig påvirke af pengene fra industrien. Et amerikansk studie udgivet tidligere i år påviste, at læger oftere udskriver dyre, patenterede midler, hvis lægen forinden har fået betalt en frokost med det pågældende firma. Undersøgelsen omfattede næsten 280.000 læger, og jo flere måltider den enkelte læge fik af et medicinalfirma, jo oftere udskrev han/hun præparatet.

Det rejser kritik fra netværket Læger Uden Sponsor, som mener, at de sponserede rejser giver hele lægestanden et habilitetsproblem. Mens formanden for Danske Regioner, Bent Hansen, kalder de betalte rejseaktiviteter og frokoster for et »frynsegode«, der bør begrænses.

Lægeforeningen anerkender problemstillingen men tilføjer, at det offentlige ikke tripper for at få lov at betale regningen for, at lægerne kan holde sig fagligt opdaterede.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Nederlag til styrelse: Skandalelæge må fortsætte med at omskære drengebørn

Leder For abonnenter

Parkering i Skejby: Gylden mulighed for at få parkering til at fungere

En arbejdsplads med næsten 9.734 medarbejdere samlet på et areal, der svarer til cirka 500 parcelhusgrunde. Det er ikke svært at forestille sig, at det vil give problemer på mange forskellige områder. Men når det drejer sig om selve en af grundpillerne i vores velfærdssamfund; nemlig et sygehus, så tillader vi faktisk ikke, at der er alt for mange problemer. Så forventer vi - alle vi skatteborgere - at tingene bare kører efter en snor, der hverken knækker eller flosser det mindste. Men sådan er det selvfølgelig ikke i virkelighedens verden og slet ikke, når sygehuset er Aarhus Universitetshospital, der siden den tankemæssige fødsel har oplevet at få fjernet millioner og atter millioner af kroner, så det har meget svært ved at leve op til betegnelsen et supersygehus. Aarhus Universitetshospital er ét af de absolut bedste sygehuse i Danmark med nogle af de absolut bedste indenfor deres fag og specialer. Ingen tvivl om det. Men de senere år har Aarhus Universitetshospital fået et ry for også at være mangelfuldt og problemfyldt. Ikke på grund af personalet, men på grund af en økonomi og nogle økonomiske krav fra stat, der gør, at der alt for ofte har været sparerunder, nedskæringer og omorganiseringer. Samtidig har hospitalet kæmpet for at blive færdigbygget med de forsinkelser og fejl, som - desværre - alt for ofte er på store byggerier i Danmark. Nu står sygehuset færdigbygget, men der er stadig mulighed for forbedringer. Især på parkeringsområdet, som vi beskrev i mandagsudgaven af Århus Stiftstidende. Det har sygehusets ledelse, Region Midtjylland og Aarhus Kommune endelig erkendt og har derfor bedt konsulentvirksomheden Cowi om at udtænke noget bedre og langt mere funktionelt end det eksisterende. Som en - heldigvis - sjælden bruger af Aarhus Universitetshospital er det ikke svært at pege på skiltningen, som et forbedringspunkt. Ikke så meget antallet af skilte, mere størrelse og selve indholdet. Som ansat ved man godt, hvor man skal hen. Som indlagt er det mere eller mindre ligegyldigt, da andre oftest afleverer én. Som pårørende og gæst er man straks mere udfordret. Men hospitalet er førdigbygget og parkeringspladserne er lavet, så nu kan Cowi studere det adfærdsmønster, vi bilister har, når vi ankommer til et sygehus. Cowi har alle muligheder for at lave en analyse, der helt ned til de enkelte pladser kan optimere det for både ansatte og pårørende, så begge grupper får optimale parkeringsforhold tæt på supersygehuset. Alt andet vil være ærgerligt.

Danmark For abonnenter

Skandalelæge sagde det var mavesyre: 11 dage senere fødte Kristine sin døde søn

Annonce