Annonce
Østjylland

54-årig kørte på E45 med tårnhøj promille: Politiet hapsede 19 sprit- og narkobilister i juledagene

16 spritbilister og tre narkobilister er resultatet af Sydøstjyllands Politis "fangst" i juledagene. Ikke et bekymrende højt antal, lyder det fra politiet, der konstaterer, at det ikke længere er samfundsmæssigt acceptabelt at køre en julebrandert hjem. Arkivfoto

De fleste af de spritbilister, der blev snuppet i julen, er mænd i 40'erne og 50'erne. Det tyder på, at det er folk med alkoholproblemer, der sætter sig bag rattet, vurderer Sydøstjyllands Politi

HORSENS: Der er ikke længere en samfundsmæssig accept af at køre en brandert hjem fra en julefrokost. Tværtimod kunne det tyde på, at dem, der bliver snuppet for spirituskørsel, er mænd med et alkoholproblem snarere end nogle, der træder ved siden af en enkelt gang.

Sådan lyder konklusionen fra Jesper Engelund, fung. vicepolitiinspektør og leder af Hunde- og Færdselscenteret i Sydøstjyllands Politi, efter årets spritkontroller i juledagene.

Mellem 21. december og 26. december snuppede politiet 11 spritbilister i hele politikredsen i "rene" spritkontroller - altså kontroller af bilister på direkte mistanke om spirituskørsel.

Af dem blev de syv standset i Horsens, Hedensted og Skanderborg kommuner - de resterende fire blev fundet i resten af kredsen.

En af dem, der bonede godt ud på promillen, var en 54-årig mand. 22. december om formiddagen blæste han sig til en promille på 1,37, da han blev standset på E45 ved Horsens.

- Det er en meget hård promille, konstaterer Jesper Engelund.

Annonce

Resultatet tyder på, at det er mænd med et alkoholproblem snarere end nogle, der træder ved siden af en enkelt gang. Det er blevet umoderne at køre spritkørsel. Vi ser en relativ lav forekomst af spritbilister, men dog stadig for mange.

Jesper Engelund, fung. vicepolitiinspektør og leder af Hunde- og Færdselsafdelingen i Sydøstjyllands Politikreds

Alkoholikere

De 11 spritbilister, der blev snuppet, er alle mænd. De er i alderen 18 til 58 år med en overvægt af mænd i 40'erne og 50'erne.

- Det tyder på, at det er mænd med et alkoholproblem snarere end nogle, der træder ved siden af en enkelt gang. Det er blevet umoderne at køre spritkørsel. Vi ser en relativ lav forekomst af spritbilister, men dog stadig for mange, understreger Jesper Engelund.

Foruden de 11 "rene" spritbilister, der blev snuppet, har der i hele politikredsen været fem færdselsuheld med spiritus involveret i juledagene.

Et af dem var juleaften kl. 23.41 på Sønderbrogade i Horsens, da en 34-årig mand fra Horsens drønede op bag i en bil, der holdt for rødt lys.

Heldigvis kom ingen til skade ved det uheld, men alkohol og biler er en farlig cocktail, pointerer Jesper Engelund.

- Det er noget rigtig skidt at køre påvirket rundt. De to væsentlige faktorer i rigtig mange af de uheld, vi ser, er alkohol og hastighed eller begge dele.

Tre narkobilister

Foruden spritbilisterne afslørede politiet i juledagene tre bilister, der var påvirket af narko.

En af dem var en 21-årig mand fra Horsens, der lillejuleaften kl. 1.45 forsøgte at stikke af fra politiet på motorvejen. På Vejlefjordbroen gik det galt, og bilisten drønede ind i en civil patruljebil, fortæller Jesper Engelund og konstaterer, at det typisk er yngre mænd, der kører med narko i blodet.

- Vi har sigtet tre mænd mellem 18 og 22 år. Det er bekymrende, men heller ikke hverken flere eller færre, end vi er vant til at se.

Han tilføjer, at de fleste narkobilister, der bliver snuppet, har røget hash. Andre er påvirket af amfetamin.

- Det er pivfarligt. Man bliver sløv og uopmærksom af hash, mens man kører hurtigt og aggressivt på andre stoffer. Narko har ikke en god indvirkning på kørslen, advarer Jesper Engelund.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Derfor fejrer vi luciadag

Leder For abonnenter

Forudsigelig blæst om vindmøller

Aarhus Kommune har et ædelt mål: At blive CO2-neutral i 2030. Det får vidtrækkende konsekvenser. Vi kommer både til at spare, hvor vi kan på alt, som udleder CO2. Vi kommer til at dyrke meget mere særligt CO2-opslugende natur. Og så kommer vi selvfølgelig til at bidrage, hvor vi kan til at fremme vedvarende energi - vindmøller, for eksempel. At vi både skal og bør byde ind på en omstilling til vedvarende energi, det er vi næppe uenige om, vel? Men når det kommer til, hvor for eksempel vindmøllerne kan stå i vores kommune, så har vi balladen. Lige nu er tre placeringer i offentlig høring, og ikke overraskende er der blæst om alle tre. For det første ser kommunen for sig, at der godt kan stå nogle kæmpevindmøller på Aarhus Havn. Det har udløst protester fra beboere på Aarhus Ø, hvilket bestemt ikke kan overraske. Som vi tidligere har skrevet i en leder i denne avis: Hvis man leder efter ballade, så kan man være sikker på at få det ved at rejse vindmøller midt i den udsigt, som beboerne i de nye prestigebydele nær havnen i Aarhus har betalt kassen for. Og egentlig er det jo heller ikke fair at spolere deres havudsigter med snurrende og blinkende møllevinger, som de ikke lige havde set komme, da de købte deres lejligheder, vel? Dernæst har kommunen behændigt foreslået andre vindmøller så tæt op ad kommunegrænsen mod Favrskov og Syddjurs, at det ikke generer ret mange af Aarhus Kommunes egne borgere. I Syddjurs har de dog set, hvad der er i gære ved Vosnæs - og fra Syddjurs' borgmester Ole Bollesen (S) er der kommet en officiel protest: Det vil ødelægge landskabsoplevelsen med mere ved Kalø Vig, skriver han. Hvilket flugter fuldstændigt med, hvad borgere i nærområdet også påpeger. Og de har jo ret. Heller ikke her vil møllerne pynte. Tilbage er placeringen tæt på trafikknudepunktet, hvor Djurslandsmotorvejen møder E45. Den synes umiddelbart mest oplagt af de tre, for her er i forvejen en vis støj fra trafikken og i øvrigt planer om at plante masser af vild, CO2-opslugende natur til glæde for både klima, grundvand og friluftsvenner, uanset om de går op i flora, fauna eller bruger naturen til motion eller hundeluftning. Men også her er der ballade om planerne, som går ud over særligt beskyttet natur. Så her foreslår Danmarks Naturfredningsforening, at Aarhus Kommune laver aftale om, at møllerne kan rykkes lidt ind i Favrskov, hvilket vores gode naboer her næppe vil være med til. For det vil begrænse mulighederne for at byudvikle ved Søften. Så hvad nu? Vi har skrevet det før: Drop planerne om møller nær Aarhus og send dem til havs, hvor de generer mindst.

Aarhus

Turbåd ligger stille i Aarhus Havn: Søfartsstyrelsen fandt mangler i forbindelse med sikkerheden

Annonce