Annonce
Aarhus

50 rynkede portrætter af 100-årige: Alder har sin egen charme og karakter

Fotograf Ole Hartmann Schmidt har gennem flere år arbejdet med de 50 portrætter af de ældre mennesker, som udstilles på Aarhus Rådhus. Foto: Ole Hartmann Schmidt
50 portrætter af mennesker, der er fyldt 100 år, udstilles på Aarhus Rådhus.

AARHUS: Alder har sin egen charme og karakter. Det er devisen, når den århusianske fotograf Ole Hartmann Schmidt, der har atelier i Montanagade, udstiller ikke færre end 50 mennesker, der er fyldt 100 år, på Aarhus Rådhus.

Det sker i en stor portrætserie, hvis formål er at vise skønheden og karakteren hos mennesker, der er fyldt mere end 100 år. Udstillingen åbner fredag 11. oktober klokken 14.30.

I 2019 er der godt 1.000 mennesker i Danmark, som er blevet 100 år eller mere, og vores gennemsnitlige levealder stiger med cirka tre måneder om året.

Ole Hartmann Schmidt har de seneste år opsøgt og fotograferet mennesker, der har levet mere end 100 år. Han har arbejdet med portrætterne og sit kamera ud fra, at skildringerne skal være nøgterne.

- Da et familiemedlem fyldte 100 år, satte det tanker i gang, for min fascination som fotograf ligger jo blandt andet i et ærligt portræt, der tydeligt bærer præg af det levede liv. Portrætterne lægger ikke skjul på de ar og rynker et ansigt får gennem 100 år. Der er øjenkontakt og markant lyslægning, så det kun er ansigtet, der kommer til udtryk, siger Ole Hartmann Schmidt.

Formålet med udstillingen er at give beskueren tid til at nærstudere ansigter, der fortæller 100 års historie – og på en respektfuld og værdig måde vise skønheden og karakteren hos mennesker der har levet i 100 år.

Ældrerådmand i Aarhus, Jette Skive (DF), er med til udstillingens åbning.

- Portrætterne er imponerende smukke og giver en fortælling om det enkelte menneskes levet liv. Det kan gøre os klogere på andre og måske endda os selv. Jeg kommer til at tænke på, hvad det gode liv er efter karriere, børn og hverdagsræs, siger Jette Skive.

Portrætterne bliver præsenteret i størrelsen 70 x 70 centimeter på sort baggrund.

Annonce

50 100-årige på udstilling

  • Udstillingen åbner fredag 11. oktober kl. 14.30 i trafikhallen på Aarhus Rådhus. Udstillingen er åben indtil lørdag 19. oktober
  • Mange af de fotograferede mennesker vil deltage i åbningen af udstillingen sammen med deres pårørende
Det nøgterne udtryk er vigtigt for fotografen bag de 50 portrætter. Foto: Ole Hartmann Schmidt
Det er fra på fredag, at udstillingen af de 100-årige eller ældre mennesker kan opleves på rådhuset. Foto: Ole Hartmann Schmidt
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce