Annonce
Aarhus

500 boliger, butikker og daginstitution: Nyt boligprojekt skyder op på Søren Frichs Vej

Der kommer flere end 500 boliger her på resterne af den gamle fragtmandscentral. I baggrunden ses noget af nybyggeriet, der allerede er skudt op på Søren Frichs Vej. Foto: Jens Thaysen

Efter sommerferien starter byggeriet af flere end 500 boliger på resten af den gamle fragtmandscentral. Dermed er der 2.600 boliger bygget, under opførelse eller i pipelinen i det nye brokvarter mellem Åby Skole og Godsbanen.

AARHUS: Om få uger starter arbejdet med at nedbryde resten af den gamle fragtmandscentral på Søren Frichs Vej for at bane vejen for et stort boligbyggeri i forlængelse af det, der allerede er skudt op på den vestlige del af området.

Anden etape af Fragtmandscentralen bidrager med mere end 500 boliger, butikker og en daginstitution til det bykvarter, der hastigt vokser frem langs Søren Frichs Vej på strækningen fra Åby Skole og helt ind til Godsbanen.

- Vi forventer at gå i gang med byggeriet lige efter sommerferien, når betonen er brudt ned og jorden er renset for forurening, siger Finn Bach Petersen.

Han er medejer af Aabycity Holding aps, der har en underskrevet aftale om at overtage den resterende halvdel af den gamle fragtmandscentral.

- Vores plan er at bygge i en løbende proces, så hele området kan være færdigt i slutningen af 2020, siger Finn Bach Petersen.

Annonce
I alt godt 500 boliger i karré-bebyggelse mod Søren Frichs Vej og en lavere bebyggelse i den såkaldte Havebyen mod Lokesvej. Sådan ser det ud i lokalplanen. Byggeriet på resten af den gamle fragtmandscentrals område går i gang efter sommerferien. Illustration fra lokalplanen

En del skal være udlejning

Byggeriet kommer til at bestå af to karréer mod Søren Frichs Vej i fem, seks og enkelte steder syv etager og et såkaldt torvehus med butikker og erhverv i stueplan også mod Søren Frichs Vej og ind mod det lille bytorv ved Netto-butikken.

Bag karréerne og ned mod Lokesvej bliver byggeriet lavere - 11 bygningen i tre-fire etager - i det, der bliver kaldt Havebyen.

- Karré-bebyggelsen har vi allerede solgt videre til investorer, der vil have det som udlejningsboliger, fortæller Finn Bach Petersen.

En del af den i hvert fald.

Netto er for længst på plads på den ene side af det kommende bytorv i det nye byområde på den gamle fragtmandscentral på Søren Frichs Vej. Snart kommer der også et torvehus med mindre butikker og erhverv på den anden side af bytorvet. Foto: Jens Thaysen

Lokalplanen forskriver nemlig, at 20 procent af den nye bebyggelse skal være almene boliger. Og dem kommer omkring 110-120 af i godt og vel halvdelen af den ene af karréerne.

Det bliver efter alt at dømme boligforeningen AL2Bolig med stærke rødder i Åbyhøj, der skal opføre og eje de almene boliger, der i størrelse kommer til at svinge fra de helt små på under 50 kvadratmeter til de store med plads til familier.

- Det er et superfedt område. Vi har snakket en del med udvikleren om at bygge de almene boliger, og vores repræsentantskab har torsdag godkendt, at vi går videre med planerne, siger Allan Werge, der er direktør i AL2Bolig.

Nogenlunde sådan kommer det til at se ud set fra Søren Frichs Vej - to karréer og et torvehus med butikker og erhverv i stueplan og boliger på de øvrige etager. Illustration fra lokalplanen

Havebyen mod Lokesvej vil Aabycity selv bygge.

- Om det bliver ejer- eller lejeboliger, har vi ikke besluttet endnu, siger Finn Bach Pedersen.

Lokalplanen bestemmer, at boligerne i anden etape af fragtmandscentralen i snit skal være 80 kvadratmeter.

- Det betyder, at der også kommer boliger i familiestørrelsen i den private del af byggeriet, siger Finn Bach Petersen.

Sidste element i bebyggelsen er en daginstitution, der formentlig bliver bygget som en integreret del af en boligblok i Havebyen.

Boligbyggeriet på anden halvdel af fragtmandscentralens område går efter planen i gang efter sommerferien, lyder det fra Finn Bach Petersen, der er medejer af Aabycity aps, der har en aftale om at købe området og udvikle det. Foto: Axel Schütt

250 boliger og Netto ér klar

Det går stærkt med bygadekvarteret langs Søren Frichs Vej. I første etape af omdannelsen af Fragtmandscentralen er 250 boliger - og en Netto - for længst færdige. Resten - Erdanhus med 170 lejligheder og Kollegiekontorets bygning med 200 boliger - er klar til indflytning henholdsvis 1. maj og i løbet af sommeren.

Helt mod vest - mod Åbyvej/Lokesvej skal der efter planen opføres to karréer med i alt omkring 175 boliger i et byggeri i op til seks etager.

I den anden ende af Søren Frichs Vej - i det gamle erhvervsområde lige efter Ringgaden - er Casa i gang med at opføre en karré med 367 boliger, mens entreprenørfirmaet A. Enggaard har overtaget Starks gamle trælastlager lige bagved. Her starter firmaet efter planen i anden halvdel af 2018 på at bygge i alt 750 boliger i en klassisk karré-bebyggelse med lukkede gårdrum.

Endelig er der 170 boliger på vej omkring det gamle æggepakkeri helt inde ved Godsbanen, hvor Søren Frichs Vej er blevet til Carl Blochs Gade.

Det er byudvikler Rune Kilden og ejendomsselskabet Domis, der for kort tid siden gik i jorden med det projekt, der udover Æggepakkeriet består af tre meget forskellige huse, hvoraf det ene - skråt overfor Åhusene - bliver i 13 etager.

Husk at vi samler alle vores nyheder om byens udvikling på vores Facebook-side Byudvikling Aarhus, som du kan følge her:

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Jo bedre, vi finder sammen, jo bedre fremtid

En gruppe forældre slår alarm, fordi Aarhus Kommune vil ændre skoledistriktet i Åbyhøj. Gammelgaardsskolen vil få flere elever fra Bispehaven, og nu truer mange forældre med at flytte deres børn fra den skole til en privat. De mener, at børnene fra Bispehaven vil kræve flere ressourcer af Gammelgaardsskolen, fordi indvandrerbørnene, der kommer, har sværere ved at læse end etnisk danske børn. Det kan ramme dem, der i denne gruppe har brug for ekstra støtte. Ændringen af skoledistriktet har været i høring. Der er kommet 137 svar, 115 fra forældre, der advarer mod udvidelsen, og skolebestyrelsen ser forslaget som meget problematisk. Den har stor forståelse for, at der skal findes en løsning for børnene i vestbyen. Nu har 11 procent af eleverne på Gammelgaardsskolen behov for sprogstøtte. Det kan skolen håndtere, men bestyrelsen ser en fare i at få flere elever, der har brug for støtte. Det vil kræve ekstra ressourcer og ekstra penge. Måske skal der oprettes en ekstra klasse på skolen. Fra det nuværende distrikt skal potentielt 77 børn begynde i skolen. Hvis Bispehaven kommer med, er der 25 flere. Som det ser ud, skal fem elever fra Bispehaven ind i hver af de sandsynlige fire børnehaveklasser. Forældrenes bekymringer er også, at skolen ikke har plads til endnu en klasse. I forvejen har ikke alle klasser deres eget klasseværelse alene. Charlotte Korsgaard Nielsen er talsmand for Åbyhøj Dagtilbud og indstillet på at finde en løsning. Men gruppen er ikke inviteret til dialog. Her kan kommunen begynde. Tag alle med på råd og til debat om, hvordan sagen bedst klares. Jo mere viden, der ikke kommer til de rette, jo større er uvisheden og usikkerheden. Rådmand Thomas Medom (SF) erkender, at Gammelgaardsskolen allerede løfter en stor opgave for integrationen, og der følger nogle ressourcer med, siger han. Medom har ret i, at alle har et ansvar for alles børn. Men situationen er ulykkelig, og vi har ikke brug for flere parallelsamfund. Jo bedre, vi finder sammen, jo bedre bliver fremtiden.

AGF

Stort tema om talentudvikling i AGF: Fra glemt sølvhold, transitionstræner til talenter der gik andre veje

Danmark

71-årig mand anholdt for at have kørt 22-årig værnepligtig ihjel: Havde parkeret bilen, så dens skader ikke var synlige

Annonce