Annonce
Fødselsdage

Aalborg-dreng blev verdensberømt Wagner-tenor

Operasanger Poul Elming fotograferet i marts 2010, mens han var musikchef for Aalborg Symfoniorkester. Søndag 21. juli fylder han 70 år. Foto: Mik Eskestad/Ritzau Scanpix
Operasanger Poul Elming kan se tilbage på en karriere, hvor han har optrådt på nogle af verdens mest berømte scener. Søndag 21. juli fylder han 70 år.

70 I 12 år i træk sang operasangeren Poul Elming ved de berømte festspil i Bayreuth i Tyskland, hvor han brillerede som heltetenor i Richard Wagners operaer. I dag har nordjyden, der søndag 21. juli fylder 70 år, lagt sangen på hylden for i stedet at lede et hold unge studerende fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium til onsdagskoncerter i København.

Poul Elming er uddannet sanger fra Nordjysk Musikkonservatorium. Han blev ansat i koret ved Den Jyske Opera i 1977 og blev senere solist samme sted. Han blev tilknyttet Det Kongelige Teater i 1984.

På et tidspunkt fik han lagt sin stemme om fra baryton til tenor, og det blev hans adgangsbillet til Wagners verden og til festspillene for den berømte komponist i Bayreuth, hvor han debuterede i 1990. I de følgende 12 år nåede Elming at synge i 96 forestillinger, blandt andet som Parsifal i det religiøse drama af samme navn, som Siegmund i "Valkyrien" og som Melot i "Tristan og Isolde".

Festspillene er ikke de eneste, der har haft glæde af ham, og Elming har ligeledes optrådt med stemmerne på nogle af verdens førende scener i byer som London, Wien, Paris og New York - for at nævne nogle få.

Men Poul Elming har dog også holdt godt fast i musikverdenen herhjemme, og i januar 2008 kunne han fejre 25-års jubilæum på Det Kongelige Teater. På de år nåede han at spille et hav af forskellige roller og fik vist, at heltetenor-stemmen kunne meget andet end Wagner. Blandt andet i forestillinger som "Figaros Bryllup", "Don Carlos" og "Tryllefløjten".

I 2008 påtog han sig imidlertid en helt ny rolle og vendte hjem til Aalborg, da han begyndte som musikchef for Aalborg Symfoniorkester. Et job, han besad, indtil kontrakten udløb i 2011.

Siden dengang er Poul Elming - ud over at lede koncerter med Det Kongelige Danske Musikkonservatoriums studerende - blevet formand for mindefonden for sangeren Aksel Schiøtz. Han er desuden grundlægger af en international sangkonkurrence, The Lauritz Melchior International Singing Competition.

Poul Elming er i sine mange år som professionel blevet hædret med en række priser og legater, heriblandt Aksel Schiøtz Prisen og Edith Brodersens Mindelegat.

Han er gift med sopranen Eva Hess Thaysen, og parret har to børn.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Prøve afkræfter mistanke: Dansk mand indlagt i Aarhus er ikke smittet med coronavirus

Leder

Kære Kina: Forstå det nu - vores ytringsfrihed kan ikke trues til tavshed

En satiretegning igen. Fra Jyllands-Posten igen. Og fordømmelser igen. Hvis ikke vi allerede vidste det her i Danmark, så er der lande og regeringer, der ikke ser på ytringsfrihed, som vi gør her i landet. Ytringsfriheden er en grundlovssikret ret, som gør, at vi kan udtrykke vores meninger og holdninger gennem bogstaver, ord, streger og tegninger om alt, hvad vi måtte mene noget om. Det være sig religion, sport, mad, dans og livet i helhed. Vi skal ikke spørge nogen om lov, før vi sætter bogstaver sammen til ord og holdninger, eller før vi får streger og farver til at udtrykke en holdning. Det er vores ret i Danmark at ytre os. Og den står nedfældet i grundlovens §77: Enhver er berettiget til på tryk, i skrift og tale at offentliggøre sine tanker, dog under ansvar for domstolene. Censur og andre forebyggende forholdsregler kan ingensinde påny indføres. Og hvorfor nu denne påmindelse om vores rettigheder? Fordi vores rettigheder ikke deles af alle andre lande og regeringer, hvilket Kina nu for fuld udblæsning minder os om med kravet om en offentlig undskyldning fra Jyllands-Posten og dens tegner, Niels Bo Bojesen, der i en tegning af det kinesiske flag har udskiftet den ene store stjerne og de fire små med gule coronavirusser som en tegnet kommentar til den verdensomspændende sygdomstrussel, der lige nu er højaktuel. Det er meget svært med danske øjne at se tegningen som en kritisk kommentar til Kina, men med kinesiske regeringsøjne er det lige præcist, hvad tegningen udtrykker; kritik af Kina og dermed åbenbart også en ydmygelse. Den slags er svært for Kina at acceptere - og svært for os at forstå. Men det er ikke ensbetydende med, at vi ikke skal ytre os om eksempelvis coronavirussens udgangspunkt i netop Kina. Jyllands-Posten - og vi danskere - skal ikke bøje sig for pres fra hverken Kina eller andre lande. Jyllands-Posten skal stå fast på sin ret, og vi danskere skal bakke Jyllands-Posten op. Ingen tvivl om det. At det officielle Kina har lige så svært ved at forstå vores ytringsfrihed og vide rammer for at udtrykke holdninger gennem ord og streger, som vi danskere har ved at forstå deres følelse af æreskrænkelser og ydmygelser. Danmark og Kina rummer to vidt forskellige kulturer, hvilket flertallet af vi danskere godt kan se og forstå, men som det - set fra Danmark - tyder på, så har Kina meget svært ved at se, forstå og acceptere det forhold. Så hvad kan man gøre ved det? Man kan fortsætte med at tale sammen, at argumentere og fortsat gøre alt muligt for at få Kina til at indse, at i Danmark kommer vi ikke til at ændre på ytringsfriheden for at gøre andre lande og dets regeringer glade. Sådan fungerer ytringsfrihed ikke - ikke i Danmark og ikke i de andre lande, der benytter sig af samme form for demokrati, hvor borgerne frit kan tale og tegne.

Kultur For abonnenter

Krig og nye gæster påvirker hverdagen på Badehotellet: Sæson 7 balancerer fermt mellem feelgood og mere alvorsfulde takter

Annonce