Annonce
Kultur

50 år med teater på Svalegangen

Antikvarboghandler Finn Bøckmann på svalegangen, som teatret blev opkaldt efter. Den skulle man gå hen ad for at komme ind i det, der lagerrum, som var blevet til Danmarks mindste teater. Foto fra bogen

Teatret i Rosenkranzgade fejrer rund fødselsdag med en ny bog, der ser tilbage på 50 år med dramatik, der har sat aftryk på teaterlandskabet i byen.

Egentlig var han antikvarboghandler, men hans hjerte bankede for teater, og han havde en god idé. Derfor inviterede antikvar Finn Bøckmann skuespiller Preben Harris til at se hans baglokale i Vestergade, som han mente kunne blive til en scene, og Teatret Svalegangen var født.

Journalist Flemming Sørensen har brugt et halvt år på at grave sig ned i teaterets arkiv og lave interviews med nøglepersoner omkring det 50 år gamle teater. PR-foto

De tre unge skuespillere, Preben Harris, Gyrd Løfqvist og John Hahn-Petersen fik af deres arbejdsgiver, Aarhus Teater, lov til at spille på det lille baggårdsteater, når de var færdige med forestillingerne på Store Scene, og så gik de ellers i gang.

Fakta

Jubilæums­bogen om Teatret Svalegangen er skrevet af journalist Flemming Sørensen.

Den udkommer i to forskellige udgaver.

Den ene hedder »Teatret Svalegangen« og kan købes på teatret.

Den anden hedder »Teaterliv« og udgives af Forlaget Hovedland. Den kan købes i hos boghandlerne for 298 kroner.

Bortset fra titlen og kolofonsiden er bøgerne helt ens.

Preben Harris, Gyrd Løfqvist og John Hahn-Petersen var de bærende kræfter, da Svalegangen første gang slog dørene op i sommeren 1963. Foto fra bogen

»Det, der blev spillet på Aarhus Teater, var store spektakulære forestillinger, som kunne trække mange mennesker,« fortæller Flemming Sørensen, forfatter til jubilæumsbogen, om Svalegangens historie, som han har arbejdet på det seneste halve år.

Annonce
Svalegangen anno 1976. Der var plads til godt 60 tilskuere i salen på første sal i huset i Rosensgade 11. Så teatret var ikke længere landets mindste. Foto fra bogen

»Svalegangen var på det tidspunkt Danmarks mindste scene, men Jyllands-Postens anmelder Jens Kruuse skrev, at det var landets bedste teater, og lige på det tidspunkt kom den ene perle efter den anden,« fortæller han.

DRs provinsafdeling rykkede ud af kasinobygningen i Rosenkranzgade, hvor Svalegangen rykkede ind i 1982 og stadig har til huse. Foto fra bogen

Og publikum var med.

»Teatret tiltrak et publikum, som havde lyst til noget andet end klassikere. Man havde en belægningsprocent på over 100. Der var 52 pladser, men der blev åbentbart solgt mere,« siger Flemming Sørensen og griner.

Teaterliv i bølgedal

Efter fire år i Vestergade var teatret i opbrud. De tre bagmænd rykkede til København, og teatret måtte flytte til Rosensgade 11, den bygning som senere kom til at huse Teater Katapult, og hvor Ambassaden i dag holder til.

»Teatrets historie falder i epoker, og efter den første epoke i Vestergade kunne de godt have lukket. Men i stedet spurgte man en teateranmelder på Information, Henrik Bering-Lisberg, om han ville være direktør. I 1969 var man igen tæt på at lukke, da tilskud forsvandt. Men kommunalreformen i 1970 blev teatrets redning. Alle kommunens forpligtelser over for Aarhus Teater overgik til amtet, og det betød, at Svalegangen blev Aarhus Kommunes teater,« fortæller Flemming Sørensen.

Det faldt sammen med, at skuespiller Waage Sandø blev ansat som chef og sparkede en masse initiativer i gang.

»Han var 27 år og havde ekstremt meget krudt i røven. Antallet af personale voksede fra tre til 20. De producerede som gale,« beskriver Flemming Sørensen.

Svalegangen var meget udfarende i perioden og spillede forestillinger i Tivoli Friheden og drev Gellerupscenen, samtidig med, at man drev sin egen scene i Rosenkranzgade.

»Det var Waage Sandøs ambition, at hele teatret skulle rykke derud, men det var nok meget godt, det ikke blev sådan,« siger Flemming Sørensen.

Annonce

Udfordrer og underholder

For Flemming Sørensen har det været utroligt spændende at dykke ned i 50 års teaterhistorie, og han ser nogle klare paralleller fra 60'ernes scene til dagens teater.

»Per Smedegaard (nuværende direktør på Svalegangen, red.) har meget den samme grundindstilling, som de, der startede Svalegangen. Teatret skal udfordre og underholde. Århusianerne skal kunne spejle sig selv i forestillingerne. Man er i øjeblikket i gang med at lave en forestilling via Facebook, så det er også et moderne teater, som udnytter de muligheder, som tiden byder,« lyder hans karakteristik af teatret anno 2013.

Skal han pege på en af teaterets styrker, er det modet til at fejle.

»Flere siger i bogen, at det fantastiske ved Svalegangen er, at man også tør lave noget lort. Ellers laver man ikke noget, der rykker, så laver man kun det sikre, og så ender man med at være en ny udgave af Aarhus Teater,« siger Flemming Sørensen, der selv blev noget afskrækket, da han i 1976 første gang trådte ind på Svalegangen som publikum.

Det var til forestillingen »Så er der kun Stiften tilbage«, som handlede om lukningen af Demokraten.

»Det var virkelig dårligt, så der gik adskillige år, før jeg kom på Svalegangen igen,« siger han og griner.

Lysten til at eksperimentere betød også, at forfatteren Jørgen Leth, fik lov til at lave en meget speciel udgave af Hamlet, hvor der kun blev brugt 10-12 sætninger fra værket, som til gengæld blev gentaget forestillingen igennem. Per Kirkeby havde lavet scenografien, som bestod i at male rummet blåt, og sådan har mange, der i dag er kendte kunstnere, prøvet deres kunnen af på Svalegangen gennem tiden.

Svalegangen holder reception mandag kl. 14.

Annonce
Aarhus For abonnenter

Kollaps flår et blødende sår i Enhedslisten i Aarhus: - Jeg er mega-vred og oplever en åbenlys tillidskrise

Danmark

Fredagens coronatal: Næsten 4,5 millioner danskere har fået mindst ét stik med corona-sprøjten

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Se video: De stenriges legetøj - 45 superbiler rullede ind på torvet

Aarhus For abonnenter

Flere føler sig til grin: Inge og Birgit er begge indkaldt til 'forundersøgelser' - i år 2027

Sport

En drilsk klausul: Derfor var det nødvendigt for Skanderborg Aarhus at skrive ny kontrakt med Danmarks største talent

Debat

Afvist på en bar: Kom igen, når du har crop top på

Aarhus

Ugens corona-tal: Antallet af indlagte halveret, men smitten er steget i forhold til forrige uge

Kultur For abonnenter

Pip pip på Svalegangen: En stork flyver ikke pludselig til Færøerne, fordi den har lyst

Kultur For abonnenter

Kvinderne styrer: 'Gift ved første blik'-mændene har problemer med kæledyr og prutter

Aarhus

Se alle billederne: Så slidt er byens engang flotteste 'dame' i dag - men en opfriskning er på vej

AGF

AGF meldt til politiet efter dramatisk ulykke: Træner lå fastklemt og bevidstløs i styrkecenter

AGF

Valby, Brønshøj, Marstal og kikset hooligan-stormløb på Gentofte Stadion: AGF-kampe ude i landet giver særegne oplevelser

Aarhus For abonnenter

Madanmeldelse: En retro-oplevelse med en wienerschnitzel på størrelse og tykkelse med et dameblad

Alarm 112

Fuld gevinst til patrulje: Nappede to narkosælgere i ét hug

Annonce