Annonce
Østjylland

70 års butikshistorie under hammeren i Randers: Lukket supermarkedskæde sælger indholdet af sine sidste butikker

Indtil for nyligt har JACO drevet fire supermarkeder i Jylland under kæden Meny i henholdsvis Randers, Grenaa, Aarhus og Hurup Thy. Men nu skal supermarkederne afvikles og inventar sælges på auktion ved Campen Auktioner i Randers. Arkivfoto: Morten Dueholm
Campen Auktioner i Randers har fået til opgave at sælge det sidste inventar, som står tilbage efter lukningen af de sidste fire JACO-supermarkeder i Randers, Grenaa, Aarhus og Hurup Thy.

Randers/Grenaa: Det bliver slutningen på en æra, når auktionsfirmaet Campen Auktioner i Randers onsdag i denne uge afslutter den første af i alt fire netauktioner i supermarkedkæden JACOs navn.

Mere end 1.000 katalognumre bestående af inventar fra kædens sidste – og nu lukkede – fire supermarkeder i Randers, Grenaa, Aarhus og Hurup Thy er sat op til bortauktion.

Inventaret dækker over løst og fast. Men særligt en række specialmaskiner fra de fire slagter-, delikatesse-, bager-, og butiksafdelinger, håber Campen Auktioner at få noget godt ud af.

- Det er sjældent, at så meget inventar og så mange specialmaskiner fra topmoderne slagter-, delikatesse-, bager- og butiksafdelinger kommer på auktion. Det er højkvalitetsprodukter og består blandt andet af flere hundrede meter salgsreoler, industriovne, pappressere, komplette kasselinjer, storkøkken og meget andet, fortæller Finn Campen, der er direktør og auktionarius ved Campen Auktioner.

Han påpeger, at der allerede nu har været mange inde og byde på netauktionerne, ligesom det stadig er muligt at komme til eftersyn på butikkerne i Grenaa og i Hurup.

Annonce

En vemodig auktion

JACO-gruppen var blandt de første aktører til at åbne et supermarked i Danmark.

Det skete i 1960 på Silkeborgvej i Århus med nyheden om selvbetjening af fødevarer. JACO-gruppen fik hurtigt skabt en god forretning, som efterfølgende blev udvidet med mange flere supermarkeder og tilmed salg af lavpris fyringsolie.

- JACO har været en rigtig stor spiller i dagligvarebranchen, og lidt vemodigt er det jo at sælge inventar og maskiner fra dem. Mange har et forhold til koncernen og har handlet ind der gennem mange år. Men som auktionarius er jeg stolt over, at Campen Auktioner er blevet valgt til at sælge inventaret fra de fire store supermarkeder, fortæller Finn Campen.

Udover de over 1.000 katalognumre, der sælges på de fire netauktioner, bliver flere end 200 katalognumre med specialmaskiner fra de fire supermarkeders slagter-, delikatesse- og bagerafdelinger solgt på en særskilt netauktion i starten af august.

Når Campen Auktioner har solgt maskiner og inventar fra de fire butikker, overtager Salling Group de fire lejemål til fortsat drift.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Velforberedte indbrudstyve: Tog strømmen, brugte medbragt stige og klippede dyre lamper ned

Annonce