Jysk-topchef vil have 5000 butikker: Vi vil berige verden med vores skandinaviske smag

Til daglig er det Jan Bøgh, der bestemmer i Jysk-koncernen. Men Lars Larsen er synlig i samme øjeblik, man træder ind i hovedsædet i Brabrand. Foto: Axel Schütt

Jysk-topchef vil have 5000 butikker: Vi vil berige verden med vores skandinaviske smag

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Lars Larsen er kendt af alle, men til daglig er det Jan Bøgh, der skal udvikle Jysk-koncernen til en global kæde. Nethandlen omfavnes ved at åbne endnu flere butikker

Man ser ham med det samme. Foran et bredt Jysk-logo troner ejeren Lars Larsen på et stort billede i receptionen.

Mange kender historien om den stædige købmand, der for næsten 40 år siden grundlagde sin kæde af sengetøjslagre, som i dag er vokset til en global kolos med snart 3000 butikker.

Langt mindre kendt er Jan Bøgh, som i 18 år reelt har stået i spidsen for den store ekspansion i Jysk Nordic.

Han blev ansat til at sætte struktur på Lars Larsens virksomhed. Ikke til at stjæle rampelyset fra købmanden.

- Det kunne aldrig gå! Jeg har det fint med at vide, at det er mig, der driver biksen i det daglige. Ledergruppen er ikke i tvivl om, at det er mig, der bestemmer, siger Jan Bøgh og tilføjer:

- Jeg er fra Nordjylland, og jeg har ikke behov for at stå forrest og profilere mig udadtil.

I stedet holder han sig helt tæt på forretningen. Der åbnes ikke en butik i Jysk, uden at Jan Bøgh har godkendt den, og det kører nærmest på samlebånd: Alene i år bliver det til flere end 80 nye butikker fordelt på en stribe lande.

Pulsen i koncernen kan følges i receptionen i Brabrand. Udover portrættet af Købmanden, som Lars Larsen konsekvent bliver kaldt, viser en storskærm de planlagte butiksåbninger.

Alene i denne uge klippes der snore i Ukraine, Belgien, Finland og Polen, og forud for hver åbning ligger et stort benarbejde, som topchefen følger med i.

- Det er væsentlige beslutninger. Vi sidder sandsynligvis på dem (butikkerne, red.) i mindst 10 år, så det er vigtigt, at vi rammer rigtigt, siger Jan Bøgh.

Det gør Jysk som regel, og det forklarer en vækst i det seneste regnskabsår på over syv procent, så hele Jysk-gruppen nåede op på at sælge for 25 milliarder kroner. Overskuddet var på 3,2 milliarder kroner før skat.

Ambitionerne er alt andet end beskedne. Formuleringen lyder, at Jysk skal "være verdens mest udbredte og mest profitable butikskæde".

Jan Bøgh tilføjer, at det skal forstås inden for Jysks kategori af varer til soveværelset og boligen i øvrigt. Hovedkonkurrenten er Ikea, der har langt større varehuse end Jysk og derfor ikke kan sammenlignes.

- Det er to forskellige koncepter. Forskellen mellem Jysk og Ikea er lidt som forskellen mellem Netto og Bilka, siger Jan Bøgh.

Men derudover er der ikke en international konkurrent, der lige som Jysk har ramt så mange lande med det samme koncept. Jysk har altså en unik, global forretningsmodel.

Jan Bøgh er ansvarlig for den største forretning, der kaldes Jysk Nordic og ejer butikker i 20 lande. Foto: Axel Schütt
Jan Bøgh er ansvarlig for den største forretning, der kaldes Jysk Nordic og ejer butikker i 20 lande. Foto: Axel Schütt

Ønsker 5000 butikker

Jan Bøgh er ansvarlig for den største forretning, der kaldes Jysk Nordic og ejer butikker i 20 lande. Af historiske grunde har Jysk i Tyskland sin egen ledelse, der driver butikker i syv europæiske lande.

- Vi arbejder benhårdt på at lave flere butikker hver uge. Det optager virksomheden allermest, og vi er på ingen måde i mål, siger Jan Bøgh.

Det langsigtede mål er lige nu at drive 5000 Jysk-butikker, og dermed skal der mange nye flag på verdenskortet. Senest er der åbnet franchisebutikker i Kuwait, Dubai og Irland. Chile får sin første Jysk-butik i 2019.

- Vi har en vis risikovillighed. Det har vores ejer også, og vi får sjældent nej, hvis vi har en plan, siger Jan Bøgh.

Således driver Jysk i dag 44 butikker i et vanskeligt marked som Ukraine. Den ukrainske konflikt med Rusland har kostet seks butikker på blandt andet Krim-halvøen, som russerne besatte i 2014.

- Som ukrainsk virksomhed kunne vi ikke få lov at drive en butik på russisk besat område. Vi kunne ikke få lov at komme i banken. Vi kunne ingenting, så vi var nødt til at rejse, siger Jan Bøgh.

Det er imidlertid ikke kun storpolitik, der kan bremse Jysks fremgang. Tidligere i år måtte Jan Bøgh hugge bremserne i og bakke ud af det kinesiske marked med over en milliard forbrugere. Efter otte år nåede Jysk blot at åbne 13 butikker.

- Det var et nederlag. Normalt lukker vi ikke et land, når vi er gået i gang. Men her nåede vi til kanten, siger han.

Udadtil nedtoner Jysk betydningen af den overraskende tilbagetrækning ud af Kina. Tabet er overskueligt, lyder forklaringen.

- Vi lærte, at man ikke nødvendigvis skal være der, hvor alle andre også gerne vil være, siger Jan Bøgh.

Selvom Jysk har vist sig levedygtig på tværs af masser af kulturer og sprog - også i Asien - vandt man aldrig den kinesiske forbrugers kærlighed.

- Normalt siger vi, at hvis man vil være kendt, så skal man åbne butikker. Det har vi haft succes med i rigtigt mange lande. Starte op, åbne butikker og se, hvordan det går. Og så give den gas, når den er der, siger Jan Bøgh og tilføjer, at den aldrig "var der" i Kina.

- Vi tror meget på de fysiske butikker, og vi har ikke lukket en eneste fysisk butik på grund af konkurrence fra onlinehandel, siger Jan Bøgh. Foto: Axel Schütt
- Vi tror meget på de fysiske butikker, og vi har ikke lukket en eneste fysisk butik på grund af konkurrence fra onlinehandel, siger Jan Bøgh. Foto: Axel Schütt

Primitivt i starten

Fælles for alle butikkerne på tværs af landene er et sortiment af varer, der er blevet mere strømlinet med tiden.

- Det var primitive butikker i starten. Det begyndte med paller og grimme prisskilte, men det har vi jo gradvist ændret, siger Jan Bøgh, som i dag sælger alt fra senge til bløde sofaer og spiseborde.

- Vi forsøger at rulle vores skandinaviske smag ud. Det er den, vi gerne vil berige verden med. Det gælder både vores varer og den måde, vi optræder på, siger Jan Bøgh.

Kompleksiteten er selvfølgelig vokset en del, siden Jysk Sengetøjslager blot var en dansk kæde. I dag er der behov for alle mulige størrelser af hovedpudebetræk og lagener alt efter hvilket marked, det skal sælges på.

- I Norden sover vi på boksmadrasser. Hvis du går mod øst og syd, så finder du springmadrasser og skummadrasser. Vi kan jo ikke sige til kunderne i Bosnien, at nu skal de sove på boksmadrasser, siger Jan Bøgh.

Som det fremgår, vakler hverken han eller Larsen i troen på den fysiske butik. Jo flere, jo bedre. Det synspunkt er efterhånden unikt i en detailhandel, der konstant presses af netbutikkerne. I dag kan man købe en splinterny Volkswagen på nettet, så selvfølgelig kan man også købe en seng uden at have testet den først.

- Men vi tror meget på de fysiske butikker, og vi har ikke lukket en eneste fysisk butik på grund af konkurrence fra onlinehandel, understreger Jan Bøgh.

Samtidig medgiver han, at netop netsalget er en central udfordring, også for Jysk-koncernen.

- Det er trods alt den største skelsættende begivenhed i de seneste mange årtier. Du skal nærmest tilbage til indførelsen af selvbetjening (hvor kunderne tidligere blev betjent ved disken, red.), for at finde et tilsvarende skifte, siger Jan Bøgh.

Hvordan finder du balancen mellem at åbne butikker og satse på onlinesalg?

- Det er klart, at vores væsentligste formål stadig er at drive butikker og være så tæt på kunden som overhovedet muligt. Det er vores metier og den måde, vi har valgt at drive forretning på, siger Jan Bøgh.

Han tilføjer, at hos Jysk smelter tingene sammen. Kunderne kan bestille varerne på nettet, og de kan få dem leveret, eller de kan hente dem i den nærmeste butik.

Seks procent af Jysks omsætning er i dag rent onlinesalg. Men Jysk ser gerne, at kunderne selv samler varerne op i butikkerne, og her er den store udbredelse med næsten 3000 butikker en stor fordel.

- Det er selvfølgelig med den bagtanke, at vi måske kan sælge lidt mere til dem, siger Jan Bøgh og lyser op i et smil.

Værn mod Amazon

Butikkerne er også det bedste værn mod konkurrencen fra e-handels-giganten Amazon, som allerede fylder en masse på store Jysk-markeder som Tyskland og Storbritannien. Amazon har mange lagre, men ikke lokale butikker, hvor man kan bytte sine varer, som man har købt på nettet.

Alligevel har skiftet til onlinesalg store konsekvenser i hele det Jysk-apparat, der sikrer, at dyner, senge og håndklæder transporteres rundt mellem landene til rette tid.

- Det lyder simpelt, men det er en stor omvæltning for os, for vi har store lagre, der er bygget til at betjene butikker. Nu skal de laves om, så de kan håndtere enkelte kundeordrer, der skal leveres derhen i verden, hvor kunden ønsker det, siger Jan Bøgh.

Lars Larsen har tidligere afvist, at onlinesalget vil overstige 10 procent i Jysk. Jan Bøghs bud er, at det engang når op på 20 procent.

Hvad kræver det af dig at arbejde under Lars Larsen?

- Det stiller krav om at vide, hvornår det er godt at orientere eller spørge Larsen. Engang sagde jeg, at jeg skulle ikke blande mig i de 12 farver på håndklæderne. Dem skulle Larsen tage sig af. Men meget andet, som økonomisk kan være langt større, kan jeg uden videre selv træffe beslutning om, siger Jan Bøgh.

Hvad er hans rolle i dag?

- Udover at være bestyrelsesformand har han en ambassadørrolle, og det er stadig et hit for udenlandske medarbejdere at mødes med Larsen, veksle et par ord og få taget et billede med ham, siger Jan Bøgh.

Jysk-topchef vil have 5000 butikker: Vi vil berige verden med vores skandinaviske smag

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce