Annonce
Aarhus

80-årig og 30-årig: Kærlighed har ingen alder

Tam Vibberstoft, 30 år, har lavet film over 80-årige Adda Lykkebos digte. Foto: Flemming Krogh
Adda Lykkeboe og Tam Vibberstoft laver kortfilm og viser den på Kvindemuseet.

AARHUS: Alder er et flydende begreb. Har det betydning for den kvindelige kærlighed, om du er 30 eller 80, og hvad betyder det, om du er veninde, hustru eller mor.

En kvinde på 80 år og en på 30 kan synes et umage par, men Adda Lykkeboe på 80 og Tam Vibberstoft på 30 er ikke desto mindre gået i samarbejde om et filmværk.

Det er blevet til to film på i alt syv minutter, og de vises første gang på Kvindemuseet i Aarhus søndag 24. november kl. 14.

De to kvinder har i fællesskab skabt et særligt og sensuelt værk om kvinders roller i kærlighed.

- Vi slår med lethed bro over vores store aldersforskelle. Den dynamik, der er opstået mellem os, venter vi vil være inspiration for de mange kvinder, der alene eller sammen søger nye ståsteder i et samfund, der er præget af alderstænkning, siger de.

I filmen læser Adda Lykkeboe op af sine digte, mens Tam Vibberstoft har lagt sang, musik og lyd ind. Og sig selv.

Når filmene er vist, fortæller kunstnerne om værket, og den livskloge forfatter og tidligere bibliotekar Adda Lykkeboe læser op af sine digte.

- Optagelserne er lavet i naturen. Iscenesættelsen er skabt med tableauer, og tempoet er lavt, siger Tam Vibberstoft, der har brugt en valmuemark og Hørret Skov i det sydlige Aarhus som scene. Skoven er lille, men meget varieret.

- Unge er ofte usikre i deres stræben efter at slå igennem. De ældre som Adda har ro. For kærligheden har alderen ingen betydning, om man er 30 eller 80, siger Tam Vibberstoft, og Lykkeboe bifalder udsagnet.

- Den åndelige alder trykker mig ikke, men på det fysiske kan jeg mærke alderen, siger Adda Lykkeboe.

- Når man bliver voksen, får man et andet perspektiv på livet, for eksempel har jeg fået det for min mor. Forståelsen for følelserne bliver større, og da min mor fik brystkræft og kom godt over det, gik det for alvor op for mig, at hun ikke lever evigt, siger Tam Vibberstoft.

Annonce

Arrangementet

  • "Veninde, hustru, mor". To kortfilm om kvinderoller i kærlighed. Tam Vibberstoft og Adda Lykkeboe.
  • Kvindemuseet, Domkirkepladsen 5, Aarhus, søndag 24. november kl. 14.
  • Støttet af Aarhus Kommune og Statens Kunstfond.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Kunstværk er vigtigere end kunstkøn

Lad os bare slå det fast fra start: ja, der er stadig åbenlyse udfordringer med ligestilling i dagens Danmark. Det er der på mange områder, og på mange områder er der heldigvis også bevægelser mod mere ligestilling. Måske ikke på alle områder, og måske er der heller ikke lige meget fart i bevægelserne mod det bedre, men der er bevægelse mange steder. Et af de steder er i kunstens verden, og seneste eksempel er hentet i hovedstaden, hvor Københavns Kommune har et udvalg; Rådet for Visuel Kunst, der støtter og køber kunst af "høj kvalitet" (som der står skrevet på kommunens hjemmeside) Rådet for Visuel Kunst køber kunst til kommunens mange institutioner og kontorer og har nu besluttet, at der fremover skal være kønskvoter på den kunst, som Københavns Kommune køber. Det vil sige, at der fra nu af skal være en kønslig ligefordeling mellem de indkøbte værker. At kunstnerens køn skal være et parameter, når der købes et kunstværk. Men måske burde Rådet for Visuel Kunst vende øjnene 180 grader og kigge nærmere på kønsfordelingen blandt dem selv. Der er nemlig otte medlemmer af rådet, hvoraf kun to er kvinder. De seneste seks år har rådets seks mænd og to kvinder købt 190 kunstværker, hvoraf 109 er udført af en mand, og 81 er udført af en kvinde. Det er ikke kønslig ligefordeling til sidste decimal, men det er vel ikke et udtryk for et kønsligt fravalg af kvinder. Havde den kønslige fordeling af kunstværker været mere lige, hvis rådet havde været mere lige kønsfordelt? Måske. Måske ikke. Men når det drejer sig om kunst, så bør kunstnerens køn ikke spille nogen rolle overhovedet. Kunstværket er vigtigere end kunstnerens køn, og selv om intentionen bag beslutningen om et ligeligt kønsfordelt indkøb af kunstværker er prisværdig, så er beslutningen også latterlig, netop fordi den siger, at kønnet er vigtigere end værket - og hvorfor så købe værket? Nu risikerer Københavns Kommune at købe kunstværker af "mindre høj kvalitet", fordi der er truffet en beslutning om kønslig ligefordeling, og dermed kommer kunsten i anden række. Det er vel ikke meningen.

Danmark

Sådan undgår du at få coronavirus: Tag bare til Norditalien, men kram ikke en italiener

Aarhus

En stemning af første skoledag: 169 århusianere havde en fest med at blive danske statsborgere

Aarhus For abonnenter

Vandchef vil forebygge katastrofer: Ønsker flere engsøer ved Aarhus

Annonce