Annonce
Biler

A4 strammer sig op

Den faceliftede Audi A4 får en bredere og lavere front. Full LED forlygter er standard, og de kan opgraderes til LED matrix-lygter. Foto: Audi
Audi A4 får et facelift med nye full LED-forlygter, nyt infotainment-system og skærme med skarpere folder, der har hints til ur-Quattro’en.

Her er mange mindre ændringer, men de er til gengæld effektfulde. Sådan kan et omfattende midtvejsfacelift på firmaklasse-modellen Audi A4 beskrives. A4, der i sin nuværende generation, har rødder tilbage til 2015, var da også begyndt at se noget slap ud i betrækket. Men det er nu strammet op.

Kuren omfatter på de ydre linjer en ny, fladere og mere markant singleframe kølergrill samt nye smalle full LED-forlygter, der er standard. Men her er også kommet markante pressefolder på for- og bagskærme, der har klare tråde til de oprindelige ur-Quattro-modeller, og som er blevet chefdesigner Marc Lichtes signatur-aftryk.

Annonce
Modellen har fået skarpere knæk på for- og bagskærme. De skal som på flere andre Audi-modeller give et hint til ur-Quattro’en. Foto: Audi

Tilpasser sig lyskryds

Inden døre fornyer Audi MMI-infotainment-systemet, der som standard har en ny skærm på 10,1 tommer. Her skal du ikke længere rulle med et dreje-trykknap system i midterkonsollen for at styre menuerne. Du kan nu trykke direkte på skærmen, der også er rykket tættere på føreren og vinklet mere mod denne.

MMI-søgningen kommer ligesom hos Google med tekstforslag, mens den nye stemmestyring også kender dine formuleringer fra hverdagen. Her kan opgraderes til MMI Plus med flere digitale funktioner og det helt store virtuelle cockpit med display på 12,3 tommer. Med systemet kan man også låse bilen op og starte motoren med en ny tilknyttet Android app.

Navigationsanlægget kan nu tilknyttes en række nye online-tjenester, så man f.eks. i visse europæiske storbyer kan tilpasse hastigheden til byens grønne lys eller få informationer om ledige parkeringspladser.

Den adaptive fartpilot og kø-assistenten bliver også mere intelligent. Det betyder, at den i højere grad selv kan accelerere eller skrue ned for hastigheden alt efter forholdene. Her drages også vejskilte og data fra navigationsanlægget med ind.

S4 diesel med 347 hk

Grundmotorerne bliver en benzinmotor på 150 hk og en dieselmotor på 190 hk. Topmodellen er S4 TDI med V6 dieselmotor på 347 hk. Den har et moment på 700 Nm. Den voldsomme kraftudladning hentes ved hjælp af en elektrisk kompressor, som er drevet af et 48 volts system. Det betyder, at S4 i limousine-udgaven klarer 0-100 på pæne 4,8 sek. Topfarten er elektronisk begrænset til 250 km/t.

Audi fortsætter med at producere S4 med 3,0 TFSI-benzinmotoren, der yder 354 hk og har et moment på 500 Nm. Den sælges dog kun på markeder uden for Europa. S4-modellen har helt naturligt Quattro-firehjulstræk og ottetrins S-Tronic automatgear.

Den let hævede A4 Allroad Quattro er også gjort mere frisk i fremtoningen. Det er en model, som er blevet mere aktuel i takt med, at flere går i højden. Den har en frihøjde, som er 35 cm højere end de andre modeller, byder på friluftsstyling og kan fås med adaptive støddæmpere. De nye A4-modeller lanceres herhjemme til efteråret. Priserne kendes endnu ikke.

MMI-systemet er opgraderet med et nyt styresystem, hvor drejehjulet erstattes af en skærm med berøringstaster. Foto: Audi
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Racisme skal standses og andet end det

Et fodboldstadion har sin egen retorik. Der er næsten ingen grænser for, hvad publikum tillader sig at råbe efter aktørerne på banen. Det gælder både spillere og dommere, som bliver udsat for tilråb, som kunne have kostet en dom, hvis de var blevet råbt på åben gade. Men stadions har deres egne regler. Mere bliver tilladt indenfor end udenfor. Racisme burde slet ikke forekomme, heller ikke på fodboldstadions. Ethvert menneske har ret til respekt uanset hudfarve, og det er godt, at der nu bliver taget fat på at standse racismen på internationalt niveau. I yderste instans skal en fodbolddommer afbryde en kamp, hvis racistiske tilråb bliver gentaget. Det skete to gange i Bulgarien-England forleden. Men kampen blev spillet færdig. Reglen er ikke uden problemer. Hvis et hold er bagud, og tilhængerne ønsker at få kampen standset, kan de råbe racistiske udtryk, så dommeren må gribe ind. Og så ekstrem som sport på øverste niveau er blevet, er mange parate til at udnytte enhver regel og mulighed for at vinde eller undgå at tabe. Et andet sted kan vi begynde. Herhjemme sker det meget ofte, at tilskuerne råber "ludersøn" efter en dommer, hvis de mener, han har dømt forkert - selvfølgelig mod deres eget hold. Det tilråb er krænkende og uholdbart, og Dansk Boldspil-Union bør give dommeren eller endnu bedre fjerdedommeren ret til at standse kampen, når tilråbet forekommer. I gentagne tilfælde kan han standse kampen helt. Det er også upassende, når fodboldlandsholdet og andre hold synger den sejrssang, som slutter med "store patter". Det er plat og lummert. Selv om der kan være voldsomme fysiske udfoldelser, når det går hårdest til i fodbold, kan spillet også være elegant. Stemningen på et stadion kan være fantastisk og hjertegribende, og stedet bør ikke være skueplads for latrinære, platte, upassende og racistiske tilråb. Det vil også klæde spillet, hvis elegancen føres videre, når kampen er forbi. Spontan jubel og glæde hører med, og den skal der selvfølgelig være plads til, men den kan også udføres værdigt.

Annonce