Annonce
Sport

Aalborg slår TTH i tæt topkamp og er fortsat ubesejret

Johan Gadegaard/Ritzau Scanpix
Aalborg Håndbold fortsætter sin forrygende sæsonstart med en kneben sejr ude over TTH Holstebro.

Aalborgs forsvarende danmarksmestre er fortsat det eneste ubesejrede mandskab i herrernes bedste håndboldrække.

Onsdag aften ventede ellers en af de svære udfordringer, men nordjyderne vandt udekampen over TTH Holstebro med 27-25.

Dermed fører Aalborg Primo Tours Ligaen med 13 point for 7 kampe, mens TTH har otte point.

Også i Champions League kører det på skinner for Aalborg, der har vundet sine tre første kampe.

TTH ramte ikke sit niveau i første halvleg, og uden at spille sig ud kunne Aalborg skabe en komfortabel føring.

Hjemmeholdet kom ellers foran 2-0, men snart havde Aalborg overtaget og bragte sig på 9-5, da Buster Juul udnyttede et straffekast efter 18 minutter.

Føringen var også oppe på fem scoringer et par gange, men TTH fik halvlegens sidste ord, da Allan Damgaard reducerede til pausestillingen 10-14.

TTH løftede spillet fra begyndelsen af anden halvleg, og Aalborgs forspring skrumpede.

Efter syv minutter blev Magnus Bramming spillet helt fri, men han misbrugte forsøget, der kunne have bragt balance til 16-16, og i stedet scorede Buster Juul til 17-15 fra fløjen sekunder efter.

TTH's udligning kom dog seks minutter senere. Aalborg var i undertal, da TTH-keeper Simon Gade kastede bolden i det tomme mål til 19-19.

Så fulgte dog en periode på godt seks minutter, hvor TTH slet ikke scorede, og så førte Aalborg pludselig 22-19.

TTH svarede dog tilbage og angreb for udligning, men chancen blev forpasset, og så scorede Janus Smarason med et forrygende underhåndskast til 24-22 for Aalborg med præcis fem minutter tilbage.

Det smed Aalborg ikke væk. Nordjyderne var foran med et mål og spillede et langt angreb i sidste minut, og da dommerne markerede for passivt spil scorede Magnus Saugstrup det afgørende mål til 27-25.

På dagen blev han overstrålet af Tobias Ellebæk, der scorede syv mål. For TTH scorede Magnus Bramming ni gange.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Politi mistænker brand for at være påsat: Bevaringsværdig murermestervilla opslugt af flammerne

Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Annonce