Annonce
Sport

AaB-direktør: Ny sportschef behøver ikke være fra AaB

Henning Bagger/Ritzau Scanpix
AaB-direktør Thomas Bælum kan sagtens forestille sig, at den nye sportschef i klubben er uden AaB-fortid.

AaB fyrede i slutningen af oktober sportsdirektør Allan Gaarde, da man ønskede en ny retning i den sportslige ledelse.

Den retning uddybede AaB i ugen op til fredagens 3-3-kamp mod Randers FC i 3F Superligaen.

Her meddelte AaB, at klubben ønsker at rekruttere en sportschef i stedet for en sportsdirektør.

I den forbindelse nævnte Nordjyske i midtugen fire mulige kandidater i form af Jimmy Nielsen, Jacob Krüger, Thomas Gaardsøe og Ole Nielsen.

Fælles for flere af navnene er, at flere af de nævnte personer alle har en fortid i AaB, men AaB-direktør Thomas Bælum ser ikke dette som et krav.

- Det behøver ikke at være AaB-dna, men et værdisæt, der passer til os, er enormt vigtigt. Man skal have en klar idé om en spillestil, som vi jo har fra U13 til U19. Det skal være en stil, der lægger sig op ad AaB.

- Du får mig ikke til at sige, at vi foretrækker en AaB-mand. Vi har opstillet nogle kompetencer, og så er det "best man for the job", siger Bælum.

Klubbens direktør ønsker ikke at kommentere på de konkrete navne, men forklarer, at der naturligvis er masser af navne i spil.

- Vi har ikke spurgt ind til nogle navne endnu. Så de navne, der nævnes i pressen, er nogle, som journalisterne selv har fundet på.

- Det er klart, at når man går ud i marken og siger, at man skal en ny sportschef, så er der en masse navne, der dukker op, men de navne holder vi for os selv, siger Bælum.

Han uddyber også, at det tidsmæssige perspektiv ikke er vigtigt i ansættelsesprocessen.

- Vi har ikke nogen tidslinje på den her rekruttering. Vi slår til, når den rigtige er fundet, og når feltet er stærkt nok, så holder vi samtaler, men det er for tidligt at komme med specifikke navne, siger Thomas Bælum.

Indtil AaB har fundet den rette afløser til Allan Gaarde, så varetages opgaverne af Bælum selv og cheftræner Jacob Friis.

Klubben meddelte tidligere på ugen, at den også leder efter en fodboldchef i stedet for Poul Erik Andreasen, der gik på pension 1. august.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Casper Elgaard får comeback bag rettet

Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

Aarhus

Århusiansk syrienkriger anholdt ved ankomst til Danmark

Aarhus

Se billederne af et oplyst Bispetorvet: Et lys for hver hjemløs i Aarhus

Annonce